۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 561649

از نکات قابل توجه در بحران شبه جریزه عربستان آن است که سعودی در ادعای خود مبنی بر حضور ایران در یمن و استفاده از ابزار ایران هراسی برای توجیه افکار عمومی داخلی و مردم منطقه کاملا ناکام بوده است و اکنون متهم ردیف اول در وضعیت بحرانی اجتماعی، بهداشتی و امنیتی یمن، حکومت ریاض است.

سناریوهای عقیم آل‌سعود برای خروج از مرداب یمن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ عربستان به واسطه تجاوز نظامی بی حاصل به یمن و کشتار هزاران غیرنظامی و همچنین به وجود آوردن شرایط وخیم انسانی به واسطه محاصره این کشور تحت فشار شدید افکار عمومی و برخی نهادهای بین المللی است.

محمدن سلمان که حالا خود را از همیشه نزدیک‌تر به تخت و تاج پادشاهی می‌بیند هم می‌داند که این ناکامی بیش از همه در خاندان آل سعود، بیخ ریش اوست. او بود که در ابتدای به قدرت رسیدن پدرش، با خامی و حماقت عربستان را وارد جنگی کرد که همه عقلای منطقه از ابتدا، ناکامی سعودی‌ها در نتیجه آن‌را پیش بینی می‌کردند. اکنون دربار پادشاهی عربستان در پی فضایی که علیه‌اش براه افتاده، کمیته عملیات روانی رسانه‌ای را به ریاست وزیر فرهنگ و رسانه تشکیل داده است تا اخبار و گزارش‌هایی را جعل و منتشر نمایند تا دخالتش در یمن را کاملا قانونی و مشروع جلوه داده و انصارالله یمن را کودتاگر معرفی نمایند. این اقدام عربستان همچنین به منظور سرپوش نهادن بر شکست در عرصه میدانی است. این اقدام فرافکنانه سعودی‌ها در حالی است که گزارش‌های متعدد نهادهای بین المللی و رسانه‌ها همسویی عربستان با القاعده و تروریست‌ها را در یمن اثبات می‌کنند.

همچنین شیوع گسترده بیماری‌های کشنده از جمله وبا به واسطه کمبود اقلام بهداشتی و دارویی مسئله‌ای نیست که آل سعود به راحتی بتواند آنرا کتمان کند. گزارش های مختلف صلیب سرخ و نهادهای بین المللی بحرانی بودن شرایط یمن به ویژه نسبت به کودکان را تایید کرده‌اند. عربستان علاوه بر محاصره غیرقانونی و نامشروع هوایی، دریایی و زمینی یمن که موجب گسترش فقر و گرسنگی مردم غیرنظامی شده است چندین نوبت نیز با بمباران کمک‌های دارویی سایر کشورها به مناطق بحرانی، مانع امداد رسانی به این جنگ زدگان شده است.

از سوی دیگر ریاض در حالی برای جنگ طلب معرفی کردن انصارالله تلاش می‌کند که تاکنون بارها تظاهرات‌هایی با جمعیتی غیرقابل تصور در دفاع از انصارالله و برعلیه تجاوز سعودی-آمریکایی در شهرهای مختلف یمن برگزار شده است که نشان دهنده باطل بودن ادعاها در قبال انصارالله و تاکید بر نامشروع بودن دولت مستعفی است. انصارالله هم در مقابل در موارد متعدد نشان داده که در دفاع از مردم یمن استوار است و رهبری آن هیچ خط قرمزی جز حقوق یمنی‌ها را به رسمیت نمی شناسد.

سعودی‌ها به موازات این طرح خطرناک، ایده دیگری را هم برای برگرداندن فضای مغلوبه جنگ یمن به نفع خودشان در پیش گرفته‌اند و آن ایجاد اختلاف میان انصارالله و احزاب همپیمان است که در فضای خبری نمونه‌هایی از آنرا در چند روز اخیر شاهد بوده‌ایم. اگرچه انقلابیون یمن نشان داده‌اند که بر اهمیت اتحاد در مقابله با دشمن خارجی و حفظ تمامیت ارضی کشورشان واقف هستند.

از نکات قابل توجه در بحران شبه جریزه عربستان آن است که سعودی در ادعای خود مبنی بر حضور ایران در یمن و استفاده از ابزار ایران هراسی برای توجیه افکار عمومی داخلی و مردم منطقه کاملا ناکام بوده است و اکنون متهم ردیف اول در وضعیت بحرانی اجتماعی، بهداشتی و امنیتی یمن، حکومت ریاض است.

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.