درحال حاضر ۱۱۸ نقطه حادثه خیز در راه های ارتباطی استان لرستان وجود داردکه به طور قطع، محور ازنا ــ شازند،را باید یکی ازحادثه خیزترین مسیرهای جاده ای این استان و حتی کشور به شمار آورد.

بی تفاوتی آخوندی به تکمیل جاده مرگ!

به گزارش قدس آنلاین، تقسیم مرگ در جاده، وجه اشتراک نامیمون میان دو استان لرستان و مرکزی، جاده‌ای که با به کام مرگ فرستادن مسافران در این سال‌ها، اینک خود را از حاشیه یک استان به متن جنجال‌های پایتخت هم کشانده است.

 آری، صحبت از جاده‌ای باریک و کم عرض به نام «ازنا - اراک» بوده که در حال حاضر، عنوان یکی از مرگ بارترین جاده‌های استان لرستان و حتی  کشور را با خود به یدک می‌کشد.

گفته شده که از زمان آغاز چهار خطه شدن این محور از سال ۹۱ بدین سو، دستکم ۸۰۰ نفر از مسافران، جان خود را در تصادفات این جاده از دست داده‌اند.

تردیدی نیست که یکی از مهمترین دلایل بروز تصادفات بسیار در این مسیر، تاخیر در چهار خطه کردن این محور از سال ۹۱ بوده چرا که عملیات تعریض جاده یکبار در این سال‌ها به صورت کامل متوقف شده اما در سال ۹۳ دوباره عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده اما با پیشرفت فیزیکی بسیار ناچیز در هر سال!

بر این اساس، بارها و بارها مردم و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، پیرامون سهل انگاری وزارت راه و شهرسازی در اتمام این طرح عمرانی اعتراض خود را اعلام داشته و از وزارت راه و شهرسازی انتقاد کرده‌اند اما این عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی دولت‌های یازدهم و حتی دوازدهم بوده که همواره از سخن گفتن پیرامون این جاده و حواشی ریز و درشت آن طفره رفته است.

محور ازنا ــ شازند به‌ طول ۸۰ کیلومتر از جمله محورهای پرتردد بین استان لرستان و مرکزی بوده که ۳۵ کیلومتر از مسیر چهار خطه ازنا به شازند در محدوده شهرستان ازنا قراردارد و مابقی هم در استان مجاور که تا اکنون فقط ۲۰ کیلومتر از این محور آسفالت شده است.

ظاهرا کارکرد مهم این جاده، اتصال شهرستان ۷۵ هزار نفری ازنا دراستان لرستان به شهرستانی به نام شازند در استان مرکزی است.

اما چگونه این محور به محل تردد مسافران بین دو استان تبدیل شد؟

در ابتدای امر و با هدف ایجاد ارتباط محلی بین دو شهرستان‌ ازنا و شازند، سنگ بنای این محور گذاشته شد اما بعدتر و به دلیل هموار بودن جاده و کاهش در زمان دسترسی، این دلایل عاملی شد تا رانندگان خودروهای سنگین هم این مسیر را برای تردد خویش برگزینند.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در تحلیلی از آمار تصادفات محور اراک-ازنا از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان آذرماه ۱۳۹۵ اعلام کرده که خودروهای سواری با سهم ۶۳ درصدی از تردد در ۵۰ درصد کل تصادفات مقصر هستند و افزوده که وسایل نقلیه سنگین هم با سهم ۳۷ درصدی از تردد، تنها در ۲۸ درصد کل تصادفات مقصر بوده اند.

براساس آخرین بررسی های صورت گرفته، درحال حاضر ۱۱۸ نقطه حادثه خیز در راه های ارتباطی استان لرستان وجود داردکه به طور قطع، محور ازنا ــ شازند، را باید یکی ازحادثه خیزترین مسیرهای جاده ای این استان و حتی کشور به شمار آورد.

علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان به تازگی گفته که ۳۶ کیلومتر از جاده ازنا - شازند در حوزه استحفاظی این استان قرار دارد که برای چهار خطه کردن آن ردیف اعتباری در بودجه سال ۹۶ وجود نداشته، اما از جدول پیوسته بودجه برای به سرانجام رساندن آن استفاده خواهد شد!

از قرار معلوم، از زمان شروع این پروژه ۲۸۰ میلیارد ریال برای توسعه آن هزینه شده که برای تکمیل و بهره‌برداری این محور، اعتباری بیش از ۵۴۰ میلیارد ریال نیاز است.

گفته می‌شود که در دولت یازدهم یکهزار و ۵۰۰ نقطه حادثه خیز جاده‌ای حذف و آشکارسازی شده، هر چند که پلیس راه کشور از وجود ۳۴۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور خبر داده که از این تعداد نقاط حادثه‌ خیز ۱۵۰۰ نقطه محل بحرانی است که در سه سال گذشته ۵۳۰۰ کشته در این مناطق ثبت شده است.

دست اندارکاران امر برای کاهش در تعداد تصادفات جاده‌ای و افت تعداد مرگ و میر در مسیر، ازنا- شازند دو راهکار را پیشنهاد کرده‌اند که نخستین آن، طرح ممنوعیت تردد کامیون‌ها در این مسیر بوده و دومی هم تعریض محور و جاسازی باندهای رفت و برگشت در آن!

این احتمال وجود دارد که راهکار تردد کامیون ممنوع در این محور با توجه به شرایط جغرافیای جاده ای، جایگزین چندان مناسب و عملی نباشد، پس راهکار دوم، یگانه راه شدنی و منطقی به نظر می‌رسد. هر چند که تا اکنون وزارت راه و شهرسازی در باز کردن گره از راهکار دوم نتوانسته گامی جدی بردارد.

به نظر می‌رسد با تزریق قطره چکانی اعتبارات برای از بین بردن نقاط حادثه خیز در شرایط فعلی به هیچ عنوان نمی‌توان امیدوار بود که نقاطی مثل محور ازنا – شازند به این زودی‌ها از نمودار نقاط حادثه خیزکشور حذف شوند و این یعنی افزایش تصادفات و مرگ و میر دراین جاده در روزها و ماههای آتی!

مگر اینکه رئیس جمهوری در دستوری مستقیم عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی را مجبور به اتمام این طرح کند، در غیر اینصورت باید دید که حوادث جاده‌ای در محور مورد اشاره تا کجا برای دولت حاشیه سازی خواهد کرد؟

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.