اهواز- رئیس اداره پارک ملی دز با بیان اینکه پارک ملی دز تنها بازمانده درختان نیمه‌گرمسیری در ایران است، گفت: قاچاق چوب و قطع درختان در این منطقه موجب آسیب به پوشش جنگلی و زیستگاه پرندگان می‌شود.

قاچاق چوب، جنگل‌های پارک ملی دز را تهدید می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، رضا قپانچی‌پور با اشاره به توقیف یک خودروی حامل چوب‌های بریده شده جنگلی در منطقه دز اظهار کرد: طبق گزارش رسیده از همیاران منطقه مبنی بر وجود یک دستگاه خودروی باری نیسان حامل چوب‌های درختان بومی جنگلی منطقه دز، محیط‌بانان پاسگاه محیط‌بانی دز با کمین در نیمه شب موفق به شناسایی و توقف خودروی حامل چوب قاچاق شدند. دو سرنشین خودرو نیز دستگیر و برای این دو نفر پرونده قضایی تشکیل شد.

وی افزود: منطقه پارک ملی دز تنها بازمانده درختان نیمه‌گرمسیری در ایران است که زیستگاه پرندگان مختلف است و همچنین زیستگاه گونه گوزن زرد ایرانی در این منطقه قرار دارد.

رئیس اداره پارک ملی دز گفت: برداشت چوب از این جنگل‌ها ضمن ‌آسیب به پوشش جنگلی موجب آسیب به زیستگاه پرندگان منطقه می‌شود.

قپانچی‌پور بیان کرد: از گونه‌های درختان مختلف از جمله درخت کنار، کهورک و پده سوءاستفاده می‌شود. برخی قاچاقچیان با اقدام به قطع درختان جنگلی، چوب‌ این درختان را می‌فروشند و یا به ذغال تبدیل می‌کنند و پس از آن اقدام به فروش می‌کنند.

رئیس اداره پارک ملی دز تصریح کرد: برای جلوگیری از قاچاق چوب گشت و کنترل‌ در منطقه انجام می‌شود ولی به دلیل اینکه این منطقه وسیع است و پوشش گیاهی در طول حدود  ۱۵۰ کیلومتر از جنگل‌های زاویه دزفول تا نزدیک عناوچه اهواز اطراف حاشیه رودخانه دز را فراگرفته است، در این زمینه به نیروهای بیشتری نیاز داریم.

وی در ادامه با اشاره به خطراتی که جنگل‌ها را تهدید می‌کند، افزود: بیشتر آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها در زمان برداشت گندم رخ می‌دهد. کشاورزان پس از برداشت اقدام به آتش زدن اراضی کشاورزی خود می‌کنند و به دلیل اینکه زمین‌های کشاوری با جنگل‌ها هم‌مرز هستند، آتش به جنگل‌ها سرایت می‌کند.

قپانچی‌پور با بیان اینکه قاچاق چوب نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، بیان کرد: امسال با حدود چهار مورد قاچاق چوب برخورد داشتیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.