ابرهای سیاره ما، با بازتاب انرژی خورشید به فضا، سبب کاهش گرما و تابش به سطح زمین می‌شوند و به خنک‌تر شدن کره زمین کمک می‌کنند.

ابرها، جواهراتی نقره‌ای بر فراز آسمان

قدس آنلاین- ابرهای سیاره ما، با بازتاب انرژی خورشید به فضا، سبب کاهش گرما و تابش به سطح زمین می‌شوند و به خنک‌تر شدن کره زمین کمک می‌کنند.

به گزارش گاردین، کیت مارول فیزیکدان دانشگاه کلمبیا و محقق مطالعات فضایی ناسا، در خصوص تأثیر دو طرفه و مثبت ابرها، یافته‌های تازه‌ای ارائه کرده است.

* تأثیر شگفت‌انگیز ابرها بر آب و هوا

به گفته مارول، ابرها نقش مهمی در خنک کردن سیاره زمین ایفا می‌کنند، در عین حال با حرکت کردن در مسیرهای مختلف موجب تشدید گرما در برخی نقاط زمین نیز می‌شوند. ابرها اسرار فراوانی دارند و تأثیرات مهمی بر تغییرات آب و هوایی کره زمین می‌گذارند. ابرها رفتارهای گوناگونی دارند و همانطور که سبب خنکی هوا می‌شوند، می‌توانند موجب گرمای هوا نیز باشند. ابرها در واقع چالشی در مدل‌های آب و هوایی هستند و پیش بینی‌های آب و هوایی آینده را ممکن می‌کنند. در برخی مدل‌های آب و هوایی گرم، وجود ابرها داغی هوا را به دنبال دارد و این دقیقاً تأثیر رفتار ابرها بر آب و هوای یک منطقه است.

* شناسایی رفتار پیچیده ابرها

این فیزیکدان دانشگاه کلمبیا معتقد است که ابرها مدل‌های سختی به حساب می‌آیند که به طور همزمان و در کنار هم کوچک و بزرگ هستند و تفاوت شکل ابرها ناشی از قطره‌های آب میکروسکوپیک یا کریستال‌های یخ است که مانند شن و ماسه در هم تلفیق شده‌اند. به این ترتیب ارائه یک مدل آب و هوایی در مقیاس وسیع بسیار دشوار است. تا کنون یافته‌ها نشان می‌دهد که ابرها نقش مهمی در تنظیم آب و هوای یک منطقه ایفا می‌کنند و جلوی نور خورشید را می‌گیرند، اما در عین حال حرارت زیادی نیز از سطح زمین دریافت می‌کنند.

اثرات مختلف ابرها به چندین عامل بستگی دارد؛ نخستین عامل آن است که ابرها از چه جنسی ساخته شده باشند، اگر ابرها از ذرات یخ ساخته شده باشند، نور خورشید را کمتر بازتاب می‌دهند، اما ابرهایی که از قطرات آب مایع ساخته شده‌اند، میزان بازتاب بیشتری دارند.

ارتفاع ابرها، عامل مهم و تأثیرگذار دیگری است، اگر ابرهای واضحی در روزهای روشن تابستان ببینیم که مانع تابش نور خورشید شده‌اند، این موضوع برای تعادل هوا اصلاً خوب نیست، زیرا این ابرها مانع جریان نور خورشید می‌شوند. اما در مقابل چنین ابرهایی گرما را از سطح زمین جذب می‌کنند و موجب خنک‌تر شدن هوا می‌شوند. به طور کلی هر چه ارتفاع ابرها بیشتر باشد و ابرها ضخیم‌تر باشند، موجب ایجاد گرما در زمین می‌شوند.

* ابرهایی که باعث گرم شدن هوا می‌شوند!

براساس یافته‌های مارول، ابرها به گونه‌ای حرکت می‌کنند که از آن‌ها انتظار داریم، بنابراین ابرهایی که در ارتفاع کم، مانع تابش نور خورشید می‌شوند برای مناطق گرمسیری بسیار مفید هستند، اما در مناطق سردسیر تأثیر مناسبی ندارند. در الگوهای آب و هوایی برای تغییر یک الگو در گردش جوی، پیش بینی شده است که همه ابرها باید به سمت جلو حرکت کنند. با این وجود ماهواره‌ها دریافته‌اند که ابرها به سمت بالا نیز حرکت می‌کنند و براساس این یافته ها، ابرهایی که به سمت بالا حرکت کنند سبب گرم‌تر شدن هوا می‌شوند.

از آنجا که بیشتر مشاهدات محققان از ابرها، حاصل تلاش ماهواره‌های آب و هوایی بوده است، اما باز هم برای مشاهدات بیشتر، ناسا برنامه طراحی ماهواره‌ای را برای بررسی رفتار ابرها تدوین کرده است.

این ماهواره شگفت انگیز، فناوری جدیدی است که می‌تواند بسیاری از تغییرات آب و هوایی را کاملاً دقیق اندازه گیری و در هزینه‌های پیش‌بینی هوا صرفه جویی کند.

گزارش گاردین حاکی است، براساس یافته‌های گروهی این فیزیکدان آمریکایی، وقتی از زمین به بالای سرمان نگاه می‌کنیم، شگفتی‌های بسیاری وجود دارد و ما باید درک کنیم که هنوز بسیاری از واقعیت‌های این سیاره را نمی‌دانیم و تنها می‌توانیم به آینده و یافته‌های جدیدتر خوشبین باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.