زنجان- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان عدم انطباق مهارت افراد با شغل و نیز نبود رابطه منطقی بین بازار کار و آموزش عالی را از موانع در راستای ارتقای بهره‌وری خواند و گفت: توان رقابتی بنگاه‌های اقتصادی استان زنجان پایین است.

توان رقابتی بنگاه‌های اقتصادی استان زنجان پایین است

به گزارش قدس آنلاین، شهرام طهماسبی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان زنجان اظهار داشت: توسعه متوازن و پایدار از مهمترین موضوعات مطرح شده در اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه است که بدون حرکت جهادی در قالب برنامه‌های بهره‌وری محقق نمی‌شود.

وی نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم را از مشکلات پیشبرد اهداف بهره‌وری عنوان کرد و افزود: با این وجود به دلیل محدود بودن منابع مالی و بالا بودن هزینه‌ها توجه به ارتقای بهره‌وری جزو جدایی‌ناپذیر زندگی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه بهره‌وری یک تفکر، دیدگاه فرهنگی و کاری هوشمندانه است، بیان کرد: افزایش سطح رفاه عمومی و کیفیت کالاهای تولیدی و توزیعی همراه با شرایط مطلوب محیطی در سایه برنامه‌های بهره‌ورمدار امکان‌پذیر است.

این مسئول با تاکید بر اینکه فعالیت‌ها باید در راستای برنامه‌ریزی دقیق اجرا شوند، ابراز کرد: بهره‌وری به معنای استفاده از نیروی انسانی، سرمایه و انرژی به شیوه علمی در کمترین زمان و به دست آوردن کیفی‌ترین خروجی است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سطح دولت و بخش خصوصی این ویژگی‌ها را نداریم درحالی که باید به وضع موجود قانع نبوده و بهبود مستمر را ملاک عمل خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به بهره‌وری معطوف می‌شود، بیان کرد: الزاماتی برای این کار پیش‌بینی شده و تکلیفی است که بر عهده همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه قوانین و مقررات کارایی لازم را ندارند و از بازارها حمایت نمی‌کنند، تصریح کرد: سطح دستمزدها برای ارتقای بهره‌وری پایین است.

این مسئول عدم انطباق مهارت‌های افراد با شغل و نیز نبود ارتباط منطقی بین بازار کار و آموزش عالی را از مهمترین موانع در راستای تحقق بهره‌وری برشمرد و گفت: در سیستم‌های فاقد کارایی، خلاقیت و نوآوری نیز مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه دانش مدیران در سطح مناسبی قرار ندارد، ابراز کرد: تخصیص بهینه منابع با مشکل روبه‌رو است و درک درستی از ظرفیت‌ها و منابع محدود مالی وجود ندارد.

وی توان رقابتی بنگاه‌های اقتصادی استان زنجان را پایین و شکننده خواند و گفت: تعداد زیادی طرح‌های عمرانی در دست اجرا وجود دارد که طولانی شدن زمان اجرای آن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به راه‌اندازی چرخه بهره‌وری در سازمان برنامه و بودجه و پیگیری مشکلات بنگاه‌ها در آن بیان کرد: متاسفانه از استان زنجان نماینده‌ای در این سازمان وجود ندارد در حالی که معرفی یکی از بنگاه‌های استان می‌تواند افزایش شاخص‌های بهره‌وری در کارگاه‌ها و صنایع را به دنبال داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه بخش‌های اقتصادی استان زنجان از جمله در حوزه صنعت و کشاورزی دچار مشکل هستند، تصریح کرد: تقویت مشاغل خدماتی با ارائه خدمات ارزان‌تر نیز با مشکل روبه‌رو است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.