اصفهان- مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: در زنجیرۀ فولاد، از سنگ آهن تا محصول نهایی که به دست صنایع پایین دستی میرسد، باید توازن برقرار باشد و این توازن هم باید به دست خود صنایع صورت گیرد.

توازن در زنجیره فولاد لازمه رسیدن به توسعۀ پایدار است

به گزارش قدس آنلاین، بهرام سبحانی در جریان بازدید مدیرعامل و اعضای هیئت مدیرۀ بورس کالای ایران از فولاد مبارکه با بیان اینکه در فولاد مبارکه نسبت به سال ۹۱ بالغ بر ۳۸ درصد افزایش ظرفیت داشتیم، افزود: حدود ۵۳۰۰۰ میلیارد ریال در پروژه های داخل و خارج فولاد مبارکه سرمایه گذاری کرده ایم که تمام آن از منابع داخلی شرکت بوده است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان اضافه کرد: طرح ۵ میلیون تنی کنسانترۀ سنگان در اواسط سال آینده راه اندازی میشود و توسعۀ سبا از ۷۵۰ هزار تن به ۱.۶ میلیون تن انجام شده و آمادۀ بهره برداری رسمی است. همچنین در کارخانۀ فولاد مبارکه تولید از ۵.۴ به ۷.۲ میلیون تن افزایش یافته است.

دکتر سبحانی تصریح کرد: در حقیقت استراتژی فولاد مبارکه این است که پابه پای توسعۀ صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۲۵ میلیون تن فولاد خام دست پیدا کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از صحبتهای خود مشکلات مداخله ای دولت در بخش خصوصی را مهم خواند و افزود: بحث اقتصاد آزاد یکی از موضوعات مهم است. در زنجیرۀ فولاد، از سنگ آهن تا محصول نهایی که به دست صنایع پایین دستی میرسد، باید توازن برقرار باشد و این توازن هم باید به دست خود صنایع صورت گیرد. با عرضه و تقاضا قیمتها نوسان پیدا میکند؛ به طور مثال نرخ سنگ آهن و گندله ای که فولاد مبارکه خریداری میکند، تابع شمش فولاد خوزستان است که در این دو بخش با ۱۰۰ درصد افزایش قیمت مواجه بودیم. آیا فولاد مبارکه هم این افزایش قیمت را انجام داده؟ قیمت محصولات فولاد مبارکه افزایش چشمگیر نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: بر این باور هستیم که اقتصاد، بسته ای است که پارامترهای مختلفی دارد و نمی توان برخی را کنترل و برخی را رها کرد. باید بپذیریم که مکانیزم تسهیل این مهم، بورس کالاست؛ اگر هم ایرادی دارد، باید رفع شود.

در ادامه مدیرعامل بورس کالای ایران که به همراه اعضای هیئت مدیرۀ بورس کالای ایران از شرکت فولادمبارکه بازدید می کردند، اظهار کرد: انسان از دیدن چنین قطبهای تولیدی که نه تنها در کشور ما یک ستاره درخشان است، بلکه در دنیا حرفی برای گفتن دارد، خوشحال میشود. چندین سال است در بورس کالا شاهد عرضۀ محصولات فولاد مبارکه هستیم، اما از نزدیک هیچوقت فرایند تولید و زحماتی را که فعالان این عرصه متحمل میشوند تا آن محصول به بازار بورس کالا برسد، ندیده بودیم.

دکتر حامد سلطانی نژاد افزود: محصول ورق جزء محصولات مادر و پایۀ تولیدی بسیاری از محصولات دیگر است. اگر این محصول را نداشته باشیم، وابسته به واردات خواهیم بود و محصولات نهایی تولیدشده از آن قطعا کیفیت مدنظرمان را نخواهند داشت؛ ضمن اینکه آن امنیتی که تولید ورق در داخل فراهم میکند بسیار مهم است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه در حوزۀ بازار ورقهای فولادی چالشهایی مطرح است و به نظرم رعایت منافع هم واحدهای بالادستی و هم پایین دستی هر دو در بورس امکانپذیر است و ما میتوانیم با یک روش میانه ای که منافع هر دو طرف رعایت شود به یک مدل کشف قیمت مناسب در بورس برسیم.

وی تأکید کرد: نکتۀ اساسی تر اینکه در مورد شفاف سازی در بورس این مسئله تنها نباید مخصوص صنایع بالادستی باشد؛ بلکه صنایع پایین دستی هم باید در عرصۀ شفافیت در حوزۀ تولیدشان گام بردارند؛ ضمن اینکه اگر میخواهیم در حوزۀ صادرات شفاف باشیم، باید واردات هم شفاف باشد، نحوۀ قیمت گذاری و نحوۀ تخصیص محصولات وارداتی هم باید مشخص باشد که مطمئنم در عرصۀ بورس این اتفاق می تواند بیفتد.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: حتی امکان عقد قراردادهای بلندمدت هم مدتی است که در بورس کالا برقرار شده و چه در فرایندهای داخلی و چه در فرایندهای بین المللی، مثل صادرات و واردات، انعقاد قراردادهای بلندمدت امکانپذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.