ساری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۷۰ درصد مازندرانی های بالای ۱۸ سال، اضافه وزن دارند در حالیکه میانگین کشوری ۵۹ درصد است.

۷۰ درصد مازندرانی ها اضافه وزن دارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دکتر محسن اعرابی با اشاره به ضرورت توجه به دیابت در مازندران اظهار داشت: مبارزه با بیماریهای غیر واگیر و کنترل دیابت از اهداف مهم در حوزه بهداشت است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر از ضرورت های ویژه در جامعه است که باید به خوبی توجه شود، افزود: با توجه به شرایط موجود، مازندران رتبه اول در چاقی و اضافه وزن دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: به لحاظ بیماریهای غیر واگیر در کم تحرکی رتبه دوم، کنترل خون بالا رتبه سوم، کنترل فشار خون رتبه پنجم و قند خون در رتبه هفتم کشور قرار داریم.

اعرابی با اعلام اینکه مازندران در مصرف روزانه سیگاربالای ۳۵ سال رتبه ۱۲ را به خود اختصاص داده است، افزود: در حوزه درمان و کنترل دیابت تحول بسیار خوبی در استان انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: شناسایی و مراقبت افراد پیش دیابتی، ثابت نگه داشتن میزان شیوع دیابت و عوامل خطر نسبت به سال پایه، افزایش درصد انجام آزمایشات و پوشش درمان بیماری دیابتی به خوبی صورت می گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مشاوره تغذیه و آموزش بیماران را از اولویت های جلوگیری از دیابت دانست و گفت: طرح حامی بیمار در خانواده و تشکیل گروههای کوچک در مطب از جمله اهداف دیگر در حوزه بهداشت است.

اعرابی از تشکیل کمپین های هدفمند با توجه به نیازهای بهداشتی غیر واگیر در استان خبر داد و غربالگری دیابت و فشار خون بالا را از اقدامات حوزه بهداشت اعلام کرد و افزود: در این طرح ۶۹۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال در طرح غربالگری انتخاب شدند و ۵۸۰ هزار نفر غربالگری دیابت بر روی آنها انجام شد که از این میزان ۵۴۰۰ بیمار جدید مبتلا به دیابت شناسایی شدند.

وی به کنترل بیماری در سطح یک، دو و سه در طرح تحول سلامت اشاره کرد و ادامه داد: غربالگری بیماری های دیابتی، حمایت خانواده، بالا بردن انگیزه، اصلاح تغدیه و مدیریت دیابت توسط پزشک خانواده را از دستاوردهای این طرح خواند.

اعرابی کمک به کاهش اضافه وزن و چاقی و توقف دیابت در استان را از برنامه های مهم طرح تحول سلامت در استان برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.