«شیخ مرتضی السندی» از رهبران جریان الوفاء الإسلامی بحرین، گفت:آل‌خلیفه برای تشدید فشارها علیه انقلابیون، اختیارات دستگاه های خود را برای شکنجه زندانیان سیاسی افزایش داده به همین دلیل، طی ماه‌های اخیر تخلفات غیراخلاقی فراوانی در برخورد با زندانیان سیاسی بحرینی صورت گرفته است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ بیش از 3 ماه از اقامت اجباری اعمال‌شده علیه «شیخ عیسی قاسم» رهبر عالی شیعیان بحرین توسط رژیم آل‌خلیفه در این کشور سپری می‌شود. در طول این مدت، آل‌خلیفه نه‌تنها هیچ اقدامی برای شکستن اقامت اجباری صورت نداده، بلکه از مداوای شیخ عیسی که از برخی بیماری‌ها نیز رنج می‌برد، امتناع کرده است. با تمام این‌ها، مردم بحرین هیچ‌گاه سلسله اعتراض‌هایشان علیه سیاست‌های خصمانه آل‌خلیفه علیه روحانیون و انقلابیون را متوقف نکرده و همواره در مناسبت‌های مختلف با برپایی تظاهرات‌های ضد دولتی، اعلام انزجار خود از تداوم اقامت اجباری شیخ عیسی را اعلام کرده‌اند. این تحولات درحالی است که جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی که عمدتا تحت تأثیر سیاست «تهدید و تطمیع» ایالات متحده آمریکا قرار دارند، کماکان به سکوت آمیخته با رضایت خود از سرکوبگری‌های آل‌خلیفه علیه مردم بحرین ادامه می‌دهند.

از این رو گفت‌وگویی با «شیخ مرتضی السندی» از رهبران بلندپایه جنبش «الوفاء الإسلامی» بحرین انجام داده‌ایم که در ذیل به آن می پردازیم:

با وجود گذشت 3 ماه، شیخ عیسی قاسم همچنان تحت اقامت اجباری قرار دارد. هدف اصلی آل‌خلیفه از اتخاذ چنین سیاستی علیه ایشان چیست و تداوم آن چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت؟

واضح است که عمرِ بیش از شش ساله انقلاب مردمی در بحرین مرهون رهنمودهای راهگشای شیخ عیسی قاسم است. اگر رهنمودها و ارشادات شیخ عیسی قاسم وجود نداشت، انقلاب بحرین اکنون به این مرحله نمی‌رسید و پیشتر توسط آل‌خلیفه در نطفه خفه می‌شد. خاندان آل‌خلیفه با قرار دادن شیخ عیسی تحت اقامت اجباری در واقع نقطه قوت انقلاب بحرین را هدف قرار دادند. هدف اصلی این رژیم از پیاده‌سازی چنین سیاستی، ایجاد فاصله میان مردم بحرین و شیخ عیسی بود تا بدین‌ترتیب، انقلابیون از رهنمودهای وی بی‌بهره بمانند و در ادامه راه دچار مشکل شوند.

طبق آخرین گزارش‌ها، شیخ عیسی قاسم وضعیت جسمانی مناسبی ندارد و بنابراین، هرلحظه ممکن است که اتفاق ناگواری برای وی بیفتد. ما بارها تأکید کرده‌ایم که مسئولان آل‌خلیفه مسئول هرگونه اتفاقی هستند که ممکن است برای شیخ عیسی حادث شود. آن‌ها باید این مسأله را به خوبی درک کنند.

آل‌خلیفه اخیرا روند بازداشت فعالان سیاسی و انقلابیون بحرینی را تشدید کرده است. علت اصلی این سیاست سرکوبگرانه را در چه می‌بینید؟

هدف اصلی رژیم آل‌خلیفه از تشدید موج بازداشت‌های سیاسی در بحرین، به تعطیلی کشاندن فعالیت‌های سیاسی در این کشور است. این رژیم به دنبال ریشه‌کن کردن تمامی مخالفان خود است. امروز وضعیت در بحرین به گونه‌ای شده است که مخالفان نمی‌توانند آزادانه و به صورت علنی مخالفت خود با سیاست‌های رژیم را اعلام کنند. هر مخالفی که به بیان دیدگاه‌های خود بپردازد، سلب تابعیت شده و از کشور اخراج می‌شود. کارنامه رژیم آل‌خلیفه در زمینه پایبندی اصول حقوق بشری و همچنین حفظ ارزش و جایگاه فعالان سیاسی و حقوقی، کارنامه سیاهی است.

آل‌خلیفه برای تشدید فشارها علیه انقلابیون، اختیارات دستگاه «امنیت ملی» برای شکنجه زندانیان سیاسی را افزایش داده است. به همین دلیل، طی ماه‌های اخیر تخلفات غیراخلاقی فراوانی در برخورد با زندانیان سیاسی بحرینی صورت گرفته است که با کمال تأسف طبق اخبار موثق، کار به تجاوز جنسی به آن‌ها نیز رسیده است. یکی از آخرین نمونه‌های واضح عدم رعایت اصول حقوق بشری در قبال زندانیان سیاسی، وضعیت «ابتسام الصائغ» فعال زن حقوق بشری است. وی چندی پیش توسط آل‌خلیفه بازداشت شد و در زندان‌های این رژیم تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت.

ایالات متحده آمریکا از یک سوی از نقض حقوق بشر در بحرین توسط آل‌خلیفه گلایه می‌کند و از سوی دیگر، به حمایت‌های خود از این رژیم در عرصه دیپلماتیک و دیگر عرصه‌ها ادامه می‌دهد. موضع دوگانه واشنگتن در قبال تحولات بحرین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایالات متحده آمریکا خود را ملزم به حمایت سیاسی از رژیم آل‌خلیفه می‌داند؛ هرچند که برخی اوقات به صورت ظاهری از نقض حقوق بشر در بحرین انتقاداتی را نیز مطرح می‌کند. پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، وی درجریان یک دیدار خاص و ویژه با «حمد بن عیسی آل‌خلیفه» در شهر جده عربستان، به او اطمینان داد که هیچ تنشی در روابط میان واشنگتن و منامه به وجود نخواهد آمد. همین حمایت قاطعانه موجب شد تا خاندان آل‌خلیفه جسارت ارتکاب اقدامات ضد حقوق بشری بیشتر علیه انقلابیون بحرینی را پیدا کنند. برهمین اساس، اقدامات خصمانه‌ای که امروز آل‌خلیفه در بحرین مرتکب می‌شود، نشأت‌گرفته از اعلام حمایت دیروز واشنگتن از منامه است.

گاهی وزارت کشور بحرین مدعی وقوع انفجارهای تروریستی در این کشور می‌شود و انگشت اتهام را به سمت انقلابیون نشانه می‌رود. هدف اصلی از این سیاست نخ‌نما چیست؟

هدف اصلی آل‌خلیفه از طرح این ادعاها و نسبت دادن آن به انقلابیون، فرار از یافتن راهکار سیاسی جهت برون‌رفت از بحران کنونی بحرین است. مطرح شدن چنین مسائلی حاکی از سیاست «فرار رو به جلو» آل‌خلیفه است که به راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به مشکلات تَن نمی‌دهد. در این میان، جمهوری اسلامی ایران یکی از طرف‌هایی است که خاندان آل‌خلیفه تلاش می‌کنند مسئولیت مشکلات کنونی کشور را بر دوش این کشور بیندازند. اکنون که مقامات این رژیم با قطر مشکل پیدا کرده‌اند، درصدد هستند تا دوحه را مسئول حوادث بحرین معرفی کنند. ابعاد مختلف این سیاست دیگر برای همگان آشکار شده است و برهیچکس پوشیده نیست که آل‌خلیفه از این طریق، درصدد فرار از پاسخگویی به مطالبات مشروع ملت بحرین است.

اکنون که در موسم حج به سر می‌بریم، چگونه می‌توان از فرصت به وجود آمده در زمان برگزاری این فریضه الهی برای حمایت از ملت‌های مظلومی مانند فلسطین و بحرین بهره‌برداری کرد؟

موسم حج بهترین فرصت برای حمایت از ملت‌های مظلوم و مطرح ساختن دغدغه‌های امت اسلامی است. امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صراحتا روز برائت از مشرکین در ایام حج را اعلام کردند. امروز، مخالفان در بحرین از ندای امام خمینی (ره) الگوبرداری کرده و روز 9 ذی‌حجه را روز برائت جستن از طغیانگران و مستکبران نام نهادند. گردهمایی مسلمانان از سراسر جهان در ایام حج در مکه مکرمه مرزهای جغرافیایی میان آن‌ها را درهم می‌شکند و موجب شکل‌گیری نوعی همگرایی میان‌ آن‌ها می‌شود. این بهترین موقعیت برای مسلمانان جهت رساندن صدای مظلومینی همچون ملت‌های فلسطین، بحرین و یمن به جهانیان است. فلسفه برائت از مشرکین در موسم حج نیز به همین مسأله بازمی‌گردد./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.