۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 562439

یکی از عوامل مؤثر در تداوم محاصره دیرالزور، اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا بوده است. آمریکایی‌ها که تحت پوشش ائتلاف نمایشی ضد داعش در سوریه فعال هستند، در طول سال‌های گذشته بارها مواضع ارتش سوریه را به ادعای خود به صورت اشتباهی! در اطراف دیرالزور هدف قرار داده‌اند.

شکست محاصره «مروارید فرات» با حماسه‌آفرینی رزمندگان مقاومت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ نوار پیروزی‌های ارتش سوریه در نبرد با تروریست‌های تکفیری در نقاط مختلف این کشور همچنان با قدرت ادامه دارد. پس از آزادسازی مقتدرانه «القلمون غربی» در مرزهای مشترک سوریه و لبنان این‌بار نوبت به شکسته‌شدن محاصره سه ساله شهر «دیرالزور» رسید تا تکفیری‌ها سیلی دیگری را از رزمندگان مقاومت دریافت کنند. نکته قابل تأمل درخصوص این دستاورد مهم و تعیین‌کننده فاصله نزدیک آن با پیروزی القلمون غربی است. این مسئله نشان می‌دهد که ارتش سوریه برخلاف برخی ادعاهایی که از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود، به قدری قدرتمند است که می‌تواند در آن واحد در چند جبهه با تکفیری‌های داعش و جبهه‌النصره مبارزه کند و در نهایت به عنوان فاتح بی‌چون‌ و چرا از میدان نبرد خارج شود. تروریست‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها به‌هیچ‌وجه انتظار متحمل شدن چندین شکست از نیروهای مقاومت سوری آن هم در یک بازه زمانی کوتاه را نداشتند. اکنون که این اتفاق رخ داده، صفوف آن‌ها بسیار متزلزل شده است.

استان دیرالزور در شمال سوریه و در کرانه رود فرات واقع شده است. مساحت این استان ۳۳ هزار کیلومتر مربع بوده و تعداد ساکنان آن نیز به سختی به یک میلیون نفر می‌رسد. استان دیرالزور پس از حمص، دومین استان بزرگ سوریه به شمار می‌رود و بیش از ۱۵ درصد از کل مساحت این کشور را شامل می‌شود. این استان در مرزهای مشترک میان سوریه و عراق نیز واقع شده که از این حیث، از اهمیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردار است. از دیرالزور به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و نزدیکی‌اش به رود فرات به عنوان «مروارید فرات» یاد می‌شود. به دلیل قرار گرفتن دیرالزور در مرزهای مشترک سوریه و عراق، نیروهای ارتش با تسلط کامل بر این شهر به راحتی می‌توانند از لحاظ امنیتی کنترل بیشتری بر مرزهایشان داشته باشند. از سوی دیگر، دیرالزور به عنوان دروازه شرقی اراضی سوریه نیز محسوب می‌شود. تکفیری‌ها با وجود تلاش‌های مذبوحانه شبانه‌روزی طی سه سال گذشته هیچگاه موفق نشدند میان دو محور غربی و شرقی اراضی سوریه فاصله ایجاد کنند. شکسته‌شدن محاصره دیرالزور برای همیشه خط بطلان بزرگی بر رؤیای آن‌ها برای جداسازی این دو محور، کشید.

دستاورد بزرگی که نیروهای سوری با شکستن محاصره سه ساله «مروارید فرات» محقق کردند به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا در جریان نبردهای میدانی آینده نیز دست برتر را داشته و ابتکار عمل را به طور کامل به دست بگیرند؛ به ویژه اینکه روحیه اعضای داعش به کلی فروپاشیده و صفوف این گروه کاملا دچار افسارگسیختگی شده است. این درحالی است که روحیه رزمندگان مقاومت سوری پس از پیروزی‌ها و دستاوردهای اخیر به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است و این امتیاز ارزشمندی برای محور مقاومت به شمار می‌رود. از سوی دیگر، تروریست‌های تکفیری و هم‌پیاله‌های داخلی و خارجی آن‌ها می‌دانند که پیروزی مقاومت در دیرالزور در واقع مقدمه‌ای برای آغاز ساعت صفرِ عملیات آزادسازی «الرقه» پایتخت خودخوانده آن‌ها در سوریه است. این همان مسئله‌ای است که نگرانی تکفیری‌ها را به شدت برانگیخته است. روزنامه عرب‌زبان «رأی‌الیوم» در این ارتباط می‌نویسد: «شکسته‌شدن حلقه محاصره دیرالزور توسط ارتش سوریه و متحدانش چه‌بسا به معنای پایان حضور تروریست‌های تکفیری داعش در شرق سوریه و سرآغاز بازپس‌گیری شهر الرقه باشد».

در این میان، نباید از کنار نقش مهم، مؤثر و راهبردی متحدان سوریه یعنی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در تحقق پیروزی اخیر به راحتی گذشت. ایران طی بیش از شش سال و نیم گذشته با کمک‌های مستشاری خود به نیروهای نظامی سوریه نقش تعیین‌کننده‌ای را در تحقق دستاوردهای نیروهای مقاومت ایفا کرده است و شکسته‌شدن محاصره دیرالزور نیز جزو همین دستاوردها محسوب می‌شود. از سوی دیگر، دولت روسیه نیز که به صورت کاملا قانونی و با مجوز دولت دمشق وارد نبرد مستقیم با تکفیری‌ها در سوریه شده، نقش غیرقابل انکاری در شکستن محاصره دیرالزور ایفا کرده است. پشتیبانی هوایی از عملیات زمینی رزمندگان سوری ازجمله کمک‌های ارتش روسیه در این زمینه محسوب می‌شود. درهمین‌حال، حملات بی‌وقفه جنگنده‌های روسی به مواضع استراتژیک تکفیری‌ها در دیرالزور نیز نمونه‌ای دیگری از نقش‌آفرینی مؤثر مسکو در تحقق پیروزی اخیر است. «رأی‌الیوم» در این‌باره تأکید می‌کند: «روسیه شراکت فعالی در شکستن حلقه محاصره دیرالزور داشت؛ آن هم نه صرفا از طریق فراهم کردن پشتیبانی هوایی، بلکه مسکو کشتی‌های خود را به دریای مدیترانه فرستاد تا مراکز فرماندهی داعش در دیرالزور را پیش از عملیات ارتش سوریه، با موشک‌های کالیبر هدف قرار دهد».

اما اکنون سؤالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چگونه محاصره شهر دیرالزور قریب به سه سال به طول انجامید. یکی از عوامل مؤثر در تداوم محاصره دیرالزور، اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا بوده است. آمریکایی‌ها که تحت پوشش ائتلاف نمایشی ضد داعش در سوریه فعال هستند، در طول سال‌های گذشته بارها مواضع ارتش سوریه را به ادعای خود به صورت اشتباهی! در اطراف دیرالزور هدف قرار داده‌اند. درهمین‌حال، در طول این مدت شاهد ارسال تسلیحات نظامی پیشرفته برای گروه‌های تروریستی ـ تکفیری مستقر در دیرالزور توسط هواپیماها و بالگردهای آمریکایی بوده‌ایم. درهمین راستا، فرماندهی اتاق عملیات هم‌پیمانان ارتش سوریه در بیانیه‌ای تأکید کرد: «اگر توطئه‌های ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش در سوریه نبود، عملیات آزادسازی شهر دیرالزور به تأخیر نمی‌افتاد. اسناد کاملا متقنی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها با گروه‌های تروریستی جنایتکار ارتباط دارند».

اکنون نیز که تروریست‌های تکفیری آخرین نفس‌هایشان را در دیرالزور می‌کشند، ایالات متحده آمریکا قصد ندارد از حمایت‌های خود از این گروه تروریستی دست بکشد. انجام دو عملیات هلی‌بُرن در دیرالزور و حومه آن تنها به فاصله چند ساعت پس از شکستن محاصره این شهر، خود به تنهایی مؤید این مسأله است. یکی از عملیات‌های هلی‌بُرن بالگردهای آمریکایی در حومه دیرالزور در نهایت به نجات یکی از سرکردگان تکفیری‌های داعش منجر شد. عملیات هلی‌برن دوم نیز که در داخل شهر صورت پذیرفت، قریب به ۱۰ نفر از اعضای ارشد داعش را از میدان نبرد نجات داد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که ایالات متحده آمریکا شماری از تکفیری‌ها را از دیرالزور به آسیای میانه منتقل کرده است. به نظر می‌رسد که در آینده نیز باید شاهد کارشکنی‌های بیشتر واشنگتن در مسیر آزادسازی دیرالزور باشیم.

درهرحال، باتوجه به سلسله دستاوردهای اخیر نیروهای مقاومت سوری، معارضان خود نیز به خوبی می‌دانند که دیگر از طریق راهکار و رویکرد نظامی به نتیجه مورد دلخواه‌شان نخواهند رسید. شاید بتوان از اظهارات اخیر «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه به عنوان آخرین تیر بر پیکره نیمه‌جان معارضان خارج‌نشین سوری یاد کرد. دی‌میستورا در سخنانی تأکید کرد: «دیرالزور اکنون به طور نسبی آزاد شده است و پیش‌بینی می شود که آزادسازی کامل آن خیلی زود اعلام شود. معارضان سوری باید واقع‌بین باشند و درک کنند که در جنگ پیروز نشدند». این اظهارات صریح از سوی فردی که مواضعش در طول بحران سوریه چندان منصفانه و بی‌طرفانه نبوده، حامل پیام‌های واضح و روشنی برای معارضان و حامیان آن‌ها است.

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.