وزیر ارتباطات گفت: ماهواره ایرانی دوستی ساخته شده و آماده پرتاب است و سه ماه است که در سکوی انتظار برای پرتاب با موشک داخلی قرار دارد.

۳ماه انتظار برای پرتاب ماهواره دوستی/در حوزه فضایی تحریم نیستیم

به گزارش قدس آنلاین، محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه نشست سران سازمان همکاری های فضایی آفریقا و اقیانوسیه (اپسکو) که به میزبانی سازمان فضایی ایران در تهران در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران موضوع تحریم فضایی ایران و عدم پرتاب ماهواره های ایرانی را رد کرد و گفت: در توافق ۵+۱ در حوزه فضایی، هیچ اشاره ای نشده است و حتی در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز محدودیتی برای حوزه ماهواره ای ایران دیده نمی شود.

وی اظهارداشت: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که ما آن را به رسمیت نمی شناسیم، فعالیت موشکی ایران را تحریم کرده اما ایران بنا ندارد که این موضوع را به رسمیت بشناسد بنابراین پس از این قطعنامه نیز، پرتاب های متعددی در این بخش انجام شده و ایران فعالیت موشکی را حق خود می داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما به واسطه این گونه فشارهای بین‌المللی، این فعالیت ها را متوقف نخواهیم کرد و پرتاب اخیر موشکی نیز حاکی از این موضوع است.

جهرمی با بیان اینکه موضوع پرتاب ماهواره های ایرانی با هدف استفاده از پرتاب گرهای داخلی در دستور کار قرار دارد و به همین دلیل است که نزدیک به سه ماه است که ماهواره دوستی دانشگاه شریف ساخته شده و در نوبت پرتاب قرار دارد. این ماهواره به سکوی پرتاب موشکی منتقل شده و در انتظار پرتاب با پرتابگر داخلی است و مقدمات کار در این زمینه فراهم شده است. پیش از این ماهواره ساخت وزارت دفاع پرتاب شده بود.

ساخت دو ماهواره با مشارکت کشورهای عضو اپسکو

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد برنامه های ایران برای ساخت ماهواره با همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه گفت: ما در حوزه ساخت ماهواره ها، دو نوع پروژه را به صورت موازی پیگیری می کنیم که اولین آن مربوط به ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی توسط دانشگاهیان کشور است. در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته و ماهواره های متعددی در دستور ساخت و آماده پرتاب داریم که در حال پیگیری پرتاب این ماهواره ها هستیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اما در مدل دوم این فعالیت ها، برای استفاده از توانمندی های بین‌المللی، دو پروژه را تعریف کردیم که آن را با مشارکت اعضای سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) پیش می بریم که در صورت به نتیجه رسیدن، گزارش آن را اعلام خواهیم کرد.

پیش جلسه شورای عالی فضایی برگزار شد

جهرمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص عدم تشکیل جلسه شورای عالی فضایی در دولت گذشته و برنامه های مدنظر برای تشکیل جلسه این شورا در دولت دوازدهم گفت: به طور قطع اگر دستور کار جلسه، آماده بوده و برنامه های مشخصی داشته باشد این جلسه تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش جلسه شورای عالی فضایی توسط دبیر شورا (دکتر بهرامی) و با حضور اعضای شورای عالی فضایی برگزار شده است.

وزیر ارتباطات افزود: ما در خواست کردیم که نقشه راه فضایی استخراج شود و به محض آماده شدن، دستور جلسه شورای عالی فضایی، این جلسه را تشکیل می دهیم و مطمئن هستیم که رئیس جمهور نیز برای این موضوع وقت خواهند گذاشت.

جهرمی با تأکید بر اینکه در جلسه شورای عالی فضایی به مرور موضوعات مرتبط با فناوری فضایی در کشور خواهیم پرداخت خاطرنشان کرد: پیش نویس نقشه راه فضایی کشور توسط پژوهشگاه فضایی ایران و با همکاری سازمان فضایی استخراج می شود و به تصویب شورای عالی فضایی خواهد رسید.

اشتراک گذاری اطلاعات ماهواره های سنجشی با همکاری ۹ کشور

وزیر ارتباطات با اشاره به برگزاری نشست سران اپسکو در تهران نیز اظهار داشت: از آنجایی که ایران ریاست این سازمان را به مدت دو سال به عهده داشت، نشست سران این سازمان بین‌المللی به میزبانی ایران برگزار شد. در این دوره، ایران میزبانی سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه را به کشور مغولستان واگذار می کند.

وی با اشاره به اینکه توسعه دانش و صنعت فضایی و نیز اشتراک گذاری دستاوردها و دیتاها در حوزه فضایی از جمله اهداف همکاری های ایران با کشورهای عضو این سازمان است تصریح کرد: ۹ کشور عضو این سازمان، توافق کردند که از ماهواره های سنجشی یکدیگر خدمات دریافت کنند به نحوی که تفاهم بر این است که به جای ساخت ۱۰ ماهواره و استفاده از یک ایستگاه فضایی، ماهواره واحدی با ۱۰ ایستگاه زمینی وجود داشته باشد که بتوان از آن  اطلاعات کامل ماهواره ای دریافت کرد.

جهرمی گفت: اخیراً در وقوع سیل استان فارس و بوشهر، ما اطلاعات را از این حوزه ماهواره ای و در پی اشتراک گذاری اطلاعات کشورهای عضو اپسکو اخذ کرده و آن را به سازمان مدیریت بحران ارائه دادیم.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه این نشست مروری بر فعالیت های فضایی ایران و ارائه توانمندی برای به اشتراک گذاری آنها بود خاطرنشان کرد: ایران آمادگی خود را برای حضور در نشست سران فضایی در کشور چین اعلام کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.