کرمان- برخلاف نظر استاندار که از پروژه بام کرمان به عنوان چاه نفت یاد می کند اما بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی نظری مخالف داشته و می‌گویند: پروژه‌هایی که یکی پس از دیگری کلید می‌خورند تا لرزه بر اندام تاریخ چند هزارساله ایران بیفکنند. این بار اما نوبت به نخستین سکونتگاه شهر کرمان رسیده است.

سایه پروژه بام کرمان بر روی آثار باستانی سنگینی می‌کند

کرمان-  پروژه گردشگری و تفریحی بام کرمان ازجمله طرح‌هایی است که استاندار کرمان از آن به‌عنوان یک چاه نفت بی‌پایان در این منطقه یاد می‌کند.

علی‌رضا رزم حسینی معتقد است: درآمد این پروژه از درآمد چاه‌های نفت استان‌های خوزستان و بوشهر کمتر نخواهد بود و  در هیچ جای شرق کشور چنین تله‌کابینی نداریم که می‌توانیم در کنار آن مجموعه تفریحی و گردشگری را احداث کنیم.

برخلاف نظر استاندار که از این پروژه می‌توان برای کمک به اقتصاد کرمان بهره‌برداری کرد اما بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی  نظری مخالف داشته و می‌گویند: پروژه‌هایی که یکی پس از دیگری کلید می‌خورند تا لرزه بر اندام تاریخ چند هزارساله ایران بیفکنند. این بار اما نوبت به نخستین سکونتگاه شهر کرمان رسیده است.

بنا بر گفته دوستداران آثار باستانی این روزها قرعه فال توسعه شهری و گردشگری دست روی کوهی گذاشته که چندین غار، قلعه و باغ در حریم آن قرارداد.

 پروژه احداث یک مجموعه تفریحی، فرهنگی، رستوران، هتل و خدمات تجاری به نام بام کرمان که تنها یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان قیمت‌ زمین آن است و اگر ساخت این مجموعه به پایان رسد پول زیادی نصیب خیلی‌ها می‌شود.

پروژه‌ای که از سوی راه و شهرسازی به شهرداری و از شهرداری به یک پیمانکار داده‌شده تا این پروژه را محقق کند اما داد بسیاری از دوستداران میراث کرمان را درآورده و حتی ۲ زنجیره انسانی برای توقف این پروژه برپاشده است.

«از قلعه دختر تا دقیانوس» عنوان کتابی است به قلم محمد دانشور، روزنامه‌نگار، مورخ و نخستین خبرنگار رادیو کرمان. کتابی که در آن بخشی از تاریخ و تحولات اجتماعی شهر کرمان به رشته تحریر درآمدهاست. دانشور در این کتاب کوه صاحب‌الزمان کرمان را که غارها و دست کندهای بسیار دارد، به‌عنوان سکونتگاه اولیه انسان‌ها معرفی کرده است. کوهی که حالا قرار است با دینامیت تخریب شود تا مجموعه‌ای تفریحی، فرهنگی، رستوران، هتل و خدمات تجاری روی آن ساخته شود.

احداث تله‌کابین بر روی بقایای ساسانی

امید ابراهیمی پور از دوستداران و فعالان میراث فرهنگی استان کرمان می‌گوید: «کوه صاحب‌الزمان، منطقه باستانی تاریخی است که چند وقتی است که برای احداث هتل و تله‌کابین آنجا را خراب می‌کنند. این ساخت‌وسازها و تخریب‌ها در فاصله ۱۰۰ متری بقایای یک قلعه ساسانی است که در حدود ۱۵۰۰سال قدمت دارد ولی هنوز ثبت ملی نشده است.»

پروژه گردشگری و تفریحی بام کرمان داد بسیاری از دوست‌داران میراث کرمان را درآورده و حتی ۲ زنجیره انسانی برای توقف این پروژه برپا شده استوی می‌گوید: «همچنین چندین غار در آنجا وجود دارد، غارهایی که دست کند هستند و نشان می‌دهد که زندگی اولیه در شهر کرمان در آنجا بوده است.»

ابراهیمی پور به وجود جنگل در پایین این کوه اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای این پروژه تعداد زیادی درخت قطع‌شده است. همچنین در این مجموعه ۲۶۰ هکتاری آثار باستانی بی‌نظیری چون سایه‌نگاره نیمرخ انسان، قلعه سر به فلک کشیده دختر ۳۰۰۰ ساله، قلعه اردشیر، گنبدگبری ۳۰۰۰ ساله، بند مدین (سدی باستانی)، آسیاب‌های سنگی، بند مملکت (سدی باستانی)، تخت دریای قلی بیک، باغ دوره صفویه بیرم‌آباد و... قرار دارد.» بناهایی که خطر نابودی و تخریب آن‌ها را تهدید می‌کند. خطری که برنامه آن از سال‌ها پیش باهدف توسعه گردشگری و تأمین مسکن برای گردشگران خارجی کلید خورده است.

از زمان کلید خوردن پروژه بام کرمان تا به امروز که مجریان این پروژه در حال تخریب کوه صاحب‌الزمان هستند، فعالان میراث فرهنگی کرمان دست به چندین تجمع و حتی اعتراض به مراجع قانونی زده‌اند.

پروژه بام کرمان بلامانع است

اعتراضات بی‌نتیجه فعالان محیط‌زیست و سکوت سازمان میراث فرهنگی کرمان ما را بر آن داشت که دلیل صدور مجوز و سکوت آن‌ها را جویا شویم.

مهدی افضلی، مدیر امور روابط عمومی سازمان میراث کرمان، مشاور رسانه‌ای مدیر میراث کرمان دراین‌باره می‌گوید: مجوزهایی که برای ساخت‌وساز در کوه‌ها صادر می‌شود از سوی سازمان محیط‌زیست است.

سازمان میراث فرهنگی نیز اگر قرار باشد در کوه، دره یا زمینی ساخت‌وساز و تخریبی صورت گیرد بررسی‌های میدانی را انجام می‌دهد تا درصورتی‌که منطقه تاریخی و باستانی نباشد و بقایای از آثار تاریخی در آنجا مشاهده نشود یا در حریم آثار تاریخی نباشد، مجوز برای انجام پروژه صادر شود و آغاز عملیات بلامانع است.

او بابیان اینکه حریم‌های بناهای تاریخی توسط اداره کل سازمان میراث فرهنگی مشخص می‌شود، می‌گوید: در مورد کوه صاحب‌الزمان بررسی‌های میدانی از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام‌شده و ازنظر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان آغاز عملیات بلامانع بوده است. این پروژه البته مجوز از اداره کل محیط‌زیست کرمان را نیز دارد.

حالا اگرچه به گفته سازمان میراث فرهنگی کرمان پروژه بام کرمان در حریم بناهای تاریخی و باستانی این شهر قرار ندارد ولی شواهد نشان می‌دهد که وجود تکه‌پاره‌هایی از یک قلعه ساسانی در فاصله ۱۰۰ متری این پروژه می‌تواند ادامه کار را متوقف کند.

مجموعه هتل و تله‌کابین بام کرمان گرچه می‌تواند موجبات توسعه اقتصادی و گردشگری کرمان را افزایش دهد اما این وصله ناجور که منظر بصری باستانی شهر را تخریب کرده به‌مراتب بیشتر از نبود یک هتل می‌تواند در گردشگری کرمان تأثیرگذار باشد. اگرچه توسعه گردشگری بدون مکان اقامتی دشوار است اما گردشگری ایران بدون میراث تاریخی‌اش معنی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.