اهواز- رؤیای خودکفایی شکر ازجمله آرزوهای دولتمردان است که برخلاف این باور سرمایه‌گذاری و حمایت لازم از این صنعت به‌ویژه در مهد تولید شکر دیده نمی‌شود.

رؤیای شیرین خودکفایی تلخ شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان خوزستان یکی از قطب‌های تولید نیشکر است که اگر زنجیره‌های تولید، صنایع تبدیلی و احیا و بازسازی کارخانه‌های قند دزفول از سوی دولت تکمیل شود به سهولت امکان خودکفایی محصول در استان‌های قطب تولید نیشکر و چغندرقند میسر است.

کارخانه قند شوش طبق برنامه زمان‌بندی‌شده قرار بود از آبان سال گذشته پس از تکمیل فاز اول راه‌اندازی آن در مرحله تصفیه شکر قرار بگیرد اما درست در بزنگاه راه‌اندازی و در بدو ورود به مرحله بهره‌برداری به دلیل تأمین نشدن اعتبارات عملاً متوقف شد.

بدین ترتیب فاز دوم و بهره‌برداری از بخش چغندر در فصل برداشت این محصول یعنی اردیبهشت‌ماه نیز انجام نشد و کشاورزان منطقه شمال خوزستان که طبق وعده‌های دولت حدود ۳۰۰ هزار تن چغندرقند مازاد بر تعهد کاشتند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند.

قرار بود اردیبهشت امسال کارخانه قند دزفول اصلاح و وارد مدار شود، اما به دلیل کمبود اعتبار این اتفاق نیفتاد.

هرچند پس از بازدید دو وزیر صنعت و کشاورزی به همراه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ۱۰ میلیارد تومان برای کارخانه دزفول به اعتبار مجدد مصوب شد و اختصاص یافت، اما بهره‌برداری کارخانه به این فصل کشت نرسید.

مشکلات چغندرکاران خوزستانی

اواخر سال ۹۴ کارخانه قند دزفول (شوش) پس از گذشت نزدیک به ۱۵ سال تعطیلی به دلیل ورشکستگی، در مسیر راه‌اندازی و احیای مجدد قرار گرفت.

مسیر بازسازی این کارخانه تحت شعاع تأخیر دولت در پرداخت اقساط بازسازی قرار گرفت و طبق زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده پیش نرفت؛ تأخیری که هم‌زمان با برداشت حجم قابل‌توجهی از چغندر پاییزه در شمال خوزستان بود.

متأسفانه طولانی بودن مسیر کارخانه‌های قند و سطح بالای کشت چغندرقند از مشکلات دیگری است که کشاورزان این منطقه با آن دست‌به‌گریبان هستند.

چغندر خوزستان خریدار ندارد

باوجوداینکه استان خوزستان دارای کارخانه قند است اما به  دلیل مشکلات مطروحه و بنا بر گفته مدیر جهاد کشاورزی چغندرقند تولیدی این شهرستان به کارخانه‌های قند اصفهان،همدان،اسلام‌آباد و شهرکرد حمل و به فروش می‌رسد.

با وجود اینکه استان خوزستان دارای کارخانه قند است اما به  دلیل مشکلات فراوان و بنا بر گفته مدیر جهاد کشاورزی چغندرقند تولیدی این شهرستان به کارخانه های قند اصفهان،همدان،اسلام آباد وشهرکرد حمل و به فروش می رسداحمد زارعی اظهار می‌کند: از دیگر مشکلاتی که چغندرکاران دزفول با آن مواجه هستند، تسویه‌حساب با کارخانه‌های قند است که امیدواریم کارخانه‌های طرف قرارداد هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت مطالبات کشاورزان دزفولی اقدام کنند.

وی با اشاره به اهمیت کشت این محصول، ادامه می‌دهد: کشت این محصول تأثیر خوبی در تناوب محصولات زراعی و تنظیم بازار سایر محصولات کشاورزی دزفول داشت که در سطح فراوان ای کشت شد .

مدیر جهاد کشاورزی دزفول ابراز امیدواری می‌کند: باید هرچه سریع‌تر با راه‌اندازی کارخانه قند شوش و احداث و راه‌اندازی کارخانه قند دزفول، کشاورزان با چنین مشکلاتی روبرو نشوند.

ناهمخوانی با اقتصاد مقاومتی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلام  با انتقاد از نبود کارخانه کافی برای فرآوری چغندرقند در استان خوزستان اظهار می‌کند: با توجه به وضعیت خاک کشور، چغندرقند می‌تواند مکمل خوبی برای کشت گندم باشد.

عباس پاپی زاده با اشاره به تعطیلی دو کارخانه قدیمی قند در اهواز و شوش می‌افزاید: علی‌رغم جلسات متعدد با دولت، اما اعتبار کافی برای احیای این کارخانه‌ها اختصاص نیافت.

پاپی زاده ادامه  می‌دهد: تولید چغندرقند در خوزستان به‌صورت کشت پاییزه است که این امر به سبب صرفه‌جویی منابع آبی ازلحاظ اقتصادی توجیه دارد.

عضو گروه کشاورزی با اشاره به اینکه تولید چغندرقند در استان‌های خراسان رضوی،اصفهان، همدان و آذربایجان‌ها تعطیل‌شده است، گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی توسعه کشت در این مناطق به قیمت نابودی سفره‌های زیرزمینی تمام می‌شود.

وی با اشاره به‌ضرورت  احیای دو کارخانه قند خوزستان بیان کرد: با توجه به آنکه امکان خوداتکایی تولید شکر به‌تنهایی در این استان وجود دارد و از طرفی با صرف هزینه جزئی بازسازی کارخانه‌ها صورت می‌گیرد این امر از سوی نمایندگان شوش دزفول در حال پیگیری است.

پاپی زاده می‌افزاید: علی‌رغم پی‌جویی نمایندگان طی دو سال اخیر قرار بود که کارخانه قند دزفول اردیبهشت‌ماه امسال اصلاح و وارد مدار شود که به دلیل کمبود اعتبارات این اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه پرداخت هزینه‌های اضافی بر دوش کشاورزان همخوانی با اقتصاد مقاومتی ندارد، عنوان می‌کند: با توجه به روند کند بازسازی کارخانه‌های قند دزفول کشاورزان مجبورند که صدها کیلومتر به‌منظور فرآوری محصول خود برای بردن به کارخانه‌های دیگر هزینه پرداخت نمایند که این امر ظلم به اقتصاد کشور است.

به گفته وی پس از بازدید وزیر صنعت  معدن و کشاورزی به همراه معاون اول رئیس‌جمهور، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی کارخانه‌ها اختصاص یافت که بهره‌برداری کارخانه به این فصل کشت نرسید و تا چند ماه آینده آماده می‌شود.

ضرورت ایجاد کارخانه قند

استاندار خوزستان در این رابطه می‌گوید: پس از اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، برنامه‌ریزی‌شده است تا حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار هکتار چغندر کشت شود.

غلامرضا شریعتی اظهار می‌کند: صحیح نیست در خوزستان، کارخانه قند نباشد و این چغندر به استان‌های دیگر صادر شود. وی با اشاره به این موضوع که ضرورت این مسئله کاملاً احساس می‌شود معتقد است: حتی ممکن است به تأسیس حدود ۶ تا ۸ کارخانه قند در استان نیاز داشته باشیم.

وی یادآور می‌شود: در بحث رفع موانع تولید با این‌که سال گذشته اولین تجربه ما بود، کارهای مناسبی انجام شد اما آنچه مناسب استان بود، رخ نداد.
وی با اشاره به کم‌کاری برخی دستگاه‌ها در جذب اعتبارات اظهار می‌کند: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای خوزستان پیش‌بینی‌شده بود که دستگاه‌ها نتوانستند این مقدار را جذب کنند، درحالی‌که در استان‌های دیگر همه مقداری که برای آن‌ها پیش‌بینی‌شده بود، جذب شد زیرا در استان هماهنگی لازم برای این کار وجود نداشت. 
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.