با نزدیکتر شدن موعد اعلام شده همه پرسی استقلال کردستان عراق، وضعیت قومی در این کشور خطرناک می شود. حمایت های بیش و کم رژیم صهیونیستی از برگزاری این همه پرسی و نگرانی نمایندگان پارلمان این کشور از جدایی کردستان از خاک کشورشان وقتی در کنار هم قرار می گیرند یک سوال را به ذهن متبادر می سازد.

قدس آنلاین- با نزدیکتر شدن موعد اعلام شده همه پرسی استقلال کردستان عراق، وضعیت قومی در این کشور خطرناک می شود. حمایت های بیش و کم رژیم صهیونیستی از برگزاری این همه پرسی و نگرانی نمایندگان پارلمان این کشور از جدایی کردستان از خاک کشورشان وقتی در کنار هم قرار می گیرند یک سوال را به ذهن متبادر می سازد. چرا صهیونیست ها به دنبال جدایی کردستان از عراق و مهم تر از آن به دنبال استقلال قومیتی این نژاد دارد؟  

توجه اسرائیل به منطقه کردستان عراق مساله جدیدی نیست؛ اسرائیل از گذشته برای مقابله با عراق، ایران، ترکیه و سوریه همواره به دنبال تشکیل دولت کردی در عراق بوده است.

در دهه ۶۰ از قرن گذشته «داوید بن گوریون» نخست وزیر اسبق اسرائیل نظریه مهار سه گانه و ائتلاف منطقه ای در منطقه را مطرح کرد، با این دید که برخی از کشورهای منطقه مستقیما یهودها و کردها را هدف قرار می دهند.

علاوه بر دلایلی که تحلیل گران سیاسی مطرح می کنند،  ارتباط اسرائیل با کردها در طول تاریخ و حمایت از آنها موجب شده است که تنها رژیم اسرائیل در جهان با جدایی کردستان عراق موافق باشد.

واقعیت آن است که مهم ترین دلیل حمایت رژیم صهیونیستی از جدایی و استقلال کردستان در یک مفهوم خلاصه می شود، خروج از انزوا. صهیونیست ها با حمایت از همه پرسی مسعود بارزانی در صدد هستند از یک سو شیوه حمایت و ارتباط با کردها را حفظ کند و تل آویو مشارکت های استراتژی با کردهای عراق داشته باشد تا بدین ترتیب از منزوی شدن اسرائیل جلوگیری کنند؛ از سویی دیگر با همکاری کردها بتواند بر تحولات منطقه ای تاثیر گذار تر باشند.

جدایی کرکوک از بغداد برای دستیابی کردها به چاه های نفت عراق

برهیچ کس پوشیده نیست که بخش عمده ای از فروش نفت عراق از چاه های شمال و شمال شرقی این کشور حاصل می شود. دقیقا همان درآمدی که پیش از این داعش برای حیات خود آن را به یک سوم قیمت به اتحادیه اروپا می فروخت. در این میان وادادگی استاندار کرکوک به مسعود بارزانی و حمایت از همه پرسی اش حیدرالعبادی را به اوج نگرانی خود رسانده است.

اما بارزانی با دیدن پیروزی های "حشد الشعبی" در جنگ با داعش احتمال این برخورد نظامی را نیز می دهد. آنچنان که بارزانی در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی اذعان می کند:

«اگر آنها فقط تهدید می کنند بگذار حرف خودشان را بزنند. اما اگر بخواهند وارد عمل شوند فکر کنم بعد از آن وضعیت جدیدی پیش رو خواهیم داشت. می‌خواهیم کرکوک سمبل همزیستی اقوام و ادیان باشد، ولی هر نیرویی اگردر فکر این باشد که با زور و سلاح بخواهد واقعیت کرکوک را عوض کند و آن را از کردستان جدا کند باید توقع این را داشته باشد که همه کردها خود را اماده جنگ برای این شهر کنند.»

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.