اصفهان- هفتمین المپیاد ربات‌های آموزشی آریاناکاپ در سطح کشوری به همت آموزشگاه فنی و حرفه ای چیستا رباتیک صدرا و با حمایت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در اصفهان برگزار شد.

هفتمین المپیاد ربات‌های آموزشی آریاناکاپ در سطح کشوری برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی فنی و حرفه ای استان اصفهان، دبیر هفتمین المپیاد ربات‌های آموزشی آریاناکاپ اظهارکرد: آریانا کاپ بزرگترین رویداد رباتیک مهارت آموزان فنی و حرفه ای است، این مسابقات در سطح کشوری برگزار شده و در بخش دانش‌آموزی از لحاظ کیفیت و لیگ‌های اجرا شده با مسابقات ملی برابری می‌کند.

 داوود جعفری افزود: قوانین این مسابقات منطبق با قوانین ملی، بین‌المللی و مسابقات ملی مهارت می‌باشد، این مسابقات بستر مناسبی برای ارتقاء آمادگی جهت شرکت در مسابقات کشوری و جهانی ملی- مهارت فراهم آورد.

وی اذعان کرد: تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات ۴۸۰ نفر بودند که در قالب ۳۴۰ تیم و ۱۴ لیگ تخصصی به رقابت پرداختند.

وی در ادامه به تصریح لیگها پرداخت و گفت: چهارده لیگ تخصصی شامل لیگ رالی سرعتی، به منظور ایجاد فضایی بانشاط جهت کارآموزان دوره دبستان همراه با ساخت ماشینی که در آن بتوانند گیربکس های سرعتی را طراحی کنند است، همچنین لیگ خلاقیت، با توجه به این که فعالان در زمینه رباتیک، در طراحی و ساخت ربات های غیر مسابقه ای هم فعالیت دارند ولی در هیچ مسابقه ای مجال ارائه آن را نمی یابند. بخشی را به ارائه ربات های غیر مسابقه ای اختصاص دادیم.

جعفری افزود: لیگ ربات انباردار، برای آشنایی با ربات های جابجا کننده اجسام و ربات های انبار دار در صنایع و کارخانه ها و مکانیزم های مربوطه در نظر گرفته شده است. همچنین از آنجایی که هدف از برگزاری این مسابقه ایجاد محیطی شاد و با نشاط جهت رویارویی ربات های جنگنده با قابلیت ها و مکانیزم های متفاوت می باشد، تا دانش آموزان بتوانند از ایده ها و تجربیات رقیبان خود بهره گیرند لیگ ربات جنگجو اهمیت داشت.

وی افزود: لیگ ماموریت سری یکی دیگر از لیگ های تخصصی این المپیاد است و این مسابقه با ایجاد فضایی زنده و جذاب سعی کرد تا کارآموزان با استفاده از قوه خلاقیت خود و مطالب علمی که آموخته اند راه حلی برای انجام ماموریتی که پیش رو دارند، پیدا کنند.

دبیر هفتمین المپیاد ربات‌های آموزشی آریاناکاپ با اشاره به لیگSniper  گفت: این لیگ ربات باید بتواند ابتدا در یک مسر ناوبری حرکت کرده و مسیر درست را پیدا کند. سپس هدف های پیش بینی شده در مختصات مشخص را با نور لیزر شلیک کند.

جعفری گفت: لیگ ربات بالابر وزنه هم یکی دیگر از لیگهای تخصصی این المپیاد است و هدف از برگزاری این رقابت این بود که دانش آموزان در قالب انجام مسابقه ربات مورد علاقه خود، مفاهیم آموزش دیده از قبیل ساخت گیربکس های قدرتی، ساخت شاسی و استفاده از قرقره های ساده و مرکب را اجرا کرده و از ایده های یکدیگر بهره علمی ببرند.

به گفته دبیر هفتمین المپیاد ربات‌های آموزشی آریاناکاپ یکی دیگر از لیگها، لیگ ربات کاوشگر است، هدف از ساخت ربات های کاوشگر، جستجو و بررسی، نمونه برداری در محیط های ناشناخته بدون به خطر انداختن جان انسان ها می باشد.

وی اضافه کرد: لیگ RobotBall ایجاد فضایی پر نشاط و جذاب توسط شرکت کنندگان در این رقابت و به کار گیری کلیه مکانیزم های پرتابی، لنگ و سایر مکانیزم هایی که کارآموزان آموزش دیده و با خلاقیت خود برای ساخت این ربات ترکیب کرد.

جعفری در معرفی لیگ طراحی سه بعدی اظهارکرد: در دنیای پیشرفته صنعتی، آگاهی داشتن از نرم افزارهای شبیه سازی در سنین پایین باعث رشد خلاقیت و نوآوری و صنعتی شدن فرد می شود.

وی در رابطه با لیگ چالش فضایی گفت: ربات های فضاپیما روز به روز  بیشتر مورد نیاز بشریت قرار می گیرند، بشر هم اکنون به کره های دیگر این منظومه رسیده است، ربات ها به راحتی می توانند در این کره ها حرکت کنند و اطلاعات جدیدی از آن محدوده به زمین ارسال کرده و بشریت را به دانش های جدیدی برساند.

دبیر هفتمین المپیاد ربات‌های آموزشی آریاناکاپ یادآور شد: آموزشگاه فنی و حرفه ای چیستا رباتیک صدرا با تجربه و سابقه ۱۰ ساله در امر آموزش رباتیک تنها آموزشگاه تخصصی رباتیک فنی و حرفه ای کشور است که در استان اصفهان فعال می  کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.