اصفهان- همه ساله در آستانه بازگشایی مدارس، جشن عاطفه ها با هدف جمع آوری کمک های مردمی برای دانش آموزان نیازمند و بی بضاعت به گونه ای متفاوت نسبت به سال های قبل برگزار می شود.

توانمندسازی و خود اشتغالی مددجویان رویکرد اصلی کمیته امداد امام خمینی(ره) است

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: امسال جشن عاطفه ها همزمان با سراسر کشور و با شعار «مهر در انتظار همدلی» در استان اصفهان نیز برگزار شد و قرار است در تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۶ هم در سطح مدارس این استان برگزار شود.

این جشن ملی فرصتی برای تقسیم شادی ها است و می توان با استفاده از این فرصت لبخند را جایگزین اشک های با ارزش دانش آموزان نیازمند کرد تا با خیالی آسوده و همپای همکلاس های خود اول مهر سر کلاس درس حاضر شوند.  

در این فرصت گفتگویی را با «جلال یزدانی- معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

همه ساله این روزها فراخوانی از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره)   تحت عنوان جشن عاطفه ها اعلام می شود و مردم خیّر و نیکوکار اصفهان همچون سایر هموطنان همیشه به این فراخوان ها لبیک گفته اند، امسال با توجه به نزدیک شدن سال تحصیلی جدید چه برنامه ها و اقداماتی در آستانه بازگشایی مدارس انجام داده اید؟

کمیته امداد امام خمینی(ره) چند سالی است که با همکاری آموزش و پرورش، بسیج و صداو سیما برنامه جشن عاطفه ها را برگزار می کند، این برنامه از هفته پایانی شهریورماه آغاز می شود.

امسال زمان برگزاری جشن عاطفه ها در سطح شهر ۲۳ و ۲۴ شهریورماه بود و ۱۹ مهرماه سال جاری هم در مدارس اجرا می شود.

سعی ما این است که با جمع آوری کمک های مردمی، در آغاز سال تحصیلی لبخند شادی را بر لب های دانش آموزان تحت حمایت بنشانیم.

سال گذشته هم این جشن برگزار شد، آماری از میزان کمک های مردمی در سال گذشته اعلام کنید!

سال گذشته ۱۴ میلیارد ریال (حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان) کمک های مردمی در جشن عاطفه ها را جمع آوری کردیم که از این مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان نقدی و مابقی کالا بوده که در سطح استان جمع آوری و به دست نیازمندان رسید.

امسال انتظار می رود میزان کمک های مردمی به ۲۵ میلیارد ریال برسد و ما بتوانیم تعداد بیشتری از دانش آموزان را کمک کنیم.

امسال چه تعداد پایگاه در سطح استان اصفهان دایر شد؟

امسال ۲۶۰۰ پایگاه جمع آوری کمک های مردمی در سطح استان اصفهان استقرار یافت که پایگاه اصلی آن در شهر اصفهان، «حسینیه نورباران» واقع در خیابان بزرگمهر، چهارراه نورباران بود.

عده ای از افراد قادر به حضور در محل پایگاه های کمیته امداد نبودند از این رو راهی آسان برای آنها پیش بینی شده است تا از طریق تلفن همراه با شماره گیری#۱*۸۸۷۷* از این سامانه استفاده و کمک های نقدی خود را به حساب کمیته امداد امام خمینی(ره) واریز کنند.

بخشی از کمک های مردمی برای نیازمندان رنگ و بوی «نو» ندارند، چه توصیه ای به مردم در خصوص کمک های غیرنقدی و جنسی دارید؟

بله، هدف این است که اجناس نو و هدایای نقدی برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت اهداء شود و اگر همه فرض کنند که این دانش آموزان فرزندان معنوی خودشان هستند که می خواهند از این کمک ها استفاده کنند، به این باورمی رسند که کمک های نقدی بهتر خواهد بود.

به هر حال تصور اینکه یک دانش آموزان بی بضاعت در روز اول مهر با کیف و کفش و لباس نو به مدرسه برود، حسّی خوب و رضایت قلبی را در افراد خیّر و نیکوکار به وجود می آورد.

نقش آموزش و پرورش در این راستا چیست و چگونه می تواند به دانش آموزان بی بضاعت کمک کند؟

آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی(ره) با همکاری یکدیگر جشن عاطفه ها را در دست اقدام دارند.

شناسایی دانش آموزان نیازمند بیشتر از طریق آموزش و پرورش انجام می شود.

کمک های جمع آوری شده توسط آموزش و پرورش در بین دانش آموزان کم بضاعت توزیع می شود و عملاً کمیته امداد در توزیع کمک ها نقشی ندارد.

چون عمده توزیع کمک ها بین اقشار آسیب پذیر و غیر تحت پوشش است و تعداد کمی به مددجویان تحت پوشش تعلق می گیرد.

آموزش و پرورش با خیریه هایی که در اداره کل خود دارد و با تشکیل انجمن اولیاء و مربیان ارتباط تنگاتنگ با کمیته امداد دارد.

جدا از ایام جشن عاطفه ها، در ۶ ماه گذشته چه اقدامات و خدمات دیگری توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان برای افراد تحت پوشش انجام شده است؟

کمیته امداد امام خمینی(ره) سرفصل های مختلفی در دستور کار دارد و بسیار وسیع به امر خدمت رسانی می پردازد.

در سطح استان اصفهان ۸۹ هزار و ۵۰۰ خانوار تحت پوشش داریم که تعدادی از آنها ایتام تحت پوشش هستند.

کمیته امداد طرح های مختلفی برای زنان سرپرست خانوار دارد، از جمله «طرح های اکرام و محسنین» که مردم نوع دوست اصفهان در اجرای این طرح ها همراهی خوبی با کمیته امداد داشته اند.

عمده فعالیت ما طی ۶ ماه اخیر در ماه مبارک رمضان با اجرای طرح های اکرام و محسنین بود.

در طول سال در بخش های فرهنگی، مستمری، درمان و خودکفایی خانواده ها فعالیت های گسترده ای تئسط کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام می شود.

رویکرد کمیته امداد توانمندسازی و خود اشتغالی مددجویان است تا سالانه تعدادی از خانوارهای تحت پوشش به خودکفایی برسند و از مدار کمک های کمیته امداد خارج شوند.

هفته گذشته جشن خودکفایی ۳۴۰۰ خانوار کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان را برگزار کردیم که امیدواریم این برنامه مستدام باشد.

افرد کارآفرین که اشتغال ایجاد می کنند، آیا می توانند افراد توانمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) را بکار گیرند؟

بله، وام های خود اشتغالی ما به خانواده های تحت پوشش، فرزندان مددجویان تحت پوشش و بعد از آن به کارآفرینان تعلق می گیرد.

کارآفرینان به ازای وامی که از کمیته امداد دریافت می کنند، باید تعداد ۵ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد را مشغول به کار کنند البته حق بیمه این ۵ نفر را کمیته امداد برای ۳ سال متوالی پرداخت می کند.

امیدواریم با همت کارآفرینان بتوانیم گام های ارزشمندی را برای اشتغال افراد تحت پوشش برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.