۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 562956

مطالعات پژوهشگران آمریکایی که در نشریه Jama Otolaryngology به چاپ رسید، تأثیر رژیم مدیترانه‌ای را در بهبود رفلاکس گوارشی تأیید می‌کند.

بهبود «رفلاکس گوارشی» با رژیم مدیترانه‌ای

قدس آنلاین- مطالعات پژوهشگران آمریکایی که در نشریه Jama Otolaryngology به چاپ رسید، تأثیر رژیم مدیترانه‌ای را در بهبود رفلاکس گوارشی تأیید می‌کند.

رفلاکس گوارشی ناراحتی بسیار شایعی است که ۲۰ تا ۴۰ درصد بزرگسالان از آن رنج می‌برند و ۱۰ درصد حداقل یک بار در هفته آن را تجربه می‌کنند. برای تسکین این مشکل در بیشتر موارد داروهای موسوم به مهارکننده پروتون پمپ ( IPP) مصرف می‌شود که مقدار اسید معده را کاهش می‌دهد که استفاده زیاد آن قطعاً عوارضی را در طولانی مدت در پی خواهد داشت.

در این باره پژوهشی در دانشکده پزشکی نیویورک صورت گرفت و دو گروه از افراد مبتلا به رفلاکس گوارشی مقایسه شدند؛ در یک گروه برای تسکین ناراحتی، دارو تجویز شد، اما گروه دوم تنها به رعایت توصیه‌های رژیم سنتی نواحی مدیترانه (مصرف بیشتر ماهی، سبزیجات، میوه ها، حبوبات و کاهش مصرف گوشت و قندها) بسنده کردند. همچنین این گروه به جای نوشیدنی‌های الکلی، آب آلکالین را در برنامه روزانه جای دادند. آب آلکالین یا قلیایی از یونیزاسیون آب با هدف جداسازی عناصر مفید از طریق دستگاه تقطیر به دست می‌آید و برای درمان حالت اسیدوز بدن مفید است.

نتایج از کاهش قابل توجه نشانه‌های رفلاکس گوارشی در گروهی که رژیم مدیترانه‌ای داشتند در مقایسه با مصرف کنندگان دارو حکایت داشت. به نظر متخصصان، تغییرات غذایی می‌تواند نخستین جایگزین درمانی رفلاکس گوارشی باشد و همچنین موجب جلوگیری از مصرف مداوم داروها و عوارض جانبی آن‌ها می‌شود. مطالعات پیشین نشان می‌داد، مصرف طولانی مدت این داروها می‌تواند با بروز دمانس؛ بیماری‌های تحلیل رونده ذهن مانند آلزایمر ارتباط داشته باشد.

گفتنی است، رژیم غذایی مدیترانه‌ای مواد غذایی گیاهی فراوانی دارد مانند میوه، سبزیجات، نان‌ها و دیگر مواد تهیه شده از غلات، سیب زمینی، حبوبات و دیگر دانه‌ها. غذاها از موادی تهیه می‌شود که تازه و فصلی هستند؛ در همان منطقه روییده و کمترین فرایند در حین پخت روی آن‌ها صورت می‌گیرد. میوه‌های تازه در این رژیم به عنوان دسر روزانه مصرف می‌شوند. شیرینی‌های دارای شکر تغلیظ شده یا عسل چند بار در هفته مصرف می‌شوند و روغن زیتون از منابع اصلی تأمین کننده چربی رژیم است.

در این رژیم از گوشت مرغ و ماهی و همچنین گوشت قرمز کم استفاده می‌شود.

منبع:www.Science et Avenir.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.