کرمانشاه-امسال با فراهم شدن شرایط امنیتی مناسب در آن‌سوی مرز خسروی با اعلام خبری قطعی قرار است این مرز در ایام اربعین به روی زائران کربلای معلا بازگشایی شود و با حجمی بالغ‌بر ۵۰۰ هزار نفر زائر به‌عنوان یک مرز رسمی در ترانزیت مسافران اربعین حسینی تبدیل شود

قصر شیرین در تب‌وتاب میزبانی زائران حسینی

قدس آنلاین-گروه استان ها: مرز بین‌المللی خسروی در طول سال‌های گذشته یکی از مسیرهای اصلی تردد زوار و کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات و همواره میزبان زائرین سیدالشهدا (ع)بوده است.

 در سال‌های گذشته ناامنی‌های موجود در کشور عراق و حملات تروریستی موجب بسته شدن این مرز رسمی بر روی زائران عتبات عالیات و به‌تبع آن رکود بخشی از رونق قصر شیرین و تعطیلی و ورشکستگی هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای این شهرستان شد.

 این مرز پیش‌ازاین اتفاق و بسته شدن آن با داشتن بزرگ‌ترین پایانه زمینی خاورمیانه و داشتن امتیاز نزدیک‌ترین مرز کشور با عراق، بیشترین حجم تردد زائران را در میان مرزهای مشترک ایران با عراق، به خود اختصاص داده بود.

 طی این چند سال گذشته تاکنون تلاش‌های زیادی برای بازگشایی مرز خسروی صورت گرفته است.

مرز رسمی خسروی پیشینه و قدمت بسیار طولانی دارد، این مرز به‌عنوان نزدیک‌ترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا در عراق است که تا بغداد ۱۹۰، نجف ۳۸۰ ، کربلا ۳۰۰ ، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

به گفته مسئولان امسال قرار است ۵۰۰ هزار نفر از زائران کشورمان از طریق قصر شیرین عازم کربلا شوند و مرز رسمی خسروی نیز در کنار سه مرز مهران، شلمچه و چذابه به‌عنوان یکی از مسیرهای اعزام زائران انتخاب‌شده است.

مرز شب‌ها بسته است

ایجاد محدودیت در ساعت‌های تردد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی ازجمله نکاتی است که استاندار کرمانشاه به آن تأکید داشته و در خصوص آن توضیح می‌دهد: حجم تردد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی کاهش پیداکرده و محدودیت‌هایی در ساعت‌های تردد زائران نیز ایجادشده است.

اسدالله رازانی ابرازمی کند:  بر اساس توافق با طرف عراقی، به‌منظور افزایش امنیت زائران، عبور زائران از مرز خسروی تنها در روز امکان‌پذیر است و شب‌ها مرز بسته می‌شود.

وی بابیان اینکه حجم تردد زائران از این مرز نیز کاهش پیدا خواهد کرد اذعان می‌کند: پیش‌ازاین بنا بود زائران استان‌های همدان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه و اردبیل از مرز خسروی تردد کنند اما بر اساس توافق با ستاد برگزاری اربعین، زائران استان همدان از این لیست حذف شدند.

ایجاد ۵ پارکینگ

استاندار کرمانشاه بابیان اینکه جاده قصر شیرین به خسروی چهار بانده شده است، گفت: پس از توافق بر سر بازگشایی مرز خسروی کار تکمیل زیرساخت‌ها را به‌منظور خدمات‌دهی بهتر به زائران آغاز کرده‌ایم.
وی بابیان اینکه پنج پارکینگ بزرگ نیز برای خودروهای زائران در قصر شیرین پیش‌بینی‌شده است، عنوان کرد: کار تکمیل سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ‌های منطقه خسروی نیز در حال انجام است.
به گفته استاندار کرمانشاه، به‌منظور تسهیل دررفت و آمد زائران اربعین حسینی، تعداد گیت‌های کنترل ورود و خروج زائران در مرز خسروی به ۶۰ گیت افزایش پیداکرده است.

سرویس‌دهی۲۷۰ دستگاه اتوبوس

جانشین ستاد اربعین استان کرمانشاه نیز بابیان اینکه تعداد ۲۷۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران به مرز خسروی پیش‌بینی‌شده است بیان می‌کند: این تعداد اتوبوس برای جابجایی زائران عتبات عالیات از شهر قصر شیرین به مرز خسروی، پیش‌بینی‌شده است.

 بر اساس توافق با طرف عراقی، به‌منظور افزایش امنیت زائران، عبور زائران از مرز خسروی تنها در روز امکان‌پذیر است و شب‌ها مرز بسته می‌شودجعفر همتی همچنین از استقرار ۲ ایستگاه بزرگ صلواتی،نصب ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی،پخت و توزیع روزانه ۱۵ هزار وعده‌غذا از سوی استان‌های معین، امکانات اسکان، تأمین پتو و استقرار آمبولانس‌ها، ماشین‌های آتش‌نشانی و تأمین کانتینر را ازجمله طرح‌های در دست اقدام در شهرستان قصر شیرین برای ارائه خدمات مطلوب به زائران حسینی ذکر کرد.
وی اذعان می‌کند: زیرساخت‌های خوبی ازجمله توقفگاه‌ها، نصب سرویس‌های بهداشتی، جانمایی محل‌های استقرار ایستگاه‌های صلواتی، تأمین آب و برق و انجام روکش آسفالت در قصر شیرین و مرز خسروی احداث‌شده است.

زائران در مدارس اسکان می‌یابند

همتی اذعان می‌کند: علاوه بر مراکزی که برای اسکان زائران عتبات عالیات ایجاد می‌شود، یک هفته قبل از ایام اربعین مدارس قصر شیرین نیز به‌منظور اسکان زائران تعطیل می‌شود و قرار است از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها نیز استفاده شود.

وی ادامه می‌دهد: در ایام اربعین پارسال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن از زائران از مرز مهران عازم عتبات عالیات شدند که ۷۰ درصد این زائران مسیر استان کرمانشاه را برای عبور خود به استان ایلام انتخاب کردند و شبانه ۳۰ هزار زائر در کرمانشاه اسکان یافتند.

راه‌اندازی ۱۰ پایگاه امدادی

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قصر شیرین نیز از راه‌اندازی درمانگاه و مرکز بهداشتی درمانی بخش مرزی خسروی با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار خبر می‌دهد.

دکتر علی کریمی می‌گوید: در ایام اربعین حسینی و تردد زائران از مرز رسمی خسروی ۱۰ پایگاه فوریت‌های پزشکی از مسیر قصر شیرین تا خسروی برای ارائه خدمات درمانی مستقر می‌شود.
وی بابیان اینکه در ایام اربعین امسال سه فروند بالگرد، ۶۰ دستگاه آمبولانس، ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس کار خدمات‌دهی به زوار را انجام خواهند داد ادامه می‌دهد: در همین راستا تعدادی موتور آمبولانس با ۴۰۰ کادر و نیرو کار در خدمت زائران خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.