سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پی انتشار یادداشت قدس در خصوص دلایل افزایش تلفات جاده‌ای، از ورود این کمیسیون به پرونده لابی‌ها و پشت پرده صنعت خودروسازی کشور خبر داد.

ضرورت تبیین نقش دستگاه ها در کاهش تصادفات جاده ای

قدس آنلاین- سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پی انتشار یادداشت قدس در خصوص دلایل افزایش تلفات جاده‌ای، از ورود این کمیسیون به پرونده لابی‌ها و پشت پرده صنعت خودروسازی کشور خبر داد.

ولی داداشی به خبرنگار ما گفت: پرونده‌ای در کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در دست بررسی است که به لابی‌ها و پشت پرده‌های صنعت خودروسازی برمی‌گردد.

وی افزود: در این پرونده، این مسئله مد نظر است که برخی خودروسازان، کارگران خود را سپر قرار داده‌ و جان ۸۰ میلیون جمعیت کشور را به بازی گرفته‌اند و در این زمینه لابی‌هایی وجود دارد که مانع کیفیت بخشی می‌شود.

او گفت: کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر است که این مسئله از انحصار برخی آقایان که به دنبال لابی و منافع خود هستند، خارج شود.

*بررسی عوامل مرگ آفرین جاده‌ها

یک عضو دیگر هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ هم گفت: موضوع تصادفات جاده‌ای پس از بحث و بررسی در این هیئت، برای رسیدگی به کمیته اقتصادی اصل ۹۰ که مسئولیتش به عهده من است، ارجاع شده است.

بهرام پارسایی با بیان اینکه سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تصادفات جاده‌ای به کشور تحمیل می‌شود، یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد تا بتوانیم به حذف عوامل مرگ آفرین در جاده‌ها کمک کنیم.

این در حالی است که پیش از این یک عضو کمیسیون عمران مجلس از نشست اعضای این کمیسیون با وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و اعلام کرد که در این نشست مقرر شد به منظور بررسی نقش خودرو در حمل و نقل جاده‌ای و مشکلات و نارسایی‌های آن، ضمن اعمال ماده ۴۹، گزارشی مفصل درباره نقش خودرو در تصادفات جاده‌ای همراه با پیشنهادها و راهکارها تقدیم مجلس شود.

وی افزود: اگر نتوانیم رقابت پذیری خودروهای تولید داخل را افزایش دهیم به افق بهتری در این صنعت نخواهیم رسید.

شهریاری با بیان اینکه با ادامه روند کنونی هیچ گاه به صفر شدن میزان تصادفات جاده‌ای نمی‌رسیم، تأکید کرد: در زمان حاضر با وضع تعرفه‌های بالا برای خودروهای وارداتی، تولید داخل را مدیریت می‌کنیم که این اشتباه محرز است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده در زمینه صنعت خودرو از الزاماتی است که باید مدنظر تولید کننده قرار گیرد.

در همین خصوص رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز با تأکید بر ضرورت تشکیل «شورای ایمنی حمل و نقل»، به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای، از کمیسیون عمران مجلس خواست در این باره نسبت به تدوین طرح یا تصویب لایحه دولت اقدام کنند.

*افزایش استاندارد تولید خودرو

عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس هم گفت: در راستای ارتقای صنعت خودروسازی، رعایت ۸۲ استاندارد به گفته تولیدکنندگان با خروجی خودروهایی همچون پراید و نیسان همخوانی ندارد.

سیدحسین افضلی ضمن بیان اینکه در تصادفات جاده‌ای تنها نمی‌توان نقش زیادی برای عامل انسانی در نظر گرفت و از سایر عوامل غافل شد، افزود: آمار ارائه شده در خصوص نقش پنج درصدی خودرو در تصادفات جاده‌ای به صورت میانگین، صحت ندارد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه آمارگیری از دستگاه‌های مربوطه در حوزه تصادفات جاده‌ای صحیح نیست، افزود: باید یک تشکیلات تحلیلگر مرتبط با این موضوع ایجاد کنیم تا عوامل مؤثر در تلفات جاده‌ای به تفکیک مشخص شود.

این درحالی است که مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروسازی معتقد است: کاهش تصادفات جاده‌ای نیاز به مطالعات عمیق داشته و با کار دسته جمعی و تعامل سازنده ممکن می‌شود.

این بدان معناست که تاکنون و با وجود ده‌ها هزار کشته در جاده‌های کشور، چنین مطالعاتی هنوز انجام نشده و تعاملی بین دستگاه‌های متولی این حوزه وجود نداشته است.

هرچند به گفته او ارتقای کیفیت و رعایت استانداردها در خودروهای جدید بشدت در دستور کار است، اما مدیر یک شرکت بزرگ خودروسازی دیگر هم خاطرنشان کرده که افزایش ایمنی در تولید خودروها ناگزیر به افزایش قیمت آن‌ها منجر می‌شود؛ اما با توجه به این واقعیت که قیمت پایین برخی از تولیدات داخلی نظیر پراید، مشوق و محرک مشتریان برای خرید این خودروهاست، آمار بالای تصادفات فوتی کشور، نشان می‌دهد، سخنان مدیر شرکت اول چندان با واقعیت‌ها همخوانی ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.