۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 563461

مطالعات جدید نشان می‌دهد کودکان مبتلا به آسم معمولاً آنتی بیوتیک بیشتری مصرف می‌کنند حال آن که در واقع چنین نیازی ندارند.

آنتی بیوتیک‌ها تأثیری زیادی در بهبود آسم ندارند

قدس آنلاین- مطالعات جدید نشان می‌دهد کودکان مبتلا به آسم معمولاً آنتی بیوتیک بیشتری مصرف می‌کنند حال آن که در واقع چنین نیازی ندارند. این مسئله می‌تواند ناشی از عدم تشخیص دقیق بین نشانه‌های آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی باشد.

تجویز مکرر آنتی بیوتیک در حالی که بدن مبتلا به عفونت باکتریایی نیست نه تنها می‌تواند در طولانی مدت سلامت فرد را به خطر اندازد بلکه تهدید جدی در سطح کلی جامعه نیز به شمار می‌آید. نتایج مطالعات جدید که در کنگره بین المللی انجمن تنفس اروپا در سال جاری ارائه شد، کاملاً تأیید می‌کند که کودکان مبتلا به آسم معمولاً تحت تجویز مکرر آنتی بیوتیک‌ها هستند که البته تأثیر مثبتی در آن‌ها نخواهد داشت.

این پژوهش در مورد یک و نیم میلیون کودک انگلیسی با حدود ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به آسم در کنار بررسی ۳۷۵ هزار کودک هلندی که حدود ۳۰ هزار نفر آن‌ها آسم داشتند، صورت گرفت. پژوهشگران تجویز آنتی بیوتیک برای کودکان سالم و مبتلا به آسم را با در نظر گرفتن شرایط در هر دو کشور مقایسه کردند. در هلند، ۲۰ درصد مبتلایان به آسم آنتی بیوتیک دریافت می‌کردند که در مورد بقیه همسالان تنها ۱۳ درصد بود. در انگلستان اما این نسبت ۳۸ و ۲۵ درصد تأیید شد. البته باید توجه داشت که هلند جزو کشورهای با پایین‌ترین میزان مصرف آنتی بیوتیک است اما کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و یونان در این باره رکورددار مصرف بالا هستند.

به عقیده پژوهشگران، تشدید نشانه‌های آسم معمولاً با عفونت مجاری تنفسی اشتباه گرفته شده و یا اینکه پزشکان برای پیشگیری چنین داروهایی را تجویز می‌کنند. حال آنکه تغییر علایم آسم به ندرت با عفونت باکتریایی همراه است. به علاوه، استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها افزایش عفونت‌های مقاوم به دارو را در کودکان در پی دارد که در آینده درمان مشکل‌تری را نیاز خواهد داشت.

منبع:www.Top Santé.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.