وزیر تعاون،کار و امور اجتماعی گفت: کشش و ظرفیت اقتصاد ما توان تولید ۱.۴ میلیون شغل را ندارد. برنامه ششم براساس رشد ۸ درصد است که برای رسیدن به آن ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

۳.۴میلیون بیکار داریم/ توان تولید سالانه ۱.۴ میلیون شغل را نداریم/ در عرضه و تقاضا، بیکاری و اشتغال مشکل داریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  صداو سیما،  علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ایجاد اشتغال در دولت دوازدهم و اولویت‌ دولت گفت: اشتغال از موضوعات مهمی در جامعه است که نیاز به بحث فراوان دارد. در عرضه و تقاضا بحث بیکاری و اشتغال با مشکل مواجه شدیم. نرخ رشد اقتصادی و جمعیت اگر هماهنگ باشد نرخ بیکاری مشخص می شود.
وی گفت: در تقاضا سال ها رشد منفی داشتیم و ۶۰ درصد کسری رشد داشتیم که مشکلات زیاد شد. در حال  حاضر حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بیکار داریم که اگر افرادی هم که وارد بازار کار می شوند نتیجه نگیرند، به میزان بیکاران باز هم افزوده می شود.  
وزیر تعاون تصریح کرد: کشش اقتصاد و ظرفیت اقتصاد ما توان تولید سالانه ۱۴۰۰ هزار شغل را ندارد. برنامه ششم براساس رشد ۸ درصد است که برای رسیدن به این رشد ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که باید سرمایه گذاری خارجی نیز داشته باشیم چرا که در دوران رکود که ۶ درصد کسری داریم نمی توانیم به تعداد شغل مورد نیاز برسیم.  
ربیعی گفت: نیازمند ایجاد شغل زیاد هستیم که این نیازمند برنامه ریزی است. ما سیاست اشتغال نداریم وقتی سیاست اشتغال داریم، هدف نیروی کار می شود که با جهت‌گیری اشتغال به تولید می‌رسیم، بنابراین در دوره‌های اخیر رشد ها اشتغال زیاد به دنبال ندارند.  
وی گفت: در رشد کلاسیک در کشور ما فقط ظرفیت ۴۰۰ هزار شغل دارد. معتقدیم با سیاست اشتغال و برنامه متکی بر رده های تولید بیشتر اشتغال متمرکز شویم تا ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم. هدف ما محقق شدن این تعداد شغل است.  
وی گفت: سیاست بازار کار به گونه ای است که باید ۶ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. برای سیاست های بازار کار و مداخله بازار کار امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده ایم که این منجر به رشد می شود.  
وی گفت: بیشترین شکاف در دهه ۹۰ روی داد و نرخ مشارکت به ۴.۴ رسید که بسیار میمون و مبارک است، اما در مورد زنان نرخ اشتغال به ۱۶ درصد رسیده است که باید بیشتر شود.  
اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی در زمینه اشتغال
وی گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی در زمینه اشتغال اختصاص خواهد یافت که با بانک و وزیر اقتصاد به اجماع رسیده ایم که در رسته های پرکشش سعی بر این است که منابع بیشتر نیز تامین شود.
ربیعی افزود: پول پاشیدن مشکل را حل نمی کند بلکه باید پول را درست هزینه کرد تا نتیجه درست بگیریم. نیاز به طراحی و کارگر ماهر داریم که باید تولید و بازاریابی صورت بگیرد.  
وی افزود: باید نهاد هایی برای اتصال به جامعه بین الملل و بازارهای جهانی ایجاد کنیم. در گردشگری جهت ها روی وام هتل بوده است اما با مطالعات انجام شده مسیرهای گردشگری مشخص شد. باید جهت دهی وام و تعریف زنجیره ها درست انجام شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: در رسته های پرکشش مثل پوشاک، کشاورزی، قطعه سازی، بسته بندی و ... برنامه ریزی شده است که بتوانیم شغل های مورد نیاز را تامین کینم.  
وی گفت: منابعی هم دولت اختصاص داده که به سمت جذب نیروی کار خواهد رفت. برای افزایش وام نیز با دو صندوق و تعدادی بانک به تفاهم رسیده ایم، با آورده آنها  و پولی که دولت هزینه می کند رسته ها شناسایی می شود که وام با قیمت ارزان تر برای توسعه اشتغال در روستاها اختصاص یابد.
ربیعی در ادامه درباره امنیت شغلی کارگران گفت: در شرایطی که عرضه و تقاضای نیروی کار به هم می خورد امنیت شغلی کارگران به هم می خورد بنابراین باید زمینه ایجاد کار درست باشد و نیروی کار با امنیت مناسب معیشت مناسب داشته باشد.  
تاکید رئیس جمهور بر رسمی کردن نیروی کار  
وی گفت: در شرایطی که تولید ضعیف شده و اخراج کارگران بیشتر شده است رئیس جمهور تاکید کردند که به سمت رسمی کردن نیروی کار برویم. با مشوق های بیمه ای نیز تمایل به سمت مشاغل رسمی بیشتر شده است، محاسبات نشان داده است که سهم اشتغال غیر رسمی در کشور  ۳۰ درصد است، در دوران رکود سهم نیروی غیر رسمی بیشتر می شود.  
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: برنامه دولت این است که مشوق ها را بیشتر کنیم سعی بر این است که سهم بیشتری برای بیمه کارگران در نظر گرفته شود و در حداقل حقوق دریافتی کارگر نیز باید سهمی را دولت به عهده بگیرد که این ها کمک می کند که فضای کسب و کار بهبود یابد. هرچه عرضه و تقاضای نیروی کار یکسان شود وضعیت اشتغال نیز بهتر می شود، قراردادهای سفید امضا کنترل شود تا به سمت کار مستمر با قرارداد دائم ایجاد شود.
ربیعی گفت: بین افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران سال هاست که فاصله وجود دارد که  در سال های اخیر با حمایت دولت حداقلی ها بالاتر آمده است. در کارگری هم تمام سعی بر این بوده است که مزد بر تورم پیشی بگیرد اما با توجه به اینکه تولید و اقتصاد ما توان لازم را ندارد هنوز نتوانسته ایم به هدف مورد نظر دست یابیم.
وی گفت: برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران باید استراتژی قدرت خرید افزایش یابد و کمک های جانبی ساماندهی شود.  
وی گفت: تامین اجتماعی هفده صندوق دارد، برخی صندوق ها ماهیت صندوقی را از دست داده اند که اینها نتیجه تصمیمات غلط بوده است. در جهت بهبود وضعیت صندوق ها کمتر از دو هفته دیگر طرح آن برای دولت تهیه می شود و در این زمینه نیاز به حمایت و همکاری مجلس داریم، منابع سرمایه گذاری ها نیز باید پویاتر شود.
تامین منابع همسان سازی بازنشستگی و مستمری بگیران 
ربیعی درباره همسان سازی بازنشستگی و مستمری بگیران نیز گفت: منابع مالی باید تامین شود. همسان سازی به این معناست که با توجه به معدل دوسال آخر و سیاست های غلط مشکلات بوجود آمده است و توازن دریافتی به هم خورده است بنابراین منابع مالی در این زمینه هزاران میلیارد می شود که با تامین منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران زودتر انجام خواهد شد.  
وی گفت: در این زمینه همسان سازی ها از رده های پایین شروع شده است و با تامین منابع مشکلات زودتر برطرف خواهد شد. استراتژی این است که در سال های آینده حقوق بازنشستگان را به نحوی افزایش دهیم که از تورم بالاتر شود و قدرت خرید افزایش یابد.  
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: ساماندهی بچه های کار در نظر است، برخی فروخته شده اند برخی هم بوسیله پدر و مادر وادار به کار شده اند؛ ستاد جمایت از بچه های کار شنبه تشکیل می شود و بچه های کار جمع آوری و ساماندهی خواهند شد و تا زمانی که تحصیل آنها تضمین شود خودمان نگهداری خواهیم کرد. ساماندهی زنان سرپرست خانوار نیز در دستور کار است بیمه آنها انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.