میزان بیکاران واقعی دو برابر آمارهای اعلام شده است/ گام اول دولت برای ایجاد اشتغال حمایت و احیای بنگاه های تعطیل شده باشد.

قدس آنلاین- حمید حاجی اسماعیلی کارشناس بازار کار با بیان اینکه در موضوع بیکاری و تعیین بیکار و تعاریفی چون یک ساعت کار در هفته اختلاف نظر جدی با دولت وجود دارد به قدس آنلاین گفت: متاسفانه هنوز این اختلاف نظر حل نشده و همچنان باقی است. برخی از گروه ها هنگامی که همسو با دولت و حامی دولت هستند فرمول محاسبه بیکاری و اشتغال را همان فرمولی که در سازمان های بین‌المللی کار مبنی بر دو ساعت کار در هفته است را عنوان می کنند اما با تغییر دولت و از دست دادن دولت این افراد خود منتقد این فرمول شده و ایراداتی به آن وارد می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید وضعیت بیکاری و اشتغال را با واقعیت های اجتماعی و بازار کار کشور بررسی کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای اشتغال در کشور باشیم. آنچه که مرکز آمار ایران به عنوان مهمترین و موثق ترین مرجع اطلاع رسانی درباره آمار بیکاران عنوان می کند آن است که سه میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر در کشور بیکار وجود دارد اما برآورد ما براساس آنچه واقعیت های اجتماعی است به بیش از شش میلیون بیکار منتهی می شود.

حاجی اسماعیلی درخصوص دلایل افزایش بیکاری در کشور یادآور شد: بیکاری به دلایل مختلفی در حال افزایش است. یکی از آنها براساس آمارهای موثقی که مرکز آمار و ثبت احوال و وزارت کار اعلام کرده اند این است که ورودی بازار کار بیش از یک میلیون نفر در سال است. این کارشناس بازار کار تصریح کرد: دولت مدعی است در سال گذشته ششصد هزار شغل ایجاد کرده است و در حال حاضر مدعی است ظرفیت های کشور نمی تواند  بیش از پانصد هزار شغل ایجاد کند. آنچه که در برنامه ششم هدف گذاری شده پنج میلیون شغل را در طول برنامه است که هر سال حدود یک میلیون شغل می شود. وی ادامه داد: قابل توجه است دولت برای سال جاری که مایل است در طول سال با برنامه ششم حرکت کند مدعی است حداکثر بتواند ده درصد نسبت به سال گذشته شغل ایجاد کند. در حالی که هم اکنون شش ماهه اول سال را پشت سر گذاشته ایم و هنوز نیمی از سال باقی مانده و دولت عنوان می کند نمی توانم شغلی ایجاد کنم.

حاجی اسماعیلی اظهار داشت: حداکثر شغلی که دولت اعلام کرده قادر به ایجاد ِآن است ده درصد نسبت به سال گذشته است که مدعی ایجاد ششصد هزار شغل است. بنابراین مجموع این اطلاعات بیانگر آن است که ما برای ایجاد شغل در کشور با مشکلات بسیار عدیده ای مواجه هستیم به نحوی که امکانات لازم برای ایجاد شغل در کشور به شدت با مشکل مواجه است و دولت برای برنامه ریزی و ایجاد شغل اطمینان کاملی ندارد.

وی افزود: بی شک بخشی از این موضوع به سرمایه گذاری بازمی گردد که دولت مدعی است در برنامه ششم اعلام کرده که به  هفتصد و هفتاد هزار میلیارد تومان برای ایجاد پنج میلیون شغل نیازمند است.

حاجی اسماعیلی در ادامه افزود: پر واضح است که سرمایه گذاری ها در کشور براساس برآوردهای انجام شده در برنامه ششم و هدف گذاری های دولت محقق نخواهد شد بنابراین اگر بر آن هستیم که آمار بیکاری را براساس عدد و رقم در کشور پایین بیاوریم می توانیم به استناد فرمول ها و شیوه هایی در سازمان بین المللی کار وجود دارد اطلاع رسانی کنیم که همان دو ساعت کار در هفته می شود. وی تصریح کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی- خدماتی است و متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم بخش خصوصی ایجاد کنیم که متکی بر آمارهای بین المللی آمار بیکاری را در کشور بیان کنیم.

مدیر عامل تعاونی اعتباری کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی استان تهران خاطرنشان کرد: فردی که در ایران در بخش خصوصی یک تا دو ساعت در هفته کار میکند و شاغل است به هیچ وجه قادر به توانایی تامین نیازهای زندگی خود نیست بنابراین دولت فارغ از اعلام چنین آمارهایی باید به فکر ظرفیت سازی در بخش خصوصی باشد. وی ادامه داد: برای شکل گیری بخش خصوصی در ایران‌ناگزیر به توسعه بنگاه های کوچک در کشور هستیم که اولین گام در این موضوع که اصلی ترین و مقدم ترین گام به شمار می رود این است که دولت در شهرک های صنعتی به دنبال حمایت و احیای بنگاه های تعطیل شده یا دارای فعالیت پایین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.