کرمان - قدمت ۷ تا ۹ هزار ساله سایت باستان‌شناسی تل آتشین دارستان بم پیش بینی شده است.

قدمت ۹ هزار ساله سایت باستان‌شناسی تل آتشین دارستان بم

به گزارش قدس آنلاین، عمران گاراژیان مسئول سایت باستان شناسی تل آتشین دارستان امروز در حاشیه بازدید از سایت باستان‌شناسی تل آتشین دارستان این شهرستان گفت: تل آتشین بم یکی از روستاهای اولیه پیش از سفال یا بی‌سفال در جنوب شرق ایران است و در آن بقایای معماری چشمگیری از خشت‌ ، ابزارهای سنگی ، یک مورد اسکلت دفن شده و غیره مشاهده  شده و مطالعات  در این زمینه ادامه  دارد.

استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور افزود: این فصل کاوش تا نیمه مهر ادامه دارد و در برنامه، پنج ساله کاوش، هر سال در تابستان یا بهار کاوش را انجام می‌ شود و تاکنون احتمال ۷ هزار و ۲۰۰ سال برای آن پیش‌بینی  شده و لایه‌های پایین احتمالا با قدمت بیشتری تا ۹ هزارسال باشد.

بنجامین موتن از مرکز مطالعات علمی فرانسه نیز در این بازدید گفت: این کاوش، طرح مشترک ایران و فرانسه است و هزینه‌های آن به مقدار زیادی از طریق حمایت‌های مالی برای انجام کاوش‌ها در خارج از فرانسه  از طریق وزارت امور خارجه فرانسه تامین می‌شود.

وی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که انجام شد ، تست آزمون نقشه‌های مغناطیسی است که اطلاعاتی درباره معماری‌ها و همچنین درباره نسبت این محوطه با اطراف برای ما مشخص می‌کند.

تل آتشین بم در  ۳۰ کیلومتری شرق ارگ قدیم بم در منطقه دارستان واقع است که قدمت تاریخی آن براساس گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان به ۷ تا ۹ هزار سال قبل می‌رسد.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.