دامغان- مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان از به وجود آمدن بحران فرونشست زمین به میزان ۵۰ سانتی متر در دشت های جنوب دامغان خبر داد و گفت: این بحران در نتیجه برداشت بی رویه آب از منابع آب زیرزمینی، برداشت بی رویه از چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه های مجاز حاصل شده است.

فرونشست ۵۰ سانتی متری زمین در دامغان در پی خشکسالی شدید

به گزارش قدس آنلاین، علی شاهرودی افزود: این موضوع باعث شده است که سطح آب‌های زیر زمینی در دامغان به بیش از ۵۰ سانتی متر افت پیدا کند و باعث به وجود آمدن بحران فرونشست زمین شده است.

وی اضافه کرد: برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و عدم جایگزینی آب برداشت شده، باعث شده تا سطح آبخوان زمین افت کرده، فضای بین ذرات، خالی از آب می شود و به مرور زمان در اثر فشار لایه های بالایی خاک و جبران نشدن کمبود ذخیره آب، این فضاهای خالی با ذرات خاک پر می‌شود، این مسئله باعث می‌شود سطح زمین نشست کرده و پدیده مخرب و جبران ناپذیر نشست زمین و فروچاله‌ها به وجود می آیند.

مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان ادامه داد: فرونشست و شکاف زمین در دشت‌های جنوب دامغان به حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر رسیده است، این در حالی است که چاه‌های آب  در این مناطق حدود ۵۰ سانتی متر از سطح زمین بالا آمده است.

شاهرودی با اشاره به کسری ۳۳ میلیون متر مکعبی مخزن آب در شهرستان دامغان از برداشت سالانه ۱۳۷ میلیون متر مکعب آب توسط چاه‌های موجود در دامغان خبر داد و گفت: این مقدار آب به وسیله ۹۷۶ حلقه چاه از زمین برداشت می‌شود.

وی اظهار کرد: این امر و سایر اضافه برداشت‌ها و همچنین برداشت‌های غیرمجاز و زیاد از حد، باعث شده است که سالانه حدود نیم متر در وسعت یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع از دشت‌های شهرستان دامغان شاهد افت منابع آبی باشیم.

مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان ادامه داد: از ۹۷۶ حلقه چاه دامغان، ۷۲۳ حلقه چاه کشاورزی، ۷۶ حلقه چاه آب شرب شهری و روستایی و ۱۷۷ حلقه چاه نیز برای مصارف صنعت استفاده می‌شود.

شاهرودی همچنین از شناسایی ۵۱ حلقه چاه غیرمجاز در سطح شهرستان دامغان خبر داد و گفت: از این تعداد، ۲۶ حلقه چاه با دستور مراجع قضایی پلمپ شده است و منتظر تعیین تکلیف هستیم، ۱۴ حلقه چاه غیرمجاز نیز تعیین تکلیف شده و پُر شده است، ۱۱ حلقه چاه غیرمجاز نیز توسط مراجع قضایی در حال بررسی هستند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.