بجنورد- معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی اجرای طرح انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی از مهم‌ترین اولویت‌های آموزش‌وپرورش و افزود: در سال تحصیلی جدید تعداد ۱۷۸۶۵ کلاس اولی راهی مدارس تعلیم و تربیت خواهند شد.

ورود ۱۷ هزار کلاس اولی به مدرسه در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، عصمت بدخشان صبح سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: هر آنچه در دفاع مقدس وجود دارد به‌واسطه رشادت‌های رزمندگان است و باید این هفته را به‌صورت ویژه گرامی داشت.

وی با اشاره به اهمیت تربیت دانش آموزان در دوره ابتدایی گفت: این دوره جایگاه اصلی نظام تعلیم و تربیت را دارد و آنچه در سند تحول نظام آموزشی دیده می‌شود هم تأکید بر این موضوع است.

بدخشان افزود: مأموریت کارکنان و معلمان آموزش‌وپرورش این است که در ۱۲ سال تحصیلی دانش آموزان را بااخلاق و معرفت اسلامی آشنا کنیم و به‌صورت یک پژوهشگر بااخلاق به جامعه تحویل دهیم.

وی معلم را مهم‌ترین عنصر در برنامه‌ریزی‌های درسی و آموزش‌های دانش آموزان دانست و گفت: هدف ما این است که دانش آموزان مبتکر و بااخلاق باشند که جایگاه معلمان در این هدف بسیار حائز اهمیت است...

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی بیان کرد: شوق و لذت یادگیری در دوره ابتدایی اتفاق می‌افتد و پایدارترین تغییرات دانش آموزان در دوره ابتدایی است.

بدخشان از نوآموزان پیش‌دبستانی با عنوان بلوری شکننده نام برد و گفت: اگر شرایط رشد و تربیت صحیح این نوآموزان فراهم نشود یقیناً با مشکلات جدی‌تری را به دلیل روح و جسم لطیف آنان مواجه خواهیم شد.

وی افزود: ۴۱ درصد از دانش آموزان در مقطع پیش‌دبستانی هستند که فعالیت آن‌ها باعث شده است که از بقیه دانش آموزان موفق‌تر عمل کنند.

بدخشان گفت: مهم‌ترین برنامه در آموزش‌وپرورش طرح انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی است که خود این طرح شامل شناسایی، آموزش و جذب کسانی است که از تحصیل بازمانده‌اند و تأکیدات مقام معظم رهبری این وظیفه را برای ما بیش‌ازپیش مهم‌تر می‌کند و امیدواریم حتی یک دانش‌آموز بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی ضمن تأکید به همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی با این نهاد مهم در جهت کاهش بی‌سوادی گفت: اگر همه دستگاه‌های اجرایی اعم از بهزیستی، علوم پزشکی و ثبت‌احوال همکاری خود را بیش‌ازپیش بیشتر کنند قطعاً این نهاد مهم و تأثیرگذار موفق‌تر عمل خواهد کرد و امیدواریم تا سال ۹۷ هیچ کودک بی‌سوادی در خراسان شمالی نداشته باشیم.

بدخشان در خصوص طرح آموزش پیشرفته قرآن در مقاطع ابتدایی گفت: از آبان ماه آموزش قرآن را در پایه اول شروع می‌کنیم و در پایه دوم پیگیری می‌شود که درنهایت در پایه سوم ابتدایی هیچ دانش‌آموزی با مشکل روح خوانی و روان‌خوانی قرآن مواجه نباشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی گفت: با توجه به اهمیت پیش‌دبستان باید شرایطی فراهم شود که آموزش‌های نوآموزان تحت نظارت دقیق آموزش‌وپرورش صورت گیرد.

وی افزود: امسال بیش از ۴ هزار نوآموز در مناطق مرزی و محروم وجود دارند که توانستیم سازماندهی کنیم.

بدخشان با اشاره به تعداد نوآموزان در مقطع پیش دبستانی گفت:تعداد ۱۶۸۵۴ نفر در مقطع پیش‌دبستانی آموزش داده که از این لحاظ نسبت به سال گذشته با رشد ۲۰ درصدی پوشش این دانش آموزان مواجه بوده‌ایم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی گفت: تعداد ۹۵۶۶۸ دانش‌آموز در خراسان شمالی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۴۶۳۴۳ دانش‌آموز دختر و ۴۹۳۲۵ دانش‌آموز پسر هستند.

بدخشان با اشاره به کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت پیش‌دبستانی گفت: با دریافت اعتبارت توانستیم برای ۴۵۰۰ نوآموز پیش‌دبستانی امکانات اولیه آموزشی را تهیه کنیم که در سال تحصیلی به آن‌ها تقدیم خواهیم کرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی بیان کرد: به دلیل اهمیت بسیار تست سنجش دانش آموزان، اجرای آن را یک سال زودتر و در مقطع پیش‌دبستانی انجام داده و امیدواریم نیازهای ویژه نوآموزان پیش‌دبستانی را شناسایی و برطرف کنیم.

وی با اشاره به آموزش مدیران آموزش‌وپرورش گفت: مدیران به‌عنوان گلوگاه آموزش‌وپرورش هستند که اگر مدیر متعهد داشته باشیم در کارنامه عملکردی خود هم بهتر نتیجه می‌گیریم.

بدخشان افزود: دانش آموزان خراسان شمالی در جشنواره جابر ابن حیان حضور خواهند داشت که این جشنواره به‌صورت سراسری در جهت شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان اول تا ششم ابتدایی برگزار خواهد شد.

بدخشان اعلام کرد: خراسان شمالی به‌عنوان سومین استان کشور به جهت پراکندگی دانش آموزان است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی ضمن تأکید به ساماندهی بیشتر دانش آموزان عشایری گفت: ۳۷۷۵ دانش‌آموز عشایری در استان وجود دارد که در ۱۷۴ آموزشگاه در حال تحصیل هستند که شهرستان شیروان بیشترین سهم را نسبت به شهرستان‌های دیگر دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵ هزار نوآموز پیش‌دبستانی و ۱۷۸۶۵ دانش‌آموز کلاس اولی در سال جدید مشغول به تحصیل خواهند شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی از اجرای طرح  شهاب در مدارس کشور خبر داد و گفت: در راستای شناسایی استعدادهای برتر ۴۴۴۹۹ نفر از دانش آموزان ابتدایی در این طرح حضور خواهند داشت که قطعاً به هدایت تحصیلی آن‌ها کمک بسزایی خواهد کرد.

بدخشان ضمن اشاره به معالجه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری گفت: در خراسان شمالی ۱۰ مرکز اختلال یادگیری وجود دارد که ۱۴۴۲ دانش‌آموز در این مراکز درمان شده‌اند.

وی افزود: متأسفانه در سال گذشته ۳۷۶ دانش‌آموز به دلایل بی‌سرپرست بودن، نیازمالی و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از تحصیل محروم بودند که با تلاش‌های انجام‌شده توانستیم ۱۲۷ نفر از آنان را شناسایی کرده و مشغول به تحصیلی شوند و ۴۶ دانش‌آموز به علت ممانعت از تحصیل توسط اولیا خود از تحصیل بازماندند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی امکان تحصیل دانش آموزان فاقد مدارک هویتی خبر داد و گفت: خوشبختانه هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی می‌توانیم دانش‌آموزانی را که دارای مدارک هویتی نیستند را پوشش دهیم اما شرط تحصیل آن‌ها مبنی بر موافقت فرمانداری شهرستان محل تحصیل و اخذ کارت هدایت تحصیلی است

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.