مشهد- در آستانه فرا رسیدن ماه حزن و ماتم، ویژه برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) تشریح شد.

برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم در میقات الرضا(ع) تشریح شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، مدیر عامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) با بیان این خبر گفت: عزاداری در ماه محرم بهترین فرصت برای آگاهی بخشی مردم و جامعه در خصوص قیام جانسوز عاشورا است که آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) سعی کرده با مدیریت و برنامه ریزی و دعوت از سخنرانان برجسته عزاداری‌های ماه محرم را به صورت باشکوهی برگزار کند.

حمزه سپهریان با اشاره به سخن مشهور حضرت امام حسین(ع) مبنی بر اینکه «اگر دین پیامبر(محمد) جز با جان سپاری من استوار نمی ماند، ای شمشیرها! بیایید و مرا در آغوش گیرید»، افزود: جهاد جزو فروع دین ماست و قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قیام سیاسی بود و حضرت برای امر به معروف و نهی از منکر و جهاد به شهادت رسید از این رو باید هیئت‌های مذهبی با ایجاد شور همراه با شعور حسینی زمینه جذب بیشتر نوجوانان و جوانان را در عزاداری‌ها فراهم کنند.

وی اقامه نماز اول وقت، نیازسنجی مخاطبین، نظارت، حفظ وحدت و انسجام، نظم در برنامه‌ها، بصیرت افزایی مردم، نظافت و بهداشت، اخلاص، طرح مباحث خانوادگی، مقابله با تهاجم فرهنگی، پرهیز از کارهای خرافاتی و رعایت آداب و احکام عزاداری را از جمله اموری عنوان کرد که برای پاسداشت حماسه حسینی در عزاداری‌های آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) مورد توجه قرار می‌گیرد.

سپهریان با بیان حضور پرشور هیئت‌های مذهبی شهر طبس و روستاهای مجاور در جوار بارگاه منور حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) گفت: همزمان با اولین شب از ماه محرم هیئت‌های مذهبی مجمع الذاکرین آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، رزمندگان اسلام، ابوالفضلی اصفهک، ابوالفضلی خسرو آباد، ابوالفضلی کریت، چهارده معصوم فهالنج، حیدری خرو، یاوران مهدی(عج) و بیت الزهرا(س) در قالب دسته‌جات سینه زنی و زنجیر زنی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) به عزاداری و مرثیه سرایی خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: هم چنین از شب اول محرم تا شب تاسوعای حسینی، حجت الاسلام و المسلمین وحیدی استاد حوزه و دانشگاه و سخنران حرم مطهر رضوی در خصوص قیام عاشورا و درس‌های انسان ساز آن، امر به معروف و نهی از منکر، پیامدها و دستاوردهای دفاع مقدس به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

سپهریان تصریح کرد: مراسم ویژه شامگاه تاسوعای حسینی با حضور عزاداران هیئات مذهبی رضوی دشتغران، ابوالفضلی محمدآباد، ابوالفضلی و صاحب الزمانی دیهشک، صاحب الزمانی جمز، ابوالفضلی، حسینی، صاحب الزمانی، چهارده معصوم و فاطمی طبس در صحن و سرای آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) انجام خواهد شد.

مدیر عامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) افزود: مراسم شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور عزاداران هیئات مذهبی ابوالفضلی طبس و بیت الزهرا(س) انجام می‌شود، همچنین هیئات مذهبی ابوالفضلی جوخواه، صاحب الزمانی بهشت آباد و حسینی تشکانان در عصر روز یازدهم محرم الحرام در صحن و سرای حضرت به عزاداری خواهند پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری عزاداری‌های دهه اول محرم در زیارتگاه شهید مدرس(ره) عنوان کرد: همزمان با ششمین روز از دهه اول محرم زیارتگاه شهید مدرس(ره) میزبان عزاداری هیئت‌های مذهبی شهرهای کاشمر و خلیل آباد است که هیئات مذهبی از جمله حسینی مهدی آباد، ابوالفضلی دهنو، حسینی دهنو، حسینی قوچ پلنگ، حسینی کاژقونه، ابوالفضلی فرگ و محمدیه و ... تا روز ۱۱ محرم در قالب دسته جات سینه زنی در زیارتگاه شهید مدرس(ره) به عزاداری خواهند پرداخت.

سپهریان ادامه داد: هم چنین مراسم عزاداری روز تاسوعا در زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) با حضور هیئات مذهبی طفلان مسلم بن عقیل کاشمر، حضرت رقیه، امام صادق (ع)، مخلصین امام حسین(ع) یان حالجی آباد، مهدیه قوژد و حسینی، ابوالفضلی و علی اکبری کسرینه  و... و. برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: روز دهم محرم مصادف با روز عاشورا نیز هیئات مذهبی امام سجاد(ع)، زینبیه(س)، ابوالفضلی قوژد و ... نیز با تجمع در زیارتگاه شهید مدرس(ره) به عزاداری می‌پردازند و آئین شام غریبان نیز با حرکت کاروان نمادین کاروان اسرای کربلا توسط هیئت جان نثاران ابوالفضلی(ع) ساعت ۲۰ در این زیارتگاه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.