کتابخانه زبان‌های خارجی، لاتین و منابع اسلامی با حضور آیت الله سبحانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، علمای حوزه علمیه و مسئولان فرهنگی افتتاح شد.

کتابخانه زبان‌های خارجی و منابع اسلامی در قم افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین،  علی لاریجانی که امروز سه‌شنبه به استان قم سفر کرده است، در مراسم افتتاحیه کتابخانه زبان‌های خارجی و منابع اسلامی در قم حضور یافت.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، آیت الله استادی، آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله علوی بروجردی، سید محمد غروی، حداد عادل، احمد مسعود جامعی، صادقی استاندار قم، سقائیان نژاد شهردار قم و سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم در این مراسم حضور داشتند.

لازم به ذکر است این کتابخانه در محل منزل مسکونی مرحوم آیت الله شیخ باقر محسنی ملایری راه اندازی شده و هدف آن این است که منابع، مصادر و مراجع مهم علمی در همه زمینه های علوم اسلامی و علوم انسانی در اختیار دانش پژوهان قرار گیرد که به زبان های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیاتی، آلمانی، اسپانیولی و چینی این منابع قابل دسترسی است.

بنابراین گزارش ۳۰ هزار عنوان کتاب کاغذی و ۳۵۰ هزار کتاب دیجیتالی در این کتابخانه وجود دارد و در دو شیفت صبح و بعدازظهر آماده خدمت رسانی به خواهران و برادران است.

آیت الله سبحانی: تاسیس کتابخانه های تخصصی یک ابتکار مفید است

آیت الله العظمی جعفر سبحانی با تشکر از عاملان تأسیس این کتابخانه اظهار داشت: درسال ۱۳۲۵ قمری به قم آمدم که در آن زمان تنها یک کتابخانه که متعلق به مدرسه فیضیه بود در قم وجود داشت و حدود ۹ هزار جلد کتاب نیز در اختیار طلاب قرار می گرفت.

وی افزود: بعد از نمازهایی که به امامت مرحوم آیت الله خوانساری و گاهی هم آیت الله اراکی اقامه می شد باید سریعا به کتابخانه می رفتیم تا پیش از تمام شدن کتاب ها، کتابی را برای مطالعه به دست آوریم، طبیعتا با وجود یک مکتبه عمومی در قم امکان پاسخگویی به نیاز طلاب حوزه علمیه وجود نداشت.

آیت الله سبحانی گفت: در شرح حال مرحوم آیت الله امینی آمده است که ایشان در مکتبه شوشتریه مطالعه می کردند که گاهی ۲۴ ساعت نیز به صورت مداوم در آنجا مطالعه می کردند و خادم این مکتبیه نیز علاقه ای به حضور ایشان نداشته است ولی در حال حاضر مکتبیه های تخصصی در حوزه تاریخ و زبان های خارجی در کشور وجود دارد که یک ابتکار بسیار خوب است.

مرجع تقلید عالم تشیع بیان کرد: برای رساندن پیام اسلام باید با زبان عربی و زبان های دیگری نیز آشنا شویم، همچنین لازم است برای کار تحقیقی از کتابخانه هایی استفاده کرد که قفسه ای باز دارند تا محقق بتواند هر کتابی را مطالعه کند و اسباب نگارش نیز برای وی فراهم باشد.

وی ضمن بیان خاطره ای از اوایل انقلاب گفت: یک جوان لبنانی که دانشجوی حقوق در فرانسه بود برای تحقیق در خصوص ولایت فقیه به دفتر من آمد، من نیز کتاب های لازم را معرفی کردم اما وی از من پرسید این کتاب ها را در کجا می توانم بنویسم اما در آن زمان مکانی نبود تا وی مطالب لازم خود را بنویسد. در حال حاضر مکتب های تخصصی در کشور وجود دارد تا ندای اسلام تشیع را به جهانیان برسانیم.

حداد  عادل: لازمه آگاهی در جوامع انسانی  دانستن زبان است

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز با بیان اینکه متأسفانه در زمان ما غفلت شد و به موقع اقدامی صورت نگرفت تا طلاب بر زبان‌های خارجی تسلط یابند، گفت: خوشبختانه از برکت انقلاب اسلامی و بینش امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری این موضوع حل شد، زیرا لازمه آگاهی در جوامع انسانی  دانستن زبان است.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.