کرج- در استان البرز با جمعیت ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۵۱۳ نفر طی برآوردهای انجام شده و استاندارد کشوری 4/2 درصد این آمار را معلولین تشکیل می دهند و بیشترین آمار معلول ما معادل ۲۲ هزار و ۴۶۵ نفر یعنی 4/84 درصد ساکن شهرستان کرج هستند و در حقیقت کرج بیشترین آمار معلولیت‌ را در استان دارد.

کـرج را مـهیای زندگی همه کنیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، معلولین هرجامعه اعم از فرزندان، خواهران، ‌ برادران و پدر و مادر و غیره جزئی از وجود اجتماع انسانی ما هستند و داشتن نقص جسمانی یا ذهنی دلیل بر این نمی شود که حقوق شهروندی و کرامت انسانی آنان نادیده گرفته شود.

شغل و معیشت کافی، امکانات حرکتی و ورزشی، درمان و سلامت، آموزش و ارتقاء مدارج علمی وخیلی از امکانات دیگر، از حقوق حقه معلولین شهر ما است ولی متأسفانه انجام این حقوق همواره دارای مشکل و کمبود بوده وهیچگاه درابتدای فهرست برنامه های اجرایی مسئولین و کارهای اولویت دار قرار نگرفته است و البته مسئله ای که از همه مهمتر بوده و بیشترین دغدغه جامعه معلولین و خانواده آنان را تشکیل می دهد مناسب سازی اماکن و معابرشهری است.

لواسان پور مادر سارای ۱۲ ساله است، دختری مهربان، هنرمند و شیرین که مبتلا به سندرم داون است، وی می گوید: وقتی فهمیدم فرزندم به این نوع از معلولیت مبتلا است و به زعم دیگران، هرگز چیزی نخواهد آموخت! غمی بزرگ بر دل من و همسرم نشست، روزهای نخست تولد نوزاد و حتی هفته های اول نزدیک به یکسال به ناراحتی و در حقیقت نوعی سوگواری برای آنچه که نصیب من و فرزندم شده بود سپری شد ولی همین که هرچه بزرگتر و بزرگتر می شد، عشق به زندگی و معصومیت در نگاه کودکم ما را بیشتر دلبسته او کرد.

این مادر فداکار کرجی ادامه می دهد: نام او را سارا گذاشتم و کمر به تعلیم و تربیتش بستم، تا می توانستم با سازمانهای مردم نهادی که وظیفه پرورش اینگونه از افراد را برعهده دارند همکاری کردم و چیز آموختم، اگر بخواهم از سختیها و روزهایی که پشت سر گذاشتم برایتان تعریف کنم مثنوی صد من کاغذ است و سرتان را درد خواهد آورد.

وی افزود: آنچه که از عدم کمکهای بدرد بخور دولتی و ارگانهای مربوطه بگویم کم است ولی درد اصلی من و دیگر مادرانی که کودکان معلول دارند، نبود امکانات و تسهیلاتی است که معلولین بتوانند خود به راحتی در سطح خیابانهای شهر و معابرعبور و مرورکنند و به دلیل همین عدم بستر سازی تردد معلولان، این افراد در هر سنی که باشند، تا آخر عمر خود به همراهی مادران واعضای خانواده شان نیاز دارند.

این بانوی همشهری گلایه مندانه در پایان می گوید: خرج درمانی و رفاهی قشر معلول در جامعه به اندازه کافی خانواده ها را به زحمت می اندازد  و این بچه ها مظلومانه تنها بر روی عشق و توان والدین خود می توانند تکیه کنند و من به نمایندگی از تمام این والدین از مسئولین می خواهم افراد معلول را اعضای خانواده خود بدانند و کمی به فکر تردد و راحتی آنان در سطح شهر و استفاده آنان از امکانات عمومی جامعه باشند.

سارا دختر هنرمند گزارش ما، با کمک مادر خود امروز، در کارگاه کوچکش به تولید و فروش صنایع دستی می پردازد و در نمایشگاه های مختلف با خلاقیتهای خود می درخشد واین بدان معنی است که فراهم کردن بستر پیشرفت معلولان می تواند ساراهای موفق زیادی را در جامعه معلولان تربیت و به افتخار آفرینی سوق دهد.

پویا پارسا کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری در مورد کیفیت معابر شهری و مناسب سازی آن برای معلولان می گوید: ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین سرانه جمعیتی افراد معلول را در دنیا داراست و گروه بزرگی از آنان را جانبازان سالهای دفاع مقدس تشکیل می دهند و این درحالی است که رکورد دار تصادفات رانندگی در دنیا نیز هستیم و آمار معلولین ناشی از سایر سوانح و حوادث هم چندان پایین نیست.

وی می افزاید: درصد قابل توجهی از افراد جامعه ما از کم توانی جسمی و حرکتی رنج می برند، و معلولین که به عللی دچار ناتوانی یا کم توانی جسمی و یا ذهنی شده اند، در مقایسه با افراد سالم برای تردد در شهر با مشکلات بیشتری روبرو هستند، همچنین در شهر کرج نابسامان بودن فضای کالبد شهر و عدم انطباق آن با نیازها و خواسته های معلولین و جانبازان، آنان برای حرکت خود از وسایل کمکی استفاده می کنند که هنگام رفت و آمد در گذرگاهها و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به علت عدم تمهیدات لازم برای این افراد با مشکلات متعددی روبرو می شوند.

این کارشناس و پژوهشگر ادامه می دهد: مدیران شهری کرج تاکنون برنامه ای کار آمد به جهت کاهش مشکلات معلولین در شهر نداشته اند و متاسفانه اقدامات شایسته و کافی در جهت مناسب سازی حمل و نقل عمومی و معابر شهری جهت عبور و مرور معلولین در شهر کرج صورت نگرفته است و باید به این توجه کنیم که اگر فضای شهری و سیستمهای حمل و نقل بـرای عبـور و مرور معلولین فراهم نشود، تـشدید کننـده نـاتوانی جسمانی شده و معلولین را منزوی می سازد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: معلولین نیز حق دارند، همانند سایر افراد جامعه از تسهیلات شهری بهره مند شوند و در شهر کرج نیزبا توجه به کثرت جانبازان و معلولین دفاع مقدس بهبود مناسب سازی تردد و امکانات رفاهی در معابر مخصوص این قشر کملاً ضـروری است.

یکم مهر سال گذشته در دومین جلسه ستاد مناسب سازی ویژه معلولین استان البرز که با حضور مسئولین مرتبط در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، سید حمید طهایی، استاندار سابق البرز بر مناسب سازی معابر شهری برای راحتی معلولان تأکید کرد و گفت: این قشر باید در سطح شهرهمچون دیگر شهروندان احساس آرامش و امنیت کنند واین مسئله به بهتر شدن وضعیت دیگر شهروندان و عموم مردم کمک می نماید.

وی در این جلسه با اشاره به ارتقاء رتبه استان در راستای مناسب سازی معابر ویژه معلولین از ۲۸ به ۵ اشاره می کند و می گوید: اتوبوس و دیگر خدمات شهری برای این قشر باید تعبیه شده و به گونه ای صحیح در اختیار آنها قرار گیرد و باید بخشی از هزینه های برخی از بخشهای مختلف برای توسعه تجهیزات ایمنی معابر و نقاط حادثه خیز صرف شود.

استاندار البرز ادامه می دهد: در راستای مناسب سازی معابر و خیابان های شهری برای تردد معلولان  به کمک نظارت اداره کل فنی استانداری البرز، همکاری دستگاه‌ های مرتبط با خدمات‌ رسانی، بودجه‌ ای و اعتباری مانند بهزیستی و اداره فرهنگ و ارشاد، همچنین فعالیت رسانه های جمعی مانند صدا و سیما و رادیوی استان نیاز است.

در جایی این نوشته درج شده بود : باید سوار بر ویلچر شد تا به ساختار و طراحی شهری که چقدر با بی مهری شکل گرفته است پی برد و این شاه بیت حرف دل معلولان شهراست «امیدواریم مسئولین از روند کشدار بازنگری و بررسی مدام لایحه های حمایت از حقوق معلولان دست کشیده و هر چه زودتر به درک واقعیت ضرورت رسیدگی به وضعیت آنان برسند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.