یزد - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: از حدود ۵۰ غار موجود در استان یزد به دلیل نداشتن اعتبار لازم جهت مطالعات تخصصی، اطلاعات بسیار اندکی در دست است و با این اطلاعات محدود امکان برنامه ریزی برای حفاظت و بهره برداری پایدار از آن ها وجود ندارد و غار های استان یزد همچنان ناشناخته مانده اند .

غار های استان یزد به دلیل نداشتن اعتبار لازم همچنان ناشناخته مانده اند

به گزارش قدس آنلاین، حسن اکبری با بیان این خبر اظهارداشت: اگر چه غارها اغلب پدیده های زمین شناسی محسوب می شوند اما امروزه ارزشهای بسیار متنوع و زیادی برای غارها بیان شده است.غارها علاوه بر ارزشهای میراثی، باستانی و دیرین شناسی حائز ارزشهای علمی برای مطالعات زمین شناسی، زیست شناسی و.... و نیز دارای ارزش زیستگاهی برای بسیاری از گونه های جانوری مخصوصا خفاش ها و نیز یکی از المان های بسیار مهم برای توسعه شاخه اکوتوریسم در دنیا محسوب می شوند تزئینات آهکی زیبا در درون برخی غارها از مهمترین شاهکارهای طبیعت و زمینه مناسب برای جذب بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.به گونه ای که در دنیا هرساله درآمد حاصل از بازدید گردشگران از غارها بالغ بر یک میلیارد دلار می شود.
وی افزود: بدون تردید در برخی غارها گونه های آندمیک جانوری زندگی می کنند و یا زندگی بسیاری از گونه های جانوری از حیوانات کوچک بی مهره گرفته تا خفاش ها و یا حتی جانوران بزرگ جثه ای نظیر پلنگ وابسته به غارها است.
اکبری با بیان اینکه غارها با همه این مزیت ها و خدمات اکولوژیکی که به طبیعت و انسان می دهند با تهدیدهای جدی روبرو هستند تصریح کرد: از جمله این تهدیدها بازدیدهای بی ضابطه و تخریب دهانه غارها، شکستن تزئینات آهکی درونی غارها، نوشتن یادگاری بر روی دیواره غارها، ریختن زباله در درون و یا اطراف غارها، حفاری و انفجار معادن و ...... را می توان نام برد که نه تنها خدمات اکولوژیکی غارها را محدود می سازند بلکه فرصت بهره برداری بهینه از این جاذبه های گردشگری را برای همیشه از ما می گیرند.
این مسئول خاطر نشان ساخت: در دنیا از مدت ها قبل این پدیده های طبیعی مورد توجه قرار گرفته و تلاش های زیادی برای اولا شناخت دقیق از وضعیت غارها و ثانیا درجه بندی آن ها برای بهره برداری و حفاظت انجام شده است و در ایران نیز از سال ۱۳۸۹ کارگروه غار شناسی کشور تشکیل و پیامد آن در استان ها نیز کارگروه متناظر ایجاد شده است اگرچه دبیرخانه این کارگروه در اداره کل محیط زیست می باشد اما برای اغلب دستگاههای دولتی وظایفی در قبال حفاظت و بهره برداری پایدار از غارها تعریف شده است با این وجود هنوز ارزش های واقعی غارها برای بسیاری از دستگاههای مسئول مشخص نیست فلذا عزم جدی برای حرکت در مسیر حفاظت و بهره برداری پایدار غارهای استان وجود ندارد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد اولین گام برای حفاظت و بهره برداری پایدار از غارها را شناسایی دقیق وضعیت غارهای استان بیان کرد و گفت: از آنجاییکه مطالعه غارها فعالیتی تخصصی و همراه با سختی های زیادی خواهد بود در اولین جلسات کارگروه غارشناسی استان این موضوع پیشنهاد و تاکنون علی رغم پیگیری های متعدد هنوز اعتبار لازم برای انجام این مطالعه در استان تامین نشده فلذا از حدود ۵۰ غار موجود در استان اطلاعات بسیار اندکی در دست است و با این اطلاعات محدود امکان برنامه ریزی برای حفاظت و بهره برداری پایدار از آن ها وجود ندارد.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از غارهای استان به خاطر کاوش های معدنی و یا عدم رعایت اصول اولیه بازدید از جاذبه های طبیعی (زباله نریختن، هیچ چیزی را به همراه خود از طبیعت خارج نکردن و..) آسیب های جدی دیده اند

اکبری افزود: در آیین نامه کارگروه غارشناسی وظیفه حفاظت از غارهای خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گذاشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.