ساری- مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در پاسخ به سوال قدس آنلاین زراعت چوب در استان را رویکرد جدید سازمان جنگلها خواند و گفت: نیاز سالانه کشور به چوب ۶ میلیون مترمکعب بوده که ۵۰۰ هزار مترمکعب کمبود وجود دارد.

زراعت چوب رویکرد جدید منابع طبیعی مازندران/کمبود ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب در کشور

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، ستار بابایی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار کرد: ۵ میلیون مترمکعب نیاز چوب کشور از محل نشانه گذاری ها و باغات و زراعت چوب تامین و ۵۰۰ هزار مترمکعب دیگر از طریق واردات صورت می گیرد.

وی نیاز سالانه صنایع مازندران به چوب را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارمترمکعب اعلام و تاکید کرد: زراعت چوب یکی از بهترین راهکار برای رفع این خلا است.

توقف برداشت از جنگل های مازندران

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه تکلیف قانونی داریم تا طرح تنفس جنگل را اجرا و تا پایان سال، ۴۲۱ هزارهکتار از جنگل های استان را تعیین تکلیف کنیم، یادآور شد: از ابتدای سال حتی یک درخت نشانه گذاری نشده است.

بابایی اضافه کرد: فعالیت کنونی مجریان طرح های جنگلداری مربوط به سال گذشته بوده و در رابطه با باقیمانده چوب آلاتی است که از طرح ها خارج و در ایستگاه ها متمرکزند.

وی با اشاره به اینکه بدنبال تعطیلی صنایع نیستیم، زراعت چوب و ایجاد مشوق ها برای واردات را راهکارهای اساسی در رابطه با رفع کمبود صنایع دانست.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری، کشت صنوبر در پایین دست و میان بند و گونه تبریزی در بالادست را مناسب زراعت اعلام و گفت: در سال گذشته در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی، ۲۵۰ هکتار زراعت چوب در استان صورت گرفت که ۱۲۵ درصد بیشتر از برنامه بوده است.

بابایی با بیان اینکه ۶۰ هکتار نیز بعلت عدم اختصاص تسهیلات، زیر کشت چوب نرفت، افزود: باید در طول برنامه ششم توسعه باید ۷۵ هزار هکتار زراعت چوب اتفاق بیفتد.

متقاضیان، تسهیلات ارزان قیمت می گیرند

وی اولویت زراعت چوب در مازندران را اراضی و مستثنیات مردم با رویکرد ارائه خدمات فنی و تامین نهال ذکر کرد و یادآور شد: استاندار مازندران در دیدار با رئیس سازمان جنگل ها، متعهد شد به هر تعداد متقاضی برای زراعت چوب وجود داشته باشد، تسهیلات ارزان قیمت ارائه خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری ادامه داد: ۱۵ هزار هکتار اراضی مستعد اما اختلافی داریم که اگر مردم مالکیت دولت را قبول کنند، این اراضی جهت زراعت چوب در اختیارشان قرار می گیرد.

بابایی با تاکید بر زراعت گونه های بومی، گفت: مناطق خارج از اراضی جنگلی که پوشش خاصی ندارند به مردم واگذار تا با همکاری دهیاری ها، زراعت چوب در آنها صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری حاشیه شهرها و کنار آب بندان ها را مستعد کشت دانست و افزود: متوسط بارندگی در استان ۷۰۰ میلی متر بوده و در بسیاری از نقاط، نیاز به آب نداریم.

بابایی با بیان اینکه یکی از زیرساخت هایی که می تواند قاچاق چوب را محدود کند، اشباع بازار با زراعت چوب است، یادآور شد: قصد استفاده از جنگل های مخروبه را برای زراعت نداشته و اولویت مان عرصه های بدون پوشش و جدا شده از جنگل است.

وی در پاسخ به این سوال قدس که به اعتقاد کشاورزان، زراعت چوب مقرون به صرفه نیست، گفت: در سال گذشته استقبال خوبی برای زراعت چوب صورت گرفت که بعلت نبود تسهیلات، بسیاری از متقاضیان عقب نشینی کردند.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری اضافه کرد: بدنبال زمین های مرغوب نبوده و نمی خواهیم الگوی کشت در استان را تغییر دهیم.

کمبود اعتبار برای پوشش ۲ هزار نیرو

بابایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارمان، دررابطه با تعطیلی طرحهای جنگلداری با توجه به طرح تنفس جنگل ها و بیکاری نیروهای جنگلداری گفت: دنبال تعطیلی طرح ها نبوده بلکه یک عامل تهدید و چالش را متوقف کرده ایم. توقف بهره برداری، توقف طرح های جنگلداری نبوده و تنها توقف برداشت چوب است.

۳۵۰۰ کیلومتر راه جنگلی و ۷۵۰۰ کیلومتر حصارکشی در اطراف جنگل ها داریم و نمی خواهیم این پتانسیل را رها کنیم.

وی تاکید کرد: در طرح هایی که قرارداد خاتمه یافته است از محل درآمدهای عمومی، هزینه نیروها پرداخت خواهد شد و به وجود قرق بانان و سیم بانان نیاز داریم.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری، سرجمع اعتبارات تخصیص یافته را ۶۸ میلیارد تومان اعلام و این میزان را ناکافی دانست و افزود: برای پوشش دادن ۲ هزار نیروی حاضر در عرصه های منابع طبیعی، نیاز به اعتبارات و امکانات داریم.

با تاخیر ۱۰ ساله مواجه ایم

بابایی با اشاره به اینکه در گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: این اقدامات باید از ۱۰ سال قبل شروع می شد و در این راستا با تاخیر یک دهه ای مواجه هستیم.

وی در رابطه با این سوال قدس که بعنوان یک کارشناس با ماهیت طرح تنفس جنگل های شمال کشور موافقید، اعلام کرد: اگر جنگ های هیرکانی را به درستی مدیریت نکنیم با بحران جدی آب مواجه خواهیم بود و در این راستا منابع طبیعی باید بدرستی مدیریت شود.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست باید در راس امور قرار گیرند و کارها بصورت لجام گسیخته انجام نشود، علل آتش سوزی های صورت گرفته در ماه های اخیر را بی توجهی مردم دانست و گفت: بعلت خشکسالی های امسال، افت رویش را شاهد بودیم و آتش سوزی ها نیز به این آسیب ها شدت بخشید.

بابایی ادامه داد: کارشناسان  منابع طبیعی معتقدند اگر به عرصه های منابع طبیعی فرصت دهیم، خودشان را پیدا و قدرت خودتنظیمی دارند و می توانند مشکلات خودشان را مرتفع کنند.

وی با اعلام اینکه طی ۵ سال اخیر سطح جنگل ها در دنیا کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بعد از ۵ سال، اقدامات صورت گرفته را ارزیابی خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.