خرم‎آباد- براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در انتهای سال گذشته صورت گرفت، نرخ بیکاری در لرستان به ۱۳درصد رسیده و در رتبه ۱۱ کشور قرار گرفته‌ایم. شهرهای کوهدشت، رومشکان و دلفان بالاترین نرخ بیکاری و شهرهای ازنا، پلدختر و دوره چگنی کمترین نرخ بیکاری را در استان دارند.

70 هزار بیکار به‌دنبال شغل

قدس آنلاین- گروه استانها- صغری سپهوند: کار به‌عنوان یکی از ابزارهایی است که هم به انسانها شخصیتی اجتماعی میدهد و هم برای امرارمعاش استفاده میشود. مقوله کار در کشور ما از اهمیت ویژه‎‎ای برخوردار است و هرساله تعدادی از فارغالتحصیلان دانشگاهها و نیز کسانی‌که حرفهای آموختهاند، آماده برای پذیرش شغلی در جامعه میشوند که شغل آن‌ها نه‌تنها در ادارات و مکانهای دولتی باید باشد، بلکه بخش خصوصی نیز میتواند خیلی از این تعداد افراد جویای کار را جذب کند.

متأسفانه در لرستان که استانی صنعتی محسوب نمی‌شود، جذب بازار کار شدن کمی دشوارتر از استانهای دیگر است و جوانان این دیار با مشکل بیکاری به‌طور ویژه و اساسیتر مواجه هستند. هرچند این‌روزها در نشست‏ها و محافل مدیران ارشد استانی مدام بیان می‏شود که نرخ بیکاری لرستان کاهش داشته است، اما این آمار درحالی بیان می‏شود که نمایندگان مجلس و مسئولین این نرخ را تنها آمارسازی مدیران برای توجیه اقدامات انجام‌نشدهشان در این زمینه میدانند.

متأسفانه در لرستان، ایجاد اشتغال سخت‌ترین کار است. اگر با شعار و حرف رفع می‌شد، 113هزار بیکار در دوره‏ قبل دارای شغل میشدند.

72 هزار بیکار سرکار رفته‌اند

استاندار سابق لرستان در این زمینه معتقد است که برخی منتقدان که خود جزو مسئولین دوره دولتهای نهم و دهم هم بودند، چرا در آن‌زمان که کشور 700میلیارد دلار درآمد نفتی داشت و 12سال هم نرخ بیکاری استان رتبه‌های نخست کشور را دارا بود، سکوت اختیار کردند و امروز مدام انتقاد می‌کنند که بیکاری در لرستان کاهش نیافته است؟!

«هوشنگ بازوند» با اشاره به این نکته که ما زمانی‌که در سال 92 مدیریت استان را تحویل گرفتیم، 113 هزار بیکار داشتیم، میافزاید: طی چهارسال گذشته، عملکرد دولت تدبیر و امید به 72 هزار بیکار کاهش یافته است و این آمار را هم مرکز آمار ایران اعلام کرده و استان در آن دخل‌وتصرفی ندارد؛ همان مرکز آماری که در دوره دولت قبل هم فعالیت داشت و منتقدان امروز در آن دوران به این آمارها ایراد نمی‌گرفتند و سکوت می‌کردند!

بازوند تصریح میکند: ما قبول داریم تعداد انباشتی بیکاران استان بالاست و هرسال نیز تعداد زیادی بیکار بر تعداد قبلی افزوده می‌شود، اما براساس آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان روند کاهشی مستمر درطول چهارسال گذشته تاکنون داشته است.

نرخ بیکاری به ۱۳درصد رسیده است

رئیس سازمان مدیریت و برنام ه‏ریزی لرستان هم در این‌زمینه می‏گوید: در پایان سال ۱۳۹۰ نرخ بیکاری لرستان در کشور ۲۰درصد بود و در رتبه اول کشور قرار داشتیم.

وی بیان میکند: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در انتهای سال گذشته صورت گرفت، نرخ بیکاری به ۱۳درصد رسید و در رتبه ۱۱ کشور قرار گرفتیم. شهرهای کوهدشت، رومشکان و دلفان بالاترین نرخ بیکاری و شهرهای ازنا، پلدختر و دوره چگنی کمترین نرخ بیکاری را در استان دارند.

«علی هادیچگنی» میافزاید: دولت همواره قدردان مردم بوده و به‌جد مطالبات مردم را پیگیری میکند.

70 هزار بیکار در لرستان وجود دارد

 این درحالی است که معاون اقتصادی استاندار لرستان نیز ازکاهش 11درصدی نرخ بیکاری در استان خبر میدهد و میگوید: براساس اعلام مرکز آمار ایران، در سال 89 نرخ بیکاری لرستان 17درصد بود که در پایان بهار 96 به 11درصد کاهش یافت، اما تعداد بیکاران لرستان زیاد است و هم‌اکنون 70هزار بیکار در لرستان وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با اشاره به تحلیل مقایسه‌ای بازار نیروی کار سال گذشته در مقایسه با سال ۹۲ اظهار میکند: نرخ بیکاری کل کشور از ۱۰.۴در سال ۹۲ به ۱۲.۴ درصد در سال ۹۵ رسیده است که ۲۲ استان بیشترین افزایش نرخ بیکاری و ۹ استان بالاترین کاهش را در این رابطه داشته‌اند. در این شاخص لرستان از ۱۷.۱ درصد در سال ۹۲ به ۱۳ درصد در سال گذشته رسیده است؛ یعنی با کاهش ۴.۱ درصدی در صدر استان‌ها قرار دارد.

«مهرداد غضنفری» یادآور میشود: بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور در سال گدشته نسبت به سال ۹۲ نشان می‌دهد که استان‌های فارس و لرستان در تمامی این سال‌ها روند کاهشی را تجربه کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که اثربخشی اقدامات در زمینه اشتغال زمانی ملموس خواهد بود که آمار نرخ بیکاری کاهش یابد و یا حداقل از افزایش معنادار آن جلوگیری شود، افزود: اساساً وزارت‌کشور نقش و مأموریت مستقیمی در حوزه اشتغال ندارد و صرفاً در قالب یک دستگاه حاکمیتی و هماهنگ‌کننده بین بخشی در سطح استان‌ها نقش‌آفرینی می‌کند.

غضنفری خاطرنشان میکند: در پایان دولت دهم دو میلیون و ۵۶۳ هزارنفر بیکار وجود داشت که در دولت یازدهم نیز ۶۳۵ هزارنفر به آن اضافه شد و در پایان سال ۹۵ به سه میلیون و ۱۹۸ هزارنفر رسید. این درحالی‌ است که در لرستان طی پایان دولت قبل ۱۱۳ هزار و ۳۵۹ نفر علاوه‌بر جمعیت جویای کار در چهارسال دولت یازدهم که ۴۸ هزار و۲۲۲ نفر بودند، به ۱۶۱ هزار و ۵۸۱ نفر رسیدند.

غضنفری با بیان این‌که طی این چهارسال برای ۷۵ هزار و ۵۰۲ نفر در استان شغل ایجاد شده است، گفت: اگر این آمار از کل جمعیت بیکاران کسر شود، به ۸۶ هزار و ۷۹ نفر می‌رسد.

طبق آمارهای ارائه‌شده ازسوی مسئولین، لرستان با کاهش نرخ بیکاری مواجه شده است، درحالی‌که تعداد بیکاران این استان هرروز بیشتر میشود و دردناکتر این است که در این بین، آمار قابل‌توجهی از بیکاران استان، فارغالتحصیلانی هستند که با هزاران امید راهی دانشگاهها شدهاند و اغلب برای این‌که بیکار نمانند، دوباره به ادامه تحصیل با هزینههای بالا میپردازند، هرچند پایان این راه دوباره همان خط اول است...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.