مشهد- در آستانه بازگشایی مدارس، یکی از دغدغه هایی که پدران و مادران به آن اشاره می‌کنند، موضوع ایمن بودن کلاس‌ها برای فرزندانشان است. آنان با اشاره به بروز حوادث تلخ و ناگوار و وقایع طبیعی و غیرطبیعی در سال‌های گذشته به دلیل ایمن نبودن کلاس‌ها، تصریح می‌کنند، ضروری است مسئولان مدارس با مقاوم سازی و ایمن سازی، مانع وقوع حوادث شوند و غفلت یا کوتاهی از جانب مسئولان جان فرزندانشان را تهدید نکند.

ایمنی کلاس‌های درس؛ دغدغه‌ خانواده های خراسانی

قدس آنلاین-گروه استان ها-علیرضا لعل اکبری: یکی از والدین دانش آموزان در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: سال تحصیلی گذشته در رسانه‌ها اخباری مبنی بر بروز حوادث برای دانش آموزان به دلیل مقاوم نبودن کلاس‌های درس یا غیراستاندارد بودن وسایل گرمایشی منتشر شد.

وی می‌افزاید: اطلاع از بروز چنین حوادثی در مدارس موجب نگرانی والدین می‌شود، با وجود این برخی والدین بناچار فرزندانشان را در مدارس غیرایمن ثبت‌نام می‌کنند.

ضیایی می‌گوید: فرزندم سال اولی است که وارد مدرسه می‌شود و موضوع ایمن بودن کلاس با توجه به اخباری که در خصوص مدارس غیرایمن منتشر می‌شود، مرا نگران کرده است.

این شهروند می‌افزاید: سال گذشته شنیدم در یکی از کلاس‌های این مدرسه سیستم گرمایی با مشکل روبه رو شد و با اقدام معلم خطر رفع شد، با این حال بازهم نگران هستم.

تأخیر در تأمین اعتبار

مجیدی یکی از والدین اظهار می‌دارد: سال گذشته به دلیل نم زدگی سقف کلاس، بخشی از مصالح روی سر پسرم ریخت.

وی می‌افزاید: مدیر مدرسه درباره این رخداد عنوان کرد، پشت بام نیاز به تعمیر دارد و پولی برای رفع این مشکل نداریم و تنها راه این است که دانش آموزان زیر قسمت نم زده ننشینند تا سال بعد ببینیم اعتباری می‌رسد یا نه.

مدیر یکی از مدارس هم در خصوص ضرورت بازسازی برخی کلاس‌ها می‌گوید: متأسفانه به دلیل تأخیر در تأمین اعتبار کافی، کار بازسازی مدارس به کندی صورت می‌پذیرد.

وی می‌افزاید: پس از مدتی اعتباری برای بازسازی مدرسه داده شد که امیدواریم تا پیش از بازگشایی مدارس کار بازسازی به پایان برسد.

وی خاطرنشان می‌کند: اغلب مدارس فرسوده و به بازسازی و تعمیر نیاز دارند و بدین منظور اعتبار لازم است.

نیازمند کمک برای بازسازی هستیم

مدیر یکی دیگر از مدارس می‌گوید: در سال‌های اخیر شاهد هستیم دولت توانایی لازم برای بازسازی و استحکام مدارس ندارد و نیاز است دیگران نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

وی به فعالیت خیرین مدرسه ساز اشاره می‌کند و می‌افزاید: تلاش مردمی و بویژه خیرین مدرسه ساز طی سال‌های اخیر نشان داد، آنان توانسته‌اند بخش زیادی از نیازها را برآورده کنند.

وی اظهار می‌دارد: در موضوع بازسازی و مقاوم سازی برخی مدارس شاهد حضور و فعالیت خیرین هستیم و بخشی از کمبودها توسط خیرین رفع شده است.

ضرورت استحکام سازی مدارس

در همین حال علیرضا کاظمی- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی- مدتی پیش در مصاحبه‌ای با قدس تصریح کرد، درصد زیادی از مدارس استان به استحکام سازی نیاز دارد.

به گفته مسئولان آموزش و پرورش، در خراسان رضوی ۴۰ درصد مدارس نیازمند بازسازی است.

آنان همچنین اذعان می‌کنند، امسال اعتباری حدود ۱۳۰۰ میلیارد ریال به این امر اختصاص یافته که این اعتبار نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است.

۴۴ درصد مدارس نیازمند نوسازی

در همین خصوص مدیرکل اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در سطح استان خراسان رضوی هم اکنون حدود ۲۴ درصد کلاس‌ها نیازمند نوسازی است.
جاسم حسین پور می‌افزاید: طبق بررسی‌های انجام شده ۳۹ درصد کلاس‌ها در استان به مقاوم سازی نیاز دارند.

حسین پور به تأخیر اختصاص یافتن اعتبارات لازم برای بازسازی و ایمن سازی مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: این اعتبار در سال گذشته با دوماه تأخیر اختصاص یافت.

وی می‌افزاید: سال گذشته در بخش عمرانی آموزش و پرورش، ۴۸۰ پروژه در سراسر استان توسط اداره کل نوسازی خاتمه یافته که ۱۲۸ پروژه توسط اداره کل نوسازی مدارس استان بوده است.

هزینه میلیاردی برای بهبود سامانه گرمایشی

وی به بهبود سامانه گرمایشی مدارس اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: سامانه گرمایشی بیش از ۳۰۰۰ مدرسه استان استاندارد سازی شد که هزینه این اقدام حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حسین پور تصریح می‌کند: با پیگیری های انجام شده موفق به گرفتن مصوبات اعتباری سال ۹۶ شدیم که شامل ۱۴۰ میلیارد تومان مصوبات اعتبار استانی و ۶۰ میلیارد تومان تخریب و بازسازی می شود.

وی با اشاره به فعالیت خیرین می‌گوید: سال گذشته خیرین مدرسه ساز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به نوسازی مدارس کمک کردند و در سال جاری نیز همین مبلغ را متعهد شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.