رشت-رییس کمیسیون فرهنگی شورا در دیدار با روسا ی هیات های مذهبی رشت گفت: سازمان زیباسازی استندها و جایگاه هاب تبلیغاتی خود را بصورت رایگان در اختیار هیات های مذهبی قرار می دهد.

خدمات رایگان تبلیغات شهرداری برای هیات های مذهبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  شورای اسلامی کلانشهر رشت؛ عاقل منش با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری تصریح کرد: بخاطر علاقه به اهل بیت (ع)، بیشترین جذب جوانها در میان تشکل های دینی است و مسلمانها بخصوص شیعیان امتیازی دارند که دیگر ملتها ندارند و آن اجتماعات دینی است که با این قدرت و محتوا در دیگر کشورهای مسلمان نیست.

وی، مزیت های هیات های مذهبی را برشمرد و ابراز کرد:  تامین هزینه های هیات ها توسط خود مردم نقطه عطفی است و اگر نهادهای دولتی کمک مالی می کنند، بسیار نازل است.

عاقل منش همچنین تاکید کرد: ۳عنصر مردم ، روحانیت و مداح در همه هیات ها هستند و باید در این مراسم ها روح حماسی، توکل بخدا و مجاهدت فداکارانه در راه خدا باید تقویت شود و از امام حسین (ع) مدد بگیریم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورا یاداور شد: در هیات های مذهبی باید عشق به امام حسین ترویج گردد و اینگونه نباشد که تنها به ظواهر مذهبی توجه شود و از معارف دینی تهی باشد.

عاقل منش با اشاره به تلاش های شورا و شهرداری در کمک به هیات های مذهبی در ماه محرم اذعان کرد: سازمان زیباسازی استندها و جایگاه هاب تبلیغاتی خود را بصورت رایگان در اختیار هیات های مذهبی قرار می دهد.

وی افزود: سازمان فرهنگی نیز بصورت رایگان تا ۲۰متر بنر رایگان با معرفی شورای شهر برای هیات ها چاپ می کند.

رییس کمیسیون فرهنگی به وضعیت درآمدی شهرداری اشاره نمود و یادآور شد: هرچند در سنوات گذشته کمک نقدی هم به هیات ها از سوی شورا و شهرداری اعطا می شد، ولی بحران مالی شهرداری موجب شده امسال نتوانیم کمک نقدی داشته باشیم.

عاقل منش یادآور شد: بازگشایی مدارس نزدیک است و کارکنان شهرداری دو ماه معوقه حقوق دارند.

وی به تقارن محرم امسال با هفته دفاع مقدس اشاره نمود و تصریح کرد: شب گذشته سینما سه بعدی برای پاسداشت هفته دفاع مقدس در پیاده راه فرهنگی افتتاح شد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورا خواستار تداوم تعامل هیات های مذهبی با مدیریت شهری و شورا شد و افزود: هیات ها می توانند نوع و نحوه همکاری مشترک را به کمیسیون فرهنگی ارایه دهند تا در طول سال این فعالیت های فرهنگی ادمه یابد.

حجت الاسلام مطهری، یکی از کارشناسان مذهبی از خدمات رایگان شهرداری تقدیر کرد و گفت: هزینه های هیات ها، بسیار سنگین است و هزینه واعظ مداح و روحانی در هیات ها و دستگاه صوتی و... در توان هیات ها نیست.

وی افزود: جای تاسف است که نهادهای متولی فرهنگی فکری برای هزینه های هیاتها نمی کنند.

رییس سازمان بسیج مداحان سپاه قدس گیلان گفت: تکلیف برماست که در هر مجلسی یاد شهدا، شهدای مدافع حرم و مسلمانان میانمار را متذکر شویم.

محمد پور اسماعیلی افزود: ساختار هیات ها هنوز شکل نگرفته و مدون نشده است، متاسفانه در کمک به هیات های مذهبی جزیره ای عمل می شود.

وی تصریح کرد: انتظار داریم نهادهای متولی نظیر مدیریت شهری، در حوزه آموزش به هیات های مذهبی کمک نمایند.

پور اسماعیلی افزود: آموزش طراحان دکور هیات ها، طراحی و ساخت پوستر، روش مدیریت هزینه توسط هیات ها و...  آموزش های ضروری است که مدیریت شهری می توتند متولی آن باشد.

حجت الاسلام متقی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: هیات ها نباید دولتی شود و  تامین هزینه ها باید توسط مردم صورت گیرد.

این فعال مذهبی خواستار توجه بیشتر به هیات های کوچک در سطح محلات شد و افزود: اعضای شورا در توزیع پول عادلانه به هیات ها اقدام نمایند.

متقی ابراز کرد: در دهه محرم هر هیات ۳۵میلیون هزبنه دارد و هیات ها خواستار تخصیص هزینه برای این مشارکت عظیم هستند.

حجت الاسلام عاشوری هم گفت: هیات مذهبی نباید آلوده سیاسی کاری شود. مظلوم ترین قشر هیات های مذهبی هستند. خوب بود جلسه تخصصی می شد تا راحت تر مشکلات هیات ها را بیان می کردیم.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی آستانه اشرفیه، افزود: کارهای تبلیغ دینی نباید مختص دهه محرم باشد و باید تداوم داشته باشد.

وی تاکید کرد: تاریخ اسلام و تاکتیک های پیامبر و ایمه می باید به حاضران در هیات ها تعلیم داده شود. و کادر سازی در هیات ها صورت گیرد.

عاشوری تاکید کرد: اگر هیات ها از مسولین مطالبه هزینه می کنند، در واقع دارند وظیفه فرهنگی که بر دوش مسولان است؛ انجام می دهد و نباید کم دیده شود.

رییس کانون مداحان شهرستان رشت، گفت: هیات ها بررسی کنیم ببینیم خروجی عزاداری های امام حسین چیست؟ خروجی باید شناخت امام زمان باشد و فقط به دنبال سبک های جدید در مداحی نباشند. برخی مداحان رپ می خوانند و این جای تاسف است که مداح به دنبال عدد و رقم و پاکت است نوکر سبد الشهدا نباید به دنبال میزان دریافتی باشد و این موجب نگرانی است.

کامرانی تاکید کرد: استکبار ستیزی و از خودگذشتگی باید خروجی جلسات مداحی باشد. هیات ها کاری نکردند و انگونه که باید کاری نکردیم و دغدغه تعداد جلسات و پاکت را داریم.

وی دیگر آسیب های هیات های مذهبی را هم برشمرد و از کمیسیون فرهنگی شورا خواست تا در تداوم این نشست ها، راهکاری برای رفع این آسیب ها ارایه شود.

نماینده بنیاد دعبل خرایی در گیلان نیز گزارشی از مشکلات بیمه و بازنشستگی پیرغلامان اهل بیت ارایه داد و افزود: مداحان جوان مشکل تامین هزینه ندارند ولی مداحانی که ۸۰سال ذکر امام حسین گفتند، برای تامین هزینه ها مشکل دارند و از شورای شهر انتظار داریم با کمک مالی به این بنیاد، بنیاد را در تامین هزینه های پیر غلامان اهل بیت یاری رسانند.

محبوب، یکی دیگر از فعالان هیات مذهبی، بر محتوا سازی برای هیات ها تاکید کرد و گفت: برای عام هم نتوانستیم محتوا سازی کنیم. اگر گفتمان سازی و محتوا در هیات ها صورت گیرد، مردم اعتماد کرده و دوباره هزینه هیات ها را تامین می کنند.

وی افزود: کمک مالی مدیریت شهری و شورا به مثابه نخودی در یک دیگ آش و بسیار ناچیز است.

محبوب تصریح کرد: مدل تبلیغی ما امروز مناسب نیست و هنوز به دنبال استند و پارچه و پلاکارد هستیم.

این فعال مذهبی خاطر نشان کرد: حاضران در هیات ها، هنوز جریان های تکفیری را نمی شناسند. ما باید از خودمان شروع کنیم  و ببینیم رویکرد ما با جریان تکفیری چیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.