خرم‎آباد- امروزه در ایران گردشگری مذهبی از اهمیت و جایگاه ویژه‎ای برخوردار است، این صنعت مهم می‎تواند علاوه بر رونق اقتصادی از مشکلات بیکاری نیز بکاهد و برای خانواده‎ها شغل و درآمدی مناسب ایجاد کند. بزرگ‎ترین گردشگری مذهبی در ایران را می‎توان به آستان قدس رضوی نسبت داد که سالیانه میلیون‎ها نفر از سرتاسر جهان را روانه‎ی مشهد می‎کند...

گردشگری مذهبی نقطه عطف اقتصاد مقاومتی

قدس ‏آنلاین- گروه استان‎ها- اکبر بابایی‎مفرد؛ امروزه در ایران گردشگری مذهبی از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است، این صنعت مهم می‎تواند علاوه بر رونق اقتصادی از  مشکلات بیکاری نیز بکاهد و برای خانواده‎ها شغل و درآمدی مناسب ایجاد کند. بزرگ‎ترین گردشگری مذهبی در ایران را می‎توان به آستان قدس رضوی نسبت داد که سالیانه میلیون‎ها نفر از سرتاسر جهان را روانه‎ی مشهد می‎کند و همین موضوع باعث رونق کسب و کار در جوار آستان قدس رضوی شده است، وجود امام‎زاده‎های متعدد در جای جای ایران اسلامی و همچنین در لرستان توانسته است گردشگری مذهبی را به عنوان یک صنعت قابل اتکا هم تراز با دیگر صنایع موجود معرفی کند.

لرستان با وجود ۱۰۸امامزاده واجبالتعظیم و تکریم از جمله استان‎های شاخص مذهبی در کشور به شمار می‎رود، امامزادگان واجبالتعظیمی که ۱۱مورد آن‏ها شاخص ملی داشته و در سطح تراز کشوری قرار دارند، برخی از آنها علاوه بر زائر پذیر بودن از نظر حَسب و نَسب به امام معصوم نزدیک‏ترند، حتی امام‏زاده در این استان وجود که با یک واسطه به امام معصوم میرسد.

بیشترین امام‏زادگان لرستان در شهرستان‏های دورود، بروجرد، ازنا و الیگودرز هستند، از آن جمله می‎توان به امامزاده "محمدبن‏حسن" شهرستان الیگودرز که بیشترین زائر را دارد اشاره کرد که اخیراً با تصمیم مسئولین ارشد استانی قرار بر این شده که این مکان مذهبی و روستایی از طرف بنیاد مسکن جزو روستاهای هدف طرح گردشگری مذهبی قرار گیرد.

وجود ۱۲امامزاده واجب‎التعظیم در لرستان ایجاد اشتغال و جذب گردشگر می‎کند

حجت‎الاسلام والمسلمین مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان در گفت و گو با خبرنگار «قدس‎آنلاین» با اشاره به اینکه مردم لرستان مردمی مذهبی و ولایت‎مدار هستند، گفت: قریب به ۱۲امامزاده واجبالتعظیم در لرستان دارای بنای فاخر هستند که در ایام عید بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار بار زائر از این امام‎زادگان دیدن و زیارت میکنند، همین موضوع در زمینه ایجاد اشتغال و جذب گردشگر در لرستان همواره حائز اهمیت بوده است.

خاکباز با اشاره به فرموده‎ی مقام معظم رهبری «این بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند» بیان کرد: اوقاف و امور خیریهی لرستان توانسته است در ابنیههای میراثی خدمات خوبی در راستای رفاه، آرامش و آسایش زائران فراهم آورد.

وی با بیان اینکه ۲۴ امامزاده در بحث تعمیر و مرمت در دستور کار عمرانی قرار گرفتهاند، اذعان کرد: ایجاد زائرسرا در اطراف امامزادگان، ساخت هتل، ساخت سرویس بهداشتی در مسیر و در محل بقاع متبرکه امامزادگان، تهیهی آب و نان به قیمت تمام شده برای اوقاف، احداث نانوایی و... از جمله خدمات شاخص اوقاف و امور خیریه لرستان در محل بقاع متبرکه استان به شمار میرود.

همکاری میراث فرهنگی با اوقاف ضعیف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان همکاری برخی دستگا‎ه‎های اجرایی با این ارگان را ضعیف برشمرد و بیان کرد:  با توجه به تفاهم‎نامه‎ی همکاری بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اوقاف متأسفانه تاکنون هیچگونه اقدامی از سوی ارگان مذکور در بقاعی که بناهای میراثی دارند صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه امام‎زادگان نگین فرهنگی شهرهای ما هستند و زیبنده نیست که بنای مخروبه داشته باشند، خاطر نشان کرد: میطلبد که میراثفرهنگی با توجه به اقدام خوبی که در اماکن میراثی انجام داده در امامزادگانی هم که سابقهی تاریخی و میراثی دارند ورود پیدا کند تا بنایی در خور شأن آنها ساخته شود.

همواره دغدغه حفظ بناهای مذهبی را داریم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان اظهار کرد: «امامزاده قاسم» در شهرستان ازنا با ۹۶۰سال قدمت، "مسجد جامع" بروجرد با ۱۲۰۰سال قدمت و «امامزاده جعفر» بروجرد که یکی از هفت بقاع مطرح کشور است همگی باید حفظ شوند و حفظ این بناها بر عهدهی میراث است هرچند برای حفظ این بناها از هیچ تلاشی دریغ نمی‎کنیم ولی همیشه دغدغه‎ی این بناهای گردشگری مذهبی را داریم.

خاکباز یکی از مشکلات اساسی مراکز گردشگری مذهبی لرستان را عدم راه دسترسی نام برد و ادامه داد: با وجود «امامزاده محمدبنحسن»(مومد حسن) در شهرستان الیگودرز که بیشترین آمار زائر را در سال به خود اختصاص داده است و حتا از کشورهای خارجی هم برای زیارت این امامزاده می‎آیند نیاز است که راه دسترسی مناسبی از سوی مسکن و شهرسازی استان در این منطقه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در استان زائر غیرایرانی داریم و این را می‎توان از روی نذورات و ارزهای خارجی متوجه شد، افزود: این نوید بسیار خوب، خروجی کار تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت بوده است، اوقاف و امور خیریه لرستان با برنامه‎ریزی مناسب توانسته امامزادگان را نه تنها به استان و کشور بلکه به کشورهای همسایه نیز معرفی کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با تأکید بر اینکه اوقاف و امور خیریه یک نهاد صد در صد مردمی ست، گفت: هر اقدامی در سازمان اوقاف مردمی است و ظرفیت خیرین کمک حال بسیار خوبی برای ما بوده به شکلی که صددرصد مرمت بقاع، توسط همین مردم صورت پذیرفته است.

وجود بقاع متبرکه علاوه بر منبع تقوا، منبع درآمد نیز هستند

خاکباز با اعلام این‎که اگر روی اعتبارات دولتی حساب می کردیم قطعا یک امام زاده را نمیتوانستیم مرمت کنیم، تصریح کرد: مردم با بصیرت لرستان بیگانه با مقوله وقف و خیرات نبوده و نیستند، وقتی وقف در لرستان آثارش به هزار سال پیش برمی‏گردد نشان از تقوا و با بصیرت این مردم دارد.

وی با بیان این‎که استقبال بیش از ۵۰ هزار زائر در یک روز به یک امامزاده را  فرصت اقتصادی مناسبی برای اهالی آن منطقه بوده و مردم به خوبی درک کردهاند که کار اقتصادی در جوار امامزادگان رونق خوبی دارد، گفت: وجود بقاع متبرکه نه تنها منبع تقوا، بلکه منبع درآمد نیز هستند اما در این زمینه چالشهایی وجود دارد و باید بحث اقتصادی این گونه مناطق مدیریت شود، در همین راستا تقاضا داریم مسئولین مربوطه با نظارت دقیق چالشها را شناسایی و در جهت رفع آنها اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.