جوین-مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: اجرای طرح تجمیع اراضی در جوین با مشکلات جدی روبرو است و بیشتر کشاورزان خرده‌مالک هستند و خرده مالکی اجرای طرح را با مشکل مواجه می‌کند.

مشکل اصلی عدم تجمیع اراضی جوین خرده مالکی است

به گزارش قدس آنلاین، هاشم‌آبادی در جمع مدیران شهرستان جوین، با اشاره به اینکه کشاورزی محور توسعه در جوین است، اظهار داشت: این شهرستان از لحاظ کشاورزی و دامداری منطقه‌ای بااستعداد و دارای پتانسیل های بسیار برای هرگونه توسعه و سرمایه‌گذاری است.

وی تاکید کرد: موقعیت های بالقوه شهرستان جوین در تناسب با دشت مغان برتری را به دشت جوین می‌دهد ولی متأسفانه این دشت از دید مسئولان مغفول مانده است.

هاشم‌آبادی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در دشت جوین گفت: شاه‌بیت فعالیت های جهاد کشاورزی، مصرف بهینه آب در این حوزه است.

مدیر جهاد کشاورزی جوین افزود: احداث گلخانه‌ها از مهم‌ترین راهکاری قابل‌اجرا، برای برون‌رفت از این وضعیت بحرانی است.

هاشم‌آبادی یادآور شد: دولت تسهیلاتی را برای این بخش در نظر گرفته است، اما شرایط سخت احراز این تسهیلات، باعث شده است سرمایه گزاران از دریافت آن صرف‌نظر کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تجمیع اراضی کشاورزی نیز باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود، گفت: اجرای این طرح در جوین با مشکلات جدی روبرو است.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با بیان اینکه پراکندگی اراضی کشاورزی مانع مدیریت صحیح می‌شود و هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: بیشتر کشاورزان خرده‌مالک منطقه، مخالف اجرای تجمیع اراضی هستند.

هاشم‌آبادی افزود: با اجرای طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، بهتر می‌توان از تسهیلاتی که دولت در این زمینه قرار داده است، استفاده کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه صنایع تبدیلی حلقه مفقوده بخش کشاورزی در جوین است یادآور شد: سالانه انواع محصولات کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود که بیشتر این محصولات به شکل خام و غیر فراوری به سایر شهرستان‌ها و استان های کشور حمل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: صنعت کشاورزی زمانی در منطقه‌ای پایدار می‌شود که در کنار آن صنایع وابسته به بخش کشاورزی نیز وجود داشته باشد.

هاشم‌آبادی یادآور شد: از افرادی که تمایل دارند در حوزه صنایع تبدیلی به‌ویژه صنایع وابسته به دامداری مثل احداث کارخانه لبنیات در شهرستان، سرمایه‌گذاری کنند، حمایت می‌کنیم.

وی گفت: خشک‌سالی های ناشی از تخریب اراضی، فرونشست زمین، خشک شدن قنوات در شهرستان، این هشدار را به ما می‌دهد که اگر در یک دوره حساب‌شده و منطقی، نتوانیم وضعیت کشاورزی را مدیریت کنیم، قطعاً دیگر در بخش تولید حرفی برای گفتن نداریم.

هاشم‌آبادی از مسئولان درخواست کرد: کارشناسان ورزیده خود را برای مقایسه دشت جوین با دشت مغان به این شهرستان گسیل کنند.

وی از سرمایه گزاران در بخش کشاورزی و دامداری خواست: دشت وسیع و حاصلخیز جوین را در دستور کار قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.