آستارا- تالاب استیل در هفت کیلومتری شهر آستارا یکی از مناطق گردشگری استان گیلان است که به دلیل تلاش برخی از مسئولان باهدف ایجاد اشتغال مورد تعرض قرارگرفته است.

تالاب استیل آستارا در دوراهی توسعه

قدس آنلاین-گروه استان ها: این تالاب که زیستگاه پرندگان مهاجر و درختان شناور در آب را تشکیل می‌دهد حال به محل مناقشه دوستداران محیط‌زیست و

برخی مسئولان ازجمله شهرداری تبدیل‌شده است.

گفتنی است از یکسو توجه زیاد گردشگران به استیل، مسئولان آستارا را بر آن داشت تا برای تسهیل تردد در حاشیه و دسترسی آسان به قلب این تالاب زیبا، راه احداث کنند.

گفتنی است در همین راستا شهرداری با حمل مصالح و احداث راه خاکی به مرکز سعی دارد تا رضایت برخی از گردشگران را جلب کند اما از آن‌طرف دیگر دوستداران طبیعت و علاقه‌مندان استیل آستارا این تالاب را از سرمایه‌های طبیعی و گردشگری این شهرستان می‌دانند و در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، به احداث راه در محوطه و مرکز استیل اعتراض می‌کنند.

این دوستداران محیط‌زیست انتظار دارند مسئولان علاوه بر ممانعت از تداوم آن، مصالح ریخته شده در محدوده طرح را جمع‌آوری و از مخدوش شدن بیشتر چهره استیل خودداری کنند.

چندی پیش اداره حفاظت محیط‌زیست آستارا بااطلاع از آغاز عملیات خاک‌ریزی و ایجاد راه در دل تالاب استیل با اعزام مأموران یگان حفاظت از این کار جلوگیری کرد و عملیات اجرایی طرح بهسازی راه استیل تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

منطقه شکارممنوع

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستارا ازجمله افرادی است که اجرای هرگونه طرح و پروژه را البته با رعایت الزامات زیست‌محیطی بلامانع می‌داند و معتقد است: طرح بهسازی راه تالاب استیل ابتدا باید از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأیید و سپس برای بررسی نهایی به ادارات متولی و حفاظت محیط‌زیست ارائه شود.

محمدرضا روشنی می‌افزاید: تالاب استیل جزو مناطق شکارممنوع سازمان حفاظت محیط‌زیست است و البته این اداره با اجرای طرح‌های گردشگری مخالف نیست اما باید این طرح‌ها بر مبنای مجوزهای قانونی و منطبق بر زیست‌بوم مناطق گردشگری اجرا شود.

طرح گردشگری نیاز آستارا

فرماندار آستارا البته در زمره مسئولانی است که این طرح توسعه‌ای را برای این تالاب و گردشگران مفید و ضروری می‌داند.

یونس رنج‌کش با اشاره به محرومیت‌های موجود در آستارا و نبود امکانات تفریحی و تفرجگاهی کافی در این شهرستان اظهار می‌کند: گردشگر به دنبال استفاده از طبیعت است و در دنیا نیز با برنامه‌ریزی‌های اصولی، مشکلات و اختلافات بین توسعه و محیط‌زیست برطرف می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: طرح‌های جامع گردشگری با محوریت بوم گردی از اولویت‌ها و نیازهای آستاراست و باید با در نظر گرفتن دیدگاه‌های صاحب‌نظران و استفاده از مشاوران برجسته اجرا شود.

فرماندار آستارا به اجرای طرح گردشگری تالاب استیل اشاره و تصریح می‌کند: این طرح در کمیته گردشگری با در نظر گرفتن شرایط زیست‌بوم به تصویب رسیده است و باید بر اساس ارزیابی‌های درست و جامع اجرا شود.

رنج‌کش یادآور می‌شود: تاکنون به تالاب استیل توجه نشده است و نتیجه این امر را با انباشته شدن زباله در حاشیه آن دیده‌ایم ولی تصمیم داریم با اجرای طرحی، استیل را به یکی از مناطق مهم گردشگری استان تبدیل کنیم.

پویایی اقتصاد

شهردار آستارا بابیان اینکه فرماندار شهرستان آستارا به‌ جد پیگیر اجرای طرح بهسازی در تالاب استیل عباس‌آباد این شهرستان هستند، گفت: جذب گردشگر، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، پویایی اقتصاد شهرستان و درآمدزایی برای جوانان بیکار ازجمله مزیت‌های اجرای این طرح است.

تالاب استیل آستارا که زیستگاه پرندگان مهاجر و درختان شناور در آب را تشکیل می دهد به محل مناقشه دوستداران محیط زیست و برخی مسئولان از جمله شهرداری تبدیل شده استجواد معیتی بابیان اینکه هدف شهرداری فقط بهسازی و زیباسازی اطراف تالاب برای جذب بیشتر گردشگر و شناسایی جاذبه‌های دینی شهر است افزود: متأسفانه از مواهب طبیعی این شهر استفاده بهینه‌ای نمی‌شود و مردم شهر آستارا نسبت به این امر گلایه‌مند هستند.

وی تصریح کرد: تالاب استیل عباس‌آباد نیز یکی از این مواهب طبیعی است که بیش از این به محل انباشت لاستیک تبدیل‌شده بود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری آستارا با تمام قدرت این آمادگی را دارد که با رعایت تمام مسائل زیست‌محیطی طرح مذکور را اجرا کند، خاطرنشان کرد: از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض جهت پیشبرد این طرح در اختیار شهرداری قرارگرفته است.
 
شهردار آستارا با تصریح بابیان اینکه در اجرای طرح مذکور نظر متخصصین و کارشناسان محیط‌زیست لحاظ شده است، بیان کرد: جذب گردشگر، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، پویایی اقتصاد شهرستان و درآمدزایی برای جوانان بیکار ازجمله مزیت‌های اجرای این طرح است.

معیتی با تأکید بر اینکه فرماندار شهرستان آستارا به‌جد پیگیر اجرای طرح بهسازی در تالاب استیل عباس‌آباد این شهرستان هستند، افزود: طی روزهای آینده قرار است با حضور مدیران کل سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان از تالاب استیل بازدید میدانی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.