کرمان-صنعت زغال‌سنگ همچنان اسیر وعده‌ها و رکود بی‌سابقه در صنعت فولاد است این در حالی ست که واردات زغال‌سنگ همچنان ادامه دارد و کارگران نیز در انتظار حقوق مانده‌اند

کرمان بهشت معادن؛ برزخ معدن کاران

قدس آنلاین-گروه استان ها: فروش نرفتن سنگ‌های استخراج‌شده از معادن، افت قیمت، تأخیر در پرداخت حقوق و بیکار شدن کارگران هم‌اکنون به مشکلات اصلی کارگران تبدیل‌شده‌اند.

حوادث تکراری

درحالی‌که حادثه معدن در آزادشهر گلستان نگاه‌ها را بیش از قبل به سمت این معادن جلب کرده بود و یکی از مسئولان وزارت خانه متبوع پس‌ازاین حادثه تأکید کرده بود که تمام معادن غیر ایمن تعطیل‌شده‌اند اما تابستان امسال یکی از کارگران معدن زغال‌سنگ در کرمان دچار سانحه گازگرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

این حادثه ۲۲ خرداد روی داد و کارگر معدن «یاقوت شهر» بخش طغرل جرد شهرستان کوهبنان هیچ‌گاه نتوانست از معدن زغال‌سنگ زنده خارج شود.

هم کارگران شرکت زغال‌سنگ کرمان و هم کارگرانی که با شرکت‌های پیمانکاری (بخش خصوص) که طرف قرارداد با شرکت ذغالسنگ هستند به دلیل عدم پرداخت حقوق این شرکت‌ها معترض هستند.

حل مشکلات رؤیا تا واقعیت

روزهای ابتدایی سال جاری بود که برخی از مسئولان و نمایندگان استان کرمان از رفع مشکلات معادن استان کرمان خبر دادند و گفته شد که با افزایش نرخ زغال‌سنگی که توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان خریداری می‌شود مشکلات به حداقل می‌رسد و حقوق کارگران به تأخیر نخواهد افتاد.

اما در طی ماه‌های گذشته شاهد درخواست‌های مکرر برخی از کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان برای پرداخت حقوقشان هستیم که ماه‌ها به تأخیر افتاده است که معادن پابدانا و هشونی ازجمله این معادن بوده‌اند.

سختی کار در معدن وقتی سخت‌تر می‌شود که سطح ایمنی و تسهیلات هم در برخی از معادن در بهترین شرایط، در حد حداقل‌ها قرارگرفته است و به کارگران حقوق و دستمزد هم پرداخت نشود.

ناتوان در برابر معیشت

یکی از کارگران می‌گوید: ما در سخت‌ترین شرایط ممکن از صبح تا شب در تونل‌هایی کار می‌کنیم که برای گذر از آن‌ها بعضاً باید سینه‌خیز از برخی قسمت‌های تونل رد شویم.

علی می‌گوید: در این گرمای هوا همه زیر کولر نشسته‌اند اما ما در میان گردوغبار و احتمال نشست گاز متان در عمق ۵۰۰ متری زمین کار می‌کنیم اما حقوق هم نمی‌گیریم.

صنعت زغال‌سنگ همچنان اسیر وعده‌ها و رکود بی‌سابقه در صنعت فولاد است این در حالی ست که واردات زغال‌سنگ همچنان ادامه دارد و کارگران نیز در انتظار حقوق مانده‌اندوی ادامه می‌دهد: حقوق نگرفته‌ایم درحالی‌که ما هم زن و فرزند داریم باید کرایه‌خانه بدهیم، پنج ماه است فقط قرض کرده‌ایم، دیگرکسی قرض هم نمی‌دهد مسئولان خودشان را جای ما بگذارند وقتی همین حقوق حداقلی را هم نمی‌گیریم باید چه‌کار کنیم.

یکی دیگر از کارگران نیز می‌گوید: هرروز مسئولان و نمایندگان می‌گویند تا چند ماه دیگر مشکلات حل می‌شود اما همچنان این وضعیت ادامه دارد، از زمانی خصوصی‌سازی معادن اجرا شد وضعیت بسیار بدتر شد.

محمد بیان می‌کند: نمی‌دانم باید هزینه فرزندانم را چگونه تأمین کنم وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گویند زغال‌های استخراج‌شده فروش نرفته است از طرفی در رسانه‌ها می‌خوانیم زغال‌سنگ از چین وارد می‌شود و یا ذوب‌آهن پول‌ها را پرداخت نمی‌کند و یا ارزان زغال‌ها را خریداری می‌کند.

وضعیت سخت

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، در خصوص حل مشکل کارگران معدن می‌گوید:  وضعیت به‌گونه‌ای است که برخی از معادن تا عمق ۸۰۰ متری زمین پیشرفته‌اند و کارگران در سخت‌ترین شرایط کاری مشغول به کار هستند.

محمد رضا پور ابراهیمی می‌افزاید: طبیعتاً وقتی کارگری در چنین شرایطی کار می‌کند باید حداقل حقوق و دستمزد و بیمه را دریافت کند اما متأسفانه وضعیت نامناسب اقتصادی که بر معادن زغال‌سنگ حاکم است موجب شده تعدادی از معادن زغال‌سنگ استان کرمان نیمه تعطیل باشند و برخی از معادن نیز به مرحله بهره‌برداری هم نرسند.

وی یادآور می‌شود: از مدیران شرکت زغال‌سنگ می‌خواهیم خصوصی‌سازی معادن به شرطی انجام شود که بخش خصوصی دارای توان اقتصادی لازم باشند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه برخی از معادن به شرکت‌های خصوصی واگذارشده که توان لازم را ندارند، از سوی دیگر باید از معادن فعال حمایت لازم انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، حقیقی شدن نرخ زغال‌سنگ خریداری‌شده از معادن کرمان، استفاده از فنّاوری‌های روز، جلوگیری از واردات زغال‌سنگ را ضروری دانست و افزود: باید چاره‌اندیشی جدی انجام شود و در این خصوص جلسات متعددی برگزارشده است که امیدواریم درنهایت شاهد بهبود وضعیت معادن زغال‌سنگ استان کرمان در آینده نزدیک باشیم.

استان کرمان از مهم‌ترین پهنه‌های معادن زغال‌سنگ در شمال استان برخوردار است و سوخت بسیاری از کارخانه‌های فولاد کشور را تأمین می‌کند اما پس از گذشت سال‌ها از خام فروشی زغال، این روزها حال معادن کرمان خوب نیست و به تدبیر جدی مسئولان نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.