شهرکرد-مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۶۵ درصد مساحت استان با خشکسالی شدید تا بسیار شدید مواجه بوده که این وضعیت در نیمه جنوبی به ویژه جنوب غرب استان مشاهده می‌شود.

۶۵ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری با خشکسالی بسیار شدید مواجه است

به گزارش قدس آنلاین، شاهرخ پارسا اظهار داشت: بر اساس سهم بارش برف در ایستگاه کوهرنگ از ۵۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته و همچنین نسبت مجموع آب معادل برف نسبت مجموع بارندگی سالانه در این شهرستان در سال گذشته ۲۳ درصد بوده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به آخرین گزارش مرکز ملی خشکسالی کشور در هفت ساله منتهی به پایان مردادماه سال جاری بیش از ۶۵ درصد مساحت استان با خشکسالی شدید تا بسیار شدید مواجه بوده که این وضعیت در نیمه جنوبی به ویژه جنوب غرب استان مشاهده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به درصد تاثیر خشکسالی بر اساس شاخص اس پی ای آی دوره هفت ساله تا پایان مرداد در استان خاطر نشان کرد: خشکسالی متوسط ۱۴.۵ درصد، خشکسالی شدید ۳۱.۶ درصد، خشکسالی بسیار شدید ۲۲.۵ درصد، خشکسالی خفیف ۱۸.۶ درصد، درحد نرمال ۷.۷، ترسالی بسیار شدید ۲.۵ درصد و همچنین ترسالی ضعیف ۲.۲ درصد بوده است.

وی با اشاره به بررسی وضعیت دما در سال زراعی جاری یادآور شد: میانگین دما در مدت زمان سپری شده از تابستان امسال نسبت به میانگین بلندمدت تغییر محسوس نداشته و همچنین میانگین دما در مدت زمان سپری از تابستان امسال نسبت به سال قبل یک درجه کاهش داشته که بیشترین دمای ثبت شده در استان در روز ۱۹ تیرماه سال جاری ۴۰.۲ درجه سانتیگراد از لردگان بوده است.

پارسا بیان کرد: در بین فصل های مختلف سال زراعی ۹۶-۹۵ بیشترین افرایش دما نسبتبه میانگین بلندمدت در فصل زمستان و پس از آن در فصل بهار دیده شده که فصل تابستان ۹۶ از دمای نرمال و در حد میانگین بلندمدت بوده که نسبت به تابستان سال گذشته خنک تر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.