نخست وزیر و وزیر خارجه سابق سوئد خطاب به ترامپ و تهدیدات مکرر وی علیه توافق هسته ای کشورهای ۱+۵ با ایران اعلام کرد: ترامپ «برجام» را کنار بگذارد، آمریکا دیگر قابل اعتماد نخواهد بود.

ترامپ «برجام» را کنار بگذارد، آمریکا دیگر قابل اعتماد نخواهد بود

به گزارش قدس آنلاین، «کارل بیلدت» (Carl Bildt) نخست وزیر و وزیر خارجه سابق سوئد امروز در پیامی توییتری درباره هرگونه اقدام آمریکا درباره خروج از «برجام» به مقامات کنونی این کشور هشدار داد.

نخست وزیر سابق سوئد در اشاره به تهدیدات مکرر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره اعلام عدم پایبندی تهران به توافق هسته ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» تا پیش از اواسط اکتبر سال جاری میلادی در این خصوص نوشت: ترامپ «برجام» را کنار بگذارد، پیونگ یانگ با آمریکا مذاکره نخواهد کرد و آمریکا دیگر قابل اعتماد نخواهد بود.

شایان ذکر است، دونالد ترامپ در سخنرانی چند روز گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، توافق‌ هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق در طول تاریخ» و «مایه شرمساری آمریکا» خوانده بود؛ ادعائی که واکنش ها زیادی را در محافل دیپلماتیک و رسانه ای با خود به همراه داشت.

پس از این رویداد، اواخر هفته پیش مجری برنامه «امروز صبح» شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اِس» از نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره اظهارات حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران در اولین مصاحبه اش در سفر به نیویورک که تصریح کرده بود خروج از برجام برای آمریکا هزینه بسیار سنگینی خواهد داشت نیز سئوالی را مطرح کرد؛ «نیکی هیلی» در عقب نشینی آشکار گفته بود که این سخنان پیامی مبنی بر تصمیم وی به خروج از «برجام» نبود، بلکه پیام  عدم خرسندی او از این توافق بود.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان نیز ۲۱ سپتامبر سال جاری میلادی در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در اظهاراتی اعلام کرده بود که خارج شدن آمریکا از توافق هسته ایِ سال ۲۰۱۵ باعث بی میلی قدرت های دیگر از قبیل کره شمالی برای شرکت در مذاکرات بین المللی در راستای پایان دادن به برنامه های هسته ای خود خواهد شد.

گابریل در ادامه گفته بود  که به نفع قدرت های جهانی است تا توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران را حفظ کنند.

وزیر خارجه آلمان تصریح کرده بود: وضع اسف باری است ببینیم تنها توافق موجود در زمینه جلوگیری از تکثیر سلاح های هسته ای در معرض خطر قرار دارد؛ آن هم در شرایطی که کشورهایی نظیر کره شمالی در حال دستیابی به سلاح های هسته ای هستند؛ لذا بیش از پیش به چنین فرایندهایی نیاز داریم. مطمئنم که از بین رفتن توافق هسته ای به بهبود شرایط متغیر و پرتنش در منطقه و همچنین اصلاح رفتار ایران کمکی نخواهد کرد. هر اقدام واشنگتن در راستای لغو توافق هسته ای، نشانه وحشتناکی برای سایر تلاش هایی است که به دنبال بهره بردن از دیپلماسی برای توقف برنامه های هسته ای هستند؛ زیرا دیگر هیچکس اعتقاد ندارد که مذاکرات بین المللی ارزشی دارد و فرض بر آن خواهد بود که چنین توافقی بعد از مدتی کوتاهی لغو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.