کرج-مراسم عزاداری و تعزیه خوانی روز عاشورا همه ساله با شور و حال خاص خود در تکیه اعظم کلاک در استان البرز برگزار می شود.

مراسم تعزیه با ۳۰۰ سال قدمت

قدس آنلاین-گروه استان ها: این تکیه از سال‌ها پیش، زمانی که طاق نماهای خشت و گلی بوده تا کنون که به بنایی بزرگ با گنجایش حدود ۳ هزار نفر تبدیل شده، میزبان عزاداران حسینی در دهه محرم و روز عاشوراست.

اجرای تعزیه‌های مختلف از جمله تعزیه حضرت زهرا (س)، مسلم، حضرت قاسم (ع)، حضرت عباس(ع)، روز عاشورا و شام غریبان، چراغ مراسم عزای امام حسین (ع) را در این تکیه روشن نگه داشته است، به گونه‌ای که اکنون این مراسم برای ثبت ملی در زمره میراث فرهنگی غیر ملموس آماده می‌شود.

ثبت تکیه اعظم کلاک

رئیس هیأت امنای تکیه اعظم کلاک در این باره می گوید: تکیه اعظم کلاک جزو ۵ تکیه اعظم کشور بوده که به ثبت رسیده است و همه ساله مراسم تعزیه خوانی سنتی از سوی بومیان آن انجام می‌شود

«حمیدرضا ابوالحسنی» می‌افزاید: با کمک‌های خود جوش و مردمی، بنای تکیه از حالت قدیمی به شکل امروزی و مسقف تغییر یافته است.

وی بیان می کند:  جمعیت زیادی هر ساله از کلاک و مناطق مختلف کرج برای دیدن این مراسم می‌آیند و شاهد استقبال بی نظیر و پررنگ مردم از این مراسم هستیم.

قدمتی ۳۰۰ساله

متولی تکیه اعظم کلاک با بیان این‌که قدمت این تکیه به بیش از ۳۰۰سال گذشته باز می‌گردد، می‌گوید: ابتدا این تکیه روباز و کوچک تر از امروز بود و ۴ اتاق خشت و گلی در ۴ گوشه آن برای اقوام مختلف کلاک با هدف تماشای تعزیه وجود داشت. زنان هم در بام اتاق‌ها می‌نشستند و اگر جمعیت زیاد بود با نشستن بر دامنه کوه تعزیه را تماشا می‌کردند .

تکیه اعظم کلاک جزو ۵ تکیه اعظم کشور بوده که به ثبت رسیده است و همه ساله مراسم تعزیه خوانی سنتی از سوی بومیان آن انجام می‌شود «محمد اسکندری» می‌افزاید: مرمت و بازسازی این مکان از سال ۶۷ آغاز و به مساحت آن افزوده و سکوهای پلکانی برای تماشاچیان ساخته شد. حدود ۱۵سال پیش هم با کمک‌های خیران، مردم و مسئولان این بنا مسقف شد و به صورت کنونی در آمد.

وی با اشاره به ظرفیت حدود ۳ هزار نفری تکیه می‌گوید: این تکیه حدود۱۵۰۰متر زیر بنا دارد که با احتساب فضای سبز و امامزاده به ۲۵هزار متر می‌رسد. وجود امامزاده تقی در بالای این تکیه که حالت قدمگاه دارد هم بر ارزش آن افزوده است.

اسکندری با اشاره به این‌که هر سال از اول دهه محرم در این مکان تعزیه برگزار شده است، می‌گوید: یکی از اتفاقات خاص این تکیه، این است که «رحمت الهم ایمانی» از ذاکرین قدیمی امام حسین (ع) در سال ۷۷ بعد از ایفای نقش حبیب بن مظاهر و شهادتش در تعزیه، هنگام تعویض لباس هایش در رخت کن نفس عمیقی کشید و از دنیا رفت. وی از صبح آن روز حال عجیبی داشت و می‌گفت امروزاحساس می‌کنم در کربلا هستم. از آن پس نام این تکیه به «حبیب ابن مظاهر» مشهور شد.

قدمت ۳۰۰ ساله

یکی از تعزیه خوانان قدیمی تکیه اعظم کلاک می‌گوید: به گفته پدر و پدر بزرگانم، اجرای مراسم تعزیه در تکیه کلاک به حداقل ۳۰۰سال گذشته بر می‌گردد.

«تقی رضاقلی» که بیش از ۴۰ سال است در کسوت امام حسین (ع) در مراسم تعزیه روز عاشورا کلاک نقش آفرینی می‌کند، می‌گوید: اولین بار در اوایل جوانی به‌دلیل بازیگر نقش امام حسین (ع) به دلیل غیاب تسلطی که داشتم در این نقش مقدس ظاهر شدم و تا کنون هم تعزیه‌خوانی در این نقش را ادامه داده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: در گذشته تعزیه خوانانی از طالقان و قزوین برای اجرای مراسم به اینجا می‌آمدند و با کم‌ترین امکانات تعزیه بر گزار می‌شد. وی می‌افزاید: تعزیه‌ای که اکنون در این مکان انجام می‌شود، بر اساس نسخه زیبا و کامل قزوین است که ازسال‌ها قبل از سوی تعزیه خوانان کلاک اجرا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تعزیه خوانان کلاک از گذشته با علاقه و عشق تمام به امام حسین (ع) همواره چراغ تعزیه روز عاشورا را با تعصب خاصی روشن نگه داشته‌اند و این رسم نسل در نسل از پیر غلامان به جوانان انتقال داده شده است.

جای گیری در فهرست ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به ثبت تعزیه تاریخی کلاک در فهرست ملی میراث ناملموس کشور می گوید: با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان با پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی استان تعزیه کلاک یکی از قدیمی‌ترین مراسم‌های تعزیه کشور در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسید.

عبدالناصر میرچی با اشاره به ویژگی‌های خاص تعزیه کلاک که موجب ثبت این اثر ارزشمند در فهرست میراث ناملموس شد بیان می کند: از ویژگی‌های تعزیه کلاک وجود نسخه‌های قدیمی تعزیه است که نسل به نسل و از پدر به فرزند منتقل‌شده و قدمت آن‌ها به دوره‌های صفویه و قاجار برمی‌گردد.

میرچی اضافه کرد: نمایش آیینی سوگواری کلاک در ایام محرم و صفر برگزار می‌شود و از ویژگی‌های دیگر این تعزیه آموزش نسل به نسل آن از پیرغلامان به جوانان و مدیریت سنتی برگزاری این تعزیه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز پایان گفت: این اثر  با شماره ۱۴۴۲ در فهرست ملی آثار ناملموس کشور به رسیده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.