کرمان- شرق استان کرمان شامل شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر و یکی از قطب‌های اصلی تولید خرما استان و کشور به شمار می‌رود و خرمای مضافتی بم شهرت جهانی دارد.

دست کشاورزان از صادرات کوتاه و خرما بر نخیل

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه محصولات بسیار زیادی همچون آرد هسته خرما ،شهد،قند مایع،عسل ،سس ،شربت دارویی ،الکل ،روغن،سرکه ، نئوپان و رقم های چوبی ،خوراک دام و طیوراز خرما تولید می‌شوند اما قطب تولید این محصول از تمامی این صنایع تبدیلی محروم است.

در شهرستان‌های جنوب کرمان با توجه به اینکه شغل اکثراً مردم کشاورزی است صنایع فرآوری و تبدیلی خرما وجود ندارد و کشاورزان محصول خرما را به‌صورت خام از طریق دلالان بفروش می‌رسانند که در این رابطه کشاورز ضرر می‌کند .

برخی از کشاورزان در این مناطق  به علت نبود صنایع فراوری به روش سنتی با استفاده از برگ‌های خرما جایگاهی درست می‌کنند و محصول خرما را داخل آن می‌ریزند و وسیله سنگینی بر روی خرماها قرار می‌دهند و بعد از چند روز که خرما زیر آفتاب بماند از خرما شیره خرما تولید می‌شود که به زبان محلی به این روش ( مَهر زدن ) می‌گویند.

درکرمان صنایع فرآوری و تبدیلی خرما وجود ندارد و کشاورزان محصول خرما را به‌صورت خام از طریق دلالان بفروش می‌رسانند که در این رابطه کشاورز ضرر می‌کند .برداشت سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن محصول خرما از باغ‌های شرق استان کرمان می‌تواند عاملی مهم برای پیگیری و البته جلوگیری از صادرات محصول خرمای این منطقه با نمانام‌های خارجی باشد.اما متأسفانه دست کشاورزان در این راستا خالی از امکانات است.

نبود صنایع تبدیلی در جنوب استان باعث خارج شدن خرماهای قابل فرآوری به دیگر مناطق کشور برای تولید شیره خرما،عسل خرما، قند خرما و کلوچه‌های پذیرایی … می‌شود  .

همه‌ساله با نزدیک شدن به زمان رسیدن و برداشت دسترنج کشاورزان و نخل داران استان کرمان دغدغه‌هایی از جنس نبود صنایع بسته‌بندی، نبود بازاریابی مناسب، بی‌ثبات بودن بازار عرضه، حضور واسطه‌ها و اکنون صادرات خرما با نمانام‌های خارجی به سراغ بهره‌برداران این بخش می‌آید.

طی سال‌های گذشته حدود ۳۰ درصد خرمای صادراتی منطقه بم در جعبه‌های خارجی به نقاط مختلف دنیا صادرشده درحالی‌که با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان جلوی این اتفاق نامبارک را گرفت.

هرچند ازنظر برخی مسئولان، صادرات خرما به این شیوه منع قانونی ندارد اما باید پذیرفت که دراین‌بین خلأهای قانونی می‌تواند موجب بروز مشکلات حاشیه‌ای شود.

مشکلات پیش رو

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی کرمان نیز گفت: مشاهدات عینی از نخلستان‌های جنوب آمریکا نشان از برنامه‌ریزی فعالان این کشور برای در اختیار گرفتن بازار خرمای جهان در سال‌های آینده دارد تا پس از پسته، بازار این محصول را نیز در دست بگیرند.

محسن رشید فرخی افزود: در آمریکا نخلستان‌های جدید با شیوه‌های مدرن آبیاری و احداث‌شده که این نخل‌ها طی ۶ تا ۷ سال آینده به درآمدزایی می‌رسند درحالی‌که این مدت در کشور ما حدود ۱۱ سال است.

رشید فرخی با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده خرما در صادرات این محصول بسیار تأثیرگذار است ادامه داد: در آمریکا به قیمت تمام‌شده محصول خرما و سرمایه‌گذاری در این بخش توجه ویژه دارند و همین موضوع می‌تواند برای ما در سال‌های آینده مشکلاتی ایجاد کند که باید از هم‌اکنون به فکر چاره بود.

وی با تأکید بر اینکه باید برای محصول خرما اهداف بلندمدت ۱۰ تا ۱۵ سال داشته باشیم تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید در تولید محصولات کشاورزی، قیمت تمام‌شده را با توجه به کمبود آب در نظر بگیرد و الگوهای کشت مناسبی را به کشاورزان ارائه دهد.

صادرات برنامه می‌خواهد

نماینده مردم  بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای  اسلامی در این رابطه می‌گوید: میزان تولید داخلی خرما  در کشور نه‌تنها کفاف تولید داخلی را  می‌دهد؛بلکه به‌طور حتم مازاد تولید در این عرصه  نیز داریم،بنابراین باید فکری اساسی برای مازاد تولید خرما کرد.

علی بختیاری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس بابیان اینکه ما نیازمند برنامه ویژه برای صادرات خرما هستیم اذعان می‌کند: بسته‌بندی شکیل نباید تنها فرآیند خرما باشد بلکه باید محصول به فرآورده‌های متنوع تبدیل شود.

وی بابیان اینکه نباید تنها فرآیند ما درزمینهٔ بسته‌بندی و کارتن بندی خرما باشد،یادآور شد: بسته‌بندی شکیل و صادرات با کارتن‌های استاندارد خرما از منظر صادرات امری مناسب تلقی می‌شود اما ما اگر بخواهیم در صادرات خرما هدفمند عمل کنیم باید به ابعاد فرآوری محصول در این عرصه  توجه  ویژه کنیم.

 وی بابیان اینکه ما نیازمند برنامه‌ای ویژه  برای صادرات خرما و دیگر محصولات کشاورزی هستیم، یادآور شد: تمرکز در  تنظیم  بازار داخلی منجر به  صادرات مازاد تولید داخلی به نحو کارشناسی می‌شود.

تعاونی‌های ناموفق

بختیاری با اشاره به وظیفه تعاونی‌های روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی می‌گوید: این تعاونی‌ها نتوانسته‌اند به وظیفه خود عمل کنند.

وی با اشاره به فلسفه تشکیل تعاونی‌های روستایی بیان می‌کند: واقعیت این است که این تعاونی‌ها بر اساس این شرایط عمل نمی‌کنند؛ آن‌ها درنهایت یکسری محصولاتی را که روی دست مردم مانده خریداری می‌کنند و اگر بازاری بود به فروش می‌رسانند اما تحولی را که باید ایجاد کنند، بازاریابی کنند، خریدوفروش انجام دهند، محقق نشده است.

نمایند مردم بافت تأکید کرد: یکی از خواسته‌های ما از وزیر جهاد در گروه کشاورزی، فعال کردن جدی تعاونی‌ها برای خریدهای تضمینی و بازاریابی محصولات کشاورزی است؛ کشاورزان خرده‌پا هستند و دستشان به‌جایی نمی‌رسد،‌ در چنین شرایطی تعاونی‌ها می‌توانند این مسئله را ساماندهی کنند.

وی در مورد ضعف عملکرد تعاونی‌های روستایی هم توضیح داد: تشکیلاتی که دولتی عمل می‌کند معمولاً گرفتاری‌هایی دارد، یک‌بار پول ندارد و یک‌بار شرایط بازار فراهم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.