تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری ‌ای با قدمتی بیش از ۷۳ سال در دنیا و به ادعای دکتر مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور دارای پیشینه‌ای ۴۴ سال در ایران است. نوعی بیماری که دوره اوج آن همزمان با رشد کنه‌ها از ابتدا تا پایان تابستان بوده و همه ساله قربانیان زیادی می‌گیرد.

توصیه‌های کارشناسان برای پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو در کشور

قدس آنلاین- تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری ‌ای با قدمتی بیش از ۷۳ سال در دنیا و به ادعای دکتر مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور دارای پیشینه‌ای ۴۴ سال در ایران است. نوعی بیماری که دوره اوج آن همزمان با رشد کنه‌ها از ابتدا تا پایان تابستان بوده و همه ساله قربانیان زیادی می‌گیرد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، در شش ماهه نخست سال ۹۶ بیش از ۱۲۰ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۸ نفر نیز به واسطه آن فوت شده‌اند.

 دکتر کریم امیری با اشاره به اینکه علاوه بر کنه تماس با دام مبتلا عامل اصلی وقوع این بیماری است، یادآور می‌شود: چوپان‌ها و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز توزیع گوشت فعالیت می‌کنند در دسته اول مبتلایان به تب کریمه کنگو هستند.

در کوچه‌ها و معابر دام ذبح نکنید

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با توجه به فرارسیدن ماه محرم، پخت نذورات مختلف در سراسر کشور و ذبح دام در هیئت‌ها و مراسم مذهبی، به خبرنگار ما می‌گوید:این بیماری در دام علائم ندارد. هر دام خصوصاً دام سبک که بیشتر کشتار می‌شوند ممکن است به این بیماری مبتلا باشند بدون اینکه کوچکترین علامتی از خود نشان دهند. حتی تشخیص این بیماری در دام زنده توسط دامپزشک هم امکان‌پذیر نیست.

دکتر محسن عابدزاده اضافه می‌کند: افرادی که با دام سر و کار دارند، باید با دقت و وسواس زیادی مسائل بهداشتی را رعایت کنند. دامدار باید حتماً توصیه‌های دامپزشکی مبنی بر مبازره با انگل‌های خارجی و سمپاشی دام‌ها برای کنه را اجرا کند تا عامل اصلی این بیماری از بین برود. لازم است که این افراد از دستکش ضخیم استفاده کنند، چرا که اگر زخمی در دست داشته باشند و دام آلوده به ویروس باشد، حتماً مبتلا می‌شوند. ضمن اینکه خطر بیشتر و مهلک‌تری برای سایر افراد جامعه که با دام در تماس هستند یا آن را کشتار می‌کنند نیز وجود دارد.

وی در ادامه توضیح می‌دهد: قصاب یا هر فردی که دام را خارج از کشتارگاه ذبح می‌کند در معرض بیماری‌های بسیار و خطرناکی قرار می‌گیرد که مهمترین آن‌ها تب کریمه کنگو است. خونی که از دام خارج می‌شود ممکن است حاوی ویروس باشد و در صورت وجود ویروس می‌تواند محیط، عابرین پیاده و حتی کودکانی که در آن محل بازی می‌کنند را آلوده کند.

عابدزاده می‌گوید: وقتی دام در کشتارگاه کشتار می‌شود، ۲۴ ساعت در سردخانه می‌ماند. در آن صورت اگر دام آلوده هم باشد، طی کردن مراحل سردخانه سبب می‌شود اسید داخل گوشت تولید شده و آن ویروس را از بین ببرد. اما وقتی دام را در کوچه، خیابان یا منزل کشتار می‌کنیم، همانجا افراد با گوشت در تماس بوده و ویروس وارد بدن افراد می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی تاکید می‌کند: نه تنها در این ایام خاص و سوگواری، که در تمام روزهای سال و مناسبت‌های مختلف توصیه اکید می‌کنم افراد گوشت مورد نیاز مراسم و هیئت‌های خود را از قصابی‌ها تهیه کنند و در معابر و محله‌ها اقدام به کشتن دام نکنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.