بازرس انجمن بتن ایران با اشاره به کوتاهی سازمان نظام مهندسی در پروسه تولید بتن گفت: آزمایشگاه‌ها نیز در بحث تعیین کیفیت بتن‌های تولیدی در کشور امضافروشی می‌کنند.

سازمان نظام مهندسی در حوزه تولید بتن کوتاهی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، هرمز فامیلی در نشست‌خبری برگزاری کنفرانس و همایش روز بتن، اظهار داشت:‌ بتن به دلایلی از جمله قابل دسترس بودن، انعطاف‌پذیری و سازگاری با محیط زیست به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از مقاومت خوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در ساختمان‌های با اسکلت فلزی نسبت به ساختمان بتنی سرعت عمل بیشتری دارد، اما در عین حال هزینه اجرای آن بیشتر و در برابر آتش‌سوزی ضعیف است.

وی یادآور شد:‌ وقوع آتش‌سوزی در سازه با اسکلت فولادی به شدت به آن خسارت وارد می‌کند، ساختمان پلاسکو تهران یک نمونه بارز است که منجر به خسارت‌های مالی و جانی زیادی شد.

وی با بیان اینکه با ابداع بتن‌های سبک پرمقاومت امکان ساخت سازه‌های بلند مرتبه با این نوع بتن فراهم شده، از عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در بحث تولید بتن  انتقاد کرد و افزود: کیفیت بتن در ساخت و سازها به مهندس بستگی دارد. ممکن است کیفیت سیمان در کشور خوب باشد، اما نحوه تولید بتن مهم است که اگر در کارگاه انجام نشود و نظارتی هم نباشد بتن خوب و با کیفیت نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه این ضعف حوزه تولید بتن کشور است، تصریح کرد:‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان در بحث بتن کوتاهی کرده و همچنان امضافروشی می‌کنند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه‌ها نیز هنوز امضافروشی می‌کنند و باعث شده‌اند کیفیت بتن کشور مناسب نباشد. 

در این نشست محسن تدین رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران نیز اظهار کرد:‌ در حال حاضر بالغ بر ۶۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۴۵ میلیون تن به ملات و بتن تبدیل شده و حدود ۱۵ میلیون تن تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲ میلادی یعنی حدود ۵ سال پیش حدود ۷۴ میلیون تن سیمان در کشور تولید شد، اما الا به دلیل روند نزولی مصرف میزان تولید کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ میلیون مترمکعب بتن تولید و در ساختمان‌ها مصرف شد،‌ یادآور شد:‌ در سال‌های ۹۰ و ۹۱ مصرف بتن حدود ۱۱۰ میلیون تن بوده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران با اشاره به اینکه بسیاری از فروشندگان بتن در کشور استانداردهای لازم را ندارند، گفت:‌ از سوی دیگر سازمان استاندارد احاطه کاملی بر حوزه تولید بتن ندارد.

وی با بیان اینکه وظیفه انجمن بتن در این حوزه برگزاری همایش است، افزود:  کیفیت ساخت و ساز در مسکن مهر و بتن‌های به کار رفته در این طرح پایین بوده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران با این ادعا که نیمی از بتن‌های آماده استاندارد نیست، اظهار کرد: آمار درستی از این موضوع نداریم و حدس می‌زنیم. 

نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین همایش روز بتن ۱۵ و ۱۶ مهرماه امسال در تهران برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.