عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: انسداد چاه‌های سطحی در خراسان رضوی روش مناسبی برای تامین آب نیست.

انسداد چاه‌های سطحی در خراسان رضوی روش مناسبی برای تامین آب نیست

به گزارش قدس آنلاین، محمد دهقان در زمینه جلسه مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با معاونان وزارت نیرو و مسئولان آبفا استان خراسان رضوی اظهار داشت: در این جلسه با تشکر از زحمات وزارت نیرو و شرکت آبفا، نمایندگان استان دغدغه‌های خود را در مورد کمبود آب در شهرها و روستاها، عدم اجرای پروژه‌های فاضلاب و به ویژه حل مشکلات و چالش‌های موجود بین شرکت آب منطقه‌ای و مردم که سبب ایجاد نقاط اصطکاک زیادی بین مردم با این شرکت شده را بیان کردند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه نمایندگان در زمینه زحماتی که برای تامین آب و احداث سدهای مورد نیاز توسط شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان تشکر خود را به ایشان ابلاغ کردند گفت: راجع به رفتار این شرکت با مردم به ویژه در مورد بستن چاه‌های سطحی که به نوعی بحران در برخی مناطق ایجاد کرده و بدون توجه به خواست مردم، نیاز مناطق و بدون استفاده از مشارکت خود مردم اقداماتی را انجام داده‌اند در این جلسه گفت‌وگو شد و بیان شد که این روش شرکت آب منطقه‌ای هیچ نتیجه‌ قابل توجهی برای تامین آب در برنخواهد داشت.

دهقان ادامه داد: مهمترین تاکید ما بر مدیریت اجتماعی توسط شرکت آب منطقه‌ای و ایجاد هماهنگی لازم با نمایندگان، مسئولان محلی و فرمانداران و استفاده از مشارکت مردم در حل مسائل مربوط به بحران آب بود.

وی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای با استفاده از ماجراجویی‌ها و برخی زمینه‌ها و فرصت‌هایی که در دادگستری هم ایجاد شده چاه‌های سطحی چند متری را هم پر کرده تصریح کرد: وقتی بدون مشارکت مردم، حمایت مسئولان محلی چاه‌های سه متری را پر می‌کنید طبیعتاً نتیجه‌ای نخواهد داد. چرا که مردم نمی‌توانند شاهد خشک شدن درختان خود باشند. لذا این کارها و بحران‌سازی‌ها جز ایجاد نارضایتی در مردم و بدبینی  به نظام اسلامی و به ویژه به وزارت نیرو حاصلی در بر نخواهد داشت.

وی افزود: ماهم به ساماندهی و بهینه سازی مصرف آب اعتقاد داریم. اما بعد از گذشت ۳۵ سال که شرکت آب منطقه‌ای حتی یک اخطار هم به مردم نداده و به وظیفه خود عمل نکرده، مسدود کردن چاه‌های سطحی و خشکانیدن باغ‌های قدیمی و فضای سبزی که مردم سال‌ها آن را حفظ کرده‌اند بدون توجه به مسائل اقلیمی و نیازهای منطقه راهکار حل این موضوع نخواهد بود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: راه حل اساسی حل مشکلاتی که شرکت آب منطقه‌ای در چند سال اخیر ایجاد کرده، مشارکت خود مردم، همفکری با مردم و بکارگیری ظرفیت‌های مدیران محلی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در ساماندهی این چاه‌ها و سایر موضوعات این شرکت است.

دهقان در ادامه به موضوع دیگری راجع به بستر رودخانه که در این جلسه مطرح شده اشاره و گفت: متاسفانه شرکت آب منطقه‌ای در این موضوع هم توجه کافی به مسائل اجتماعی نداشته، ۳۰ سال است افرادی به زعم این شرکت گوشه‌ای از بستر رودخانه را تصرف کرده‌اند که در این سه دهه گذشته گاهی بارها این زمین‌ها خرید و فروش شده یا به ارث رسیده و اکنون شرکت آب منطقه‌ای تصمیم گرفته بی‌عملی سی ساله خود را جبران کند که البته اشکالی ندارد اما نه به یکباره بلکه بازهم با مشارکت خود مردم و با حضور فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شوراها باید حل شود.

دهقان افزود: شرکت آب منطقه خود را یک طرف موضوع و جدای از مردم نبیند. با این دیدگاه در موضوعات مختلفی که دنبال می‌کند به نتیجه نخواهد رسید. چراکه این روش نه مطلوب است و نه مقدور. مطلوب نیست بخاطر اینکه مردم اجازه نخواهند داد که درختانشان خشک شود و باغاتشان از بین برود و البته درست نیست که بعد از ۴۰ سال که شما در وظیفه خود کوتاهی کردید بخواهید بحران ایجاد کنید. مقدور هم نیست چرا که مردم شبانه می توانند چاه دیگری حفر کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.