اهواز_ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مرثیه‌سرایی باید بدون غلو و تحریف انجام شود تا انسان‌ها را به خدا نزدیک کند و برای دشمنان اسلام و تشیع بهانه‌سازی نشود.

مرثیه‌سرایی باید بدون غلو و تحریف انجام شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله محسن حیدری با تسلیت ماه محرم‌الحرام، اظهار داشت: ماه محرم قبل از اسلام با عظمت و به بزرگی یاد می‌شد و علت آن نیز این ماه ابتدای ماه‌های قمری است و در تمام کشورهای اسلامی ماه محرم مورد توجه ویژه است.

وی ادامه داد: علت دیگر اهمیت ماه محرم آن است که جزو ماه‌های حرم می‌باشد و چهار ماه در ادیان الهی به ویژه دین حضرت ابراهیم(ع) با احترام خاصی به آنها نگاه می‌شده و حتی جاهلان مشرک نیز این حرمت این ماه‌ها را نگه و جنگ‌ها را در آنها تعطیل می‌کردند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در روایات آمده که انبیاء گذشته به ماه محرم و به ویژه روز عاشورا نگاه ویژه‌ای داشتند و در تفسیر آیه «قالوا یا أبانا استغفر لنا ذنوبنا انا کنا خاطئین یبی قال سوف استغفر لکم ربی انه هو الغفور الرحیم» روایتی وارد شده که حضرت یعقوب(ع) استغار را به سحرگاه روز جمعه که روز عاشورا بود به تعویف انداخت.

آیت‌الله حیدری با بیان این‌که نگاه خاص انبیاء به روز عاشورا به سبب آگاهی از شهادت امام حسین(ع) در این روز بود، اظهار داشت: پس از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا، حاله‌ای از غم و حزن همراه با محبت خاص در میان مسلمانان به ویژه دوستداران اهل بیت(ع) نسبت به این ماه ایجاد شد؛ عظمت ماه محرم‌الحرام به سبب جایگاه حضرت اباعبدالله(ع) است.

وی با تبیین نقش و وظایف هیئت‌های عزاداری در ایام ماه محرم‌الحرام، بیان کرد: هیئت‌ها باید در کنار شور، به بُعد شعور و معرفت توجه کنند چراکه فلسفه اصلی قیام عاشورا ایجاد معرفت، بصیرت و محبت است؛ این دو بُعد همراه با یکدگر مورد نیاز است.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: همانگونه که پرنده با یک بال نمی‌تواند پرواز کند در زمینه دینی و ایمانی نیز بُعد عاطفی، محبتی و عقلانی و معرفتی باید باشند؛ هرکدام بدون دیگری ایمان کافی نیست؛ هیأت‌های عزاداری و منبرها باید دو بُعد را داشته باشند و در کنار مداحی و مرثیه سرای بحث‌های معرفتی را رعایت کنند.

آیت‌الله حیدری اظهار داشت: مرثیه‌سرایی باید بدون غلوها و تحریف انجام شود تا انسان‌ها را به خدا نزدیک کند و برای دشمنان اسلام و تشیع بهانه‌سازی نشود تا از این طریق تکفیری‌ها خون شیعیان را حلال بشمارند؛ از دلایلی که تکفیری‌ها خون شیعیان را حلال می‌دانند نیز همین غلوها در بعضی مداحی و اشعار است.

وی عنوان کرد: جریان بسیار خطرناکی به نام تشیع لندنی ریشه در رژیم صهیونیستی و انگلیس پیدا می‌کند و سعی کرده که هیأت‌های عزاداری را به سویی غیر از اسلام انقلابی و وحدت جامعه سوق دهد؛ به نام اهل بیت(ع)، عزاداری انواع مختلف خرافه را رواج داده‌اند که مانع توقف تشیع شده‌اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که تشیع لندنی به نام تشیع نمادهای مقدس شیعه را به حاشیه قرار می‌دهد، افزود: به علما و مراجع بزرگوار شیعه توهین می‌کند باوجود آنکه علم عزاداری را بلند کرده‌اند اما کارهای ضد ولایی نیز انجام می‌دهند و به عنوان جریان خطرناک هستند.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: این جریان اخیرا با پول و امکانات برخی هیأت‌های عزاداری را می‌خرند تا آنها را همراه خود کنند هیأت‌های مذهبی که جزء خدا و اهل بیت(ع) نیت دیگری ندارند مراقب باشند که در دام تشیع لندنی قرار نگیرند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.