نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت رفتار حجاج ایرانی در مکه ومدینه را مایه افتخار و سربلندی نظام اسلامی دانست و گفت: امیدواریم با جمع‌آوری نظرات زائران و کارشناسان، کاستیها و آسیبها شناسایی و برای سال آینده برطرف شود.

امیدواریم کاستی‌ها و آسیبهای حج امسال شناسایی و برطرف شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اظهار کرد: آخرین گروه از حجاج ایرانی، عوامل اجرایی و خدمتگزاران زائران حج ۹۶ بامداد سه‌شنبه از طریق فرودگاه مدینه منوره وارد میهن اسلامی شدند.

وی ادامه داد: با بازگشت این زائران پرونده حج امسال که عزتمندانه و آبرومندانه برگزار شد و رضایت اکثریت زائران را در پی داشت با افتخار بسته شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، خدمتگزاری به مردم فهیم و متدین ایران اسلامی را توفیقی بزرگ برای کارگزاران حج دانست و تصریح کرد: این افتخار، عزت و عظمت و نتیجه‌ای که رقم خورد لطف خدا بود و باید باریتعالی را به خاطر این همه عنایت شاکر و سپاسگزار باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، رفتار خوب و متین زائران ایرانی در دو شهر مکه مکرمه و مدینه منوره، حضور در حرمها و نمازهای جماعت  و بهره‌برداری معنوی از سفر حج را مایه افتخار و سربلندی نظام اسلامی توصیف کرد و با تقدیر از حجاج کشورمان  ابراز امیدواری کرد که با جمع آوی نظرات زائران و کارشناسان، کاستیها و آسیبها شناسایی  و برای سال آینده برطرف شود.

وی از همه عوامل در داخل مجموعه حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، هیئت پزشکی و سایر نهادها، ارگانها و اشخاصی که از قبل از اعزام تا مراجعت، به حجاج خدمات ارائه کردند تقدیر کرد و گفت: همراهی و همدلی رمز موفقیت در انجام این مسئولیت سنگین بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین خواستار بازنگری در ساختار کمیته‌های فعال در حوزه حج  و تکیه بر استفاده از نیروی کارآمد متناسب با تغییرات ایجاد شده در این حوزه شد و تصریح کرد: باید تلاش شود تا در بخشهای مختلف نظیر تغذیه، تدارکات، اسکان، بهداشت، سلامت، حمل ونقل و امور فرهنگی کارهای بهتر و ارزشمندتری انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر برخی نکات مطرح شده در بازدید از بخشهای مختلف، نشست با عوامل و کارگزاران حج و دیدار با زائران در هتلهای محل اقامت‌شان در مکه و مدینه را برشمرد و از همگان خواست با برنامه‌ریزی مناسب برای به حداقل رساندن مشکلات تا حج آینده تلاش کنند.

شناسایی آسیبها را باید جدی بگیریم

رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این دیدار با اشاره به رضایت حداکثری حجاج امسال تصریح کرد: این رضایت نباید ما را غافل کند  و شناسایی آسیبها و مشکلات را بایستی هرچه بیشتر جدی بگیریم.

حمید محمدی گفت: با پایان عملیات حج کارگروههای مختلف کار خود را آغاز کرده‌اند تا به صورت دقیق نواقص و مشکلات را از مرحله ثبت نام تا اعزام و بازگشت موشکافانه بررسی کنند و گزارش خود را به نشست ویژه کارشناسان و مدیران ارائه کنند.

این جلسه با ارائه نقطه نظرات شرکت کنندگان در خصوص سازو کارهای حل نواقص و مشکلات، طرح تعالی حج، نرخ گذاری، مطالبات طرف سعودی، فرهنگ سازی و تاکید برعدم دخالت افراد و نهادهای غیرمرتبط با حج دراین حوزه، رسیدگی به تخلفات، تقویت ساختارها و استفاده از ظرفیتهای کشور میزبان درحوزه پزشکی ادامه یافت و نماینده ولی فقیه تاکید کرد باید متناسب با تغییرات صورت گرفته، برنامه ریزیها انجام  و امور اجرایی، فرهنگی و آموزشی دنبال شود.

ارائه گزارش در مورد اربعین حسینی

محسن نظافتی؛ مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، جواد دانشیار؛ مدیرعامل شرکت شمسا و حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی؛ رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین حسینی از اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های اجرایی، فرهنگی، تبلیغی و آموزشی  برای اربعین امسال گزارش دادند.

رئیس کمیته آموزشی و فرهنگی اربعین، شناسنامه دارشدن موکبهای ایرانی و فعالیتهای بین المللی کمیته علمی در اربعین امسال را یادآور شد.

ثبت‌نام ۵۴ هزار نفر در سامانه سماح

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ثبت نام از زائران اربعین از اول شهریور ماه در سامانه سماح آغاز شده است، گفت: تاکنون حدود ۵۴ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و انتظار می‌رود بعد از ایام عزاداری سید و سالار شهیدان روند ثبت نام افزایش یابد.

نظافتی افزود: امسال قراراست علاوه بر سفارت عراق در تهران در دوازه نقطه کشور برای زائران اربعین حسینی ویزا صادر شود که هزینه ارزی آن از طریق بانک مرکزی تامین شده و بیمه زائران نیز به بیمه ایران واگذار شده است.

در پایان نماینده ولی فقیه از فعالیتهای گسترده صورت گرفته در کمیته فرهنگی اربعین و نیز دیگر امور مربوط به وظایف محوله به سازمان حج و زیارت و شمسا تشکر و قدردانی کرد و از آنان خواست با تلاش مضاعف زمینه برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی را فراهم سازند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.