یزد - معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال بیش از ۷۰درصد بارش‌های کشور تبخیر شده و این یکی از چالش‌های اصلی منابع آب در ایران می باشد.

تبخیر بارش ها در کشور چالش‌ اصلی منابع آب در ایران است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، پرویز گرشاسبی پیش از ظهر سه شنبه در همایش استحصال آب و اقتصاد مقاومتی یزد اظهارداشت: افت شدید آب‌های زیرزمینی در بسیاری از دشت‌های کشور به میزان نیم تا ۲ متر در سال موجب ممنوع شدن بسیاری از آن‌ها توسط وزارت محترم نیرو جهت جلوگیری از خسارت‌های بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به نقش آبخیزداری در استحصال و اقتصاد مقاومتی افزود: آبخیزداری را می‌توان تحت عنوان مدیریت منابع زیست‌محیطی یک آبخیز (آب، خاک و پوشش گیاهی) به‌نحوی‌که به بهترین وجه اهداف مدیریت طرح را برای بهره‌برداری مداوم از این منابع برآورده می‌سازد، تعریف کرد.

گرشاسبی تصریح کرد: طرح آبخیزداری سند فرادستی است که در یک حوزه آبخیز بامطالعه جنبه‌های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی و باهدف اعمال مدیریت جامع حوزه آبخیز خاک و پوشش گیاهی تهیه و تدوین می‌شود و به مرحله تصویب می‌رسد ودر مدیریت حوزه آبخیز با توجه به ماهیت اکوسیستم موجود در یک حوزه باید عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نهادی درون حوزه و همچنین عوامل تأثیرگذار بیرونی بر کشت‌های درونی حوزه آبخیز مدنظر قرار گیرد.

وی خاطر نشان ساخت:  الگوی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در مناطقی که با بحران آب مواجه بوده و یا در آینده‌ای نزدیک مواجه خواهند شد، تنها الگوی مؤثر و کارآمد در بسیاری از مناطق جهان می باشد و این الگوی مصرف ضمن جامعیت در نوع نگاه و نگرش به مقوله منابع آب‌وخاک یکپارچگی در عمل را نیز مدنظر قرار می‌دهد

گرشاسبی  ادامه داد: مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، کنترل آب‌های خروجی بلااستفاده از حوضه‌ها، بهره‌برداری از سیلاب‌ها و بخش سیلاب بر آبخوان‌ها، کنترل و کاهش تبخیر در مناطق کوهستانی و منابع آب ناشی از کنترل رسوب در بالادست حوزه سدها نیز از راهکارهای مؤثر آبخیزداری در حفاظت و استحصال آب است.

این مسئول گفت: فرآیند شناخت، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و تنظیم یک مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احیاء، منابع پایه و بهره‌برداری معمول از منابع طبیعی در یک حوزه آبخیز بدون اثرات زیان‌بار در محیط طبیعی از اثرات مدیریت جامع حوزه آبخیزداری دانست .

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در چند سال اخیر از این بحث‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و مانند این‌ها مطرح شد و کارهایی هم انجام گرفت؛ ولی باید این‌ها با جدیت و قوت دنبال شود و این کارها نباید متوقف شود و نباید از این نکته غافل باشیم که قضیه خاک از آب مهم‌تر است، مشکل آب هم داریم و مشکل بزرگی هم هست؛ ولی برای تهیه آب راه‌های فراوانی وجود دارد درصورتی‌که برای تهیه خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد.

وی خاطر نشان ساخت: فرسایش اراضی، هدر رفت خاک و رسوب‌گذاری در مخازن سدها، همچنین خشک‌سالی و سیل و خسارات ناشی از آن‌ها از دیگر چالش‌های اصلی منابع آب می باشد .

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت :تغذیه دستی و پرواربندی در نواحی کوهستانی منجر به چرایی دام در آخر فصل به‌صورت تأخیری شده واین امر رشد بیشتر پوشش گیاهی در مراتع و درنتیجه بازده بیشتری را به دنبال داشته و همچنین باعث افزایش کیفیت بهداشت دام‌ها و کاهش ۵۰ درصد مرگ‌ومیر، افزایش ۱۰ درصد زنده‌مانی بره‌ها، کاهش دام به میزان اندک و درنتیجه کاهش فشار چرای دام بر مراتع می‌شود.

استان یزد با خشک‌سالی‌های متعددی مواجه می باشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد استان نیز در این همایش گفت: استان یزد درزمینه منابع آبی با وضعیت خوبی روبه‌رو نیست و با خشک‌سالی‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند،وهمه این‌ کم‌آبی‌ها و خشک‌سالی‌ها به‌غفلت‌های صورت گرفته در زمان گذشته بازمی‌گردد که در حال حاضر صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری ازجمله راهکارهای جلوگیری از خشک‌سالی است.

سید جمال سجادی پور اظهار داشت: درمجموع کشور ایران با مشکل کم‌آبی روبه‌رو است، ومتوسط بارندگی در کل کشور به‌صورت میانگین حدود ۲۵۰ میلی‌متر بارندگی است و یک‌سوم متوسط جهانی بوده و این رقم روزبه‌روز در حال کاهش است، در حال حاضر امروز پیامدهای این کم‌آبی آن‌قدر پیشرفت کرده است که در استان یزد بارش بلندمدت از ۱۱۰ میلی‌متر به ۸۲ میلی‌متر رسیده است.

وی اصلاح الگو در ترکیب کشت محصولات زراعی و باغی را از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان در سال زارعی جدید عنوان کرد و افزود: حجم بارش‌ها در استان به‌شدت کاهش پیداکرده است و قطعاً باید بتوانیم متناسب با حجم بارش‌ها رویکردهایمان را در همه حوزه‌ها عوض کنیم.

سجادی پور با تأکید بر اینکه در همه حوزه‌ها باید حرکت و جهت‌گیری توسعه استان بر مبنای توسعه آب باشد و به‌نوعی بتوانیم این اقلیم را پایدار نگه‌داریم، تصریح کرد: امروزه تغییر اقلیم که در حال اتفاق است؛ به‌طوری‌که ۱۵ درصد جمعیت ما در روستاها و ۸۵ درصد شهرنشین و حاشیه‌نشین هستند که این خود نشان از این است که روستاها در حال خشک شدن و به‌نوعی تخلیه می‌شود و کشاورزی در آنجا دچار آسیب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.