بیرجند- مدیرجهادکشاورزی سرایان با اشاره به خشکسالی های چندین ساله در استان و خشک شدن قنوات شهرستان، گفت: هم اکنون آبرسانی به مزارع زعفران با تانکر تنها روزنه امید برای رفع عطش مزارع است.

نابودی مزارع زعفران سرایان درعطش بی آبی

به گزارش قدس آنلاین، موسی سلیمانی صبح چهارشنبه در جلسه برنامه ریزی برای آبرسانی به مزارع زعفران شهرستان سرایان اظهار داشت: شهرستان سرایان با سطح زیر کشت دو هزار و ۶۲۵ هکتار و تولید ۱۰ تن زعفران مقام دوم تولید زعفران را در استان به خود اختصاص داده است.

 وی با اشاره به اینکه بیش ۲۰ درصد از سطح زیر کشت زعفران شهرستان معادل ۵۲۵ هکتار از مزارع زعفران شهرستان سرایان در مناطق کوهپایه ای واقع شده است، بیان کرد: در حال حاضر ۷۸۰ نفر بهره بردار مستقیم با کاشت و برداشت زعفران امرار معاش می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان با اشاره به تغییر اقلیم منطقه، بحران خشکسالی و استمرار این پدیده وکم شدن آب قنوات و خشک شدن تعداد زیادی از قنوات به خصوص در نواحی کوهپایه ای شهرستان، عنوان داشت: در این شرایط آبرسانی به مزارع زعفران با تانکر تنها راه نجات و روزنه امید برای برطرف عطش مزارع زعفران است.

سلیمانی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر درآمد مردم روستاهای کوهپایه ای از محصول زعفران می باشد اگر حمایت های لازم در خصوص آبرسانی به مزارع زعفران صورت نگیرد مزارع زعفران در عطش بی آبی نابود و از بین خواهند رفت و شاهد مهاجرت مردم از روستاها خواهیم بود.

نیاز ۵ میلیاردی برای آبرسانی به مزارع زعفران

وی با بیان اینکه با توجه به هزینه های بالای آبرسانی کشاورزان آبیاری را در نهایت صرفه جویی و ناقص انجام می دهند، افزود: چنانچه آبیاری به مزارع زعفران انجام نشود و یا به صورت ناقص انجام شود پیاز زعفران از بین خواهد رفت و با کاهش عملکرد تولید زعفران در واحد سطح مواجه خواهیم بود که سبب ناامیدی کشاورزان منطقه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان، کمبود آب در فصل آبیاری مزارع را دغدغه اصلی بسیاری از زعفرانکاران روستاهای کوهپایه عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ۵۲۵  هکتار از مزارع زعفران سرایان در مناطق کوهپایه ای قرار دارد و ۲۵ درصد از این مزارع باید با تانکر آبیاری شود پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت زعفران حدود ۱۰ هزار تانکر معادل ۱۴۰ هزار  مترمکعب عملیات آبرسانی به مزارع زعفران صورت پذیرد.

سلیمانی با اشاره به اینکه به طور متوسط هزینه هر تانکر  ۵۰۰ هزار  ریال محاسبه می شود، بیان کرد: با برآوردهای انجام شده حداقل به اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال برای اجرای این طرح نیاز است.

به گفته وی آبرسانی به مزارع زعفران از اواخر شهریور ماه  آغاز می شود و تا پایان فصل برداشت زعفران و زاج آب به طول می انجامد.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان اضافه کرد: در چند سال اخیر اعتباری از سوی ستاد مدیریت بحران برای آبرسانی به مزارع زعفران اختصاص نیافته و کشاورزان با هزینه شخصی نسبت به آبرسانی به مزارع زعفران اقدام کرده اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.