«امروزه در کشور ما اهدای خون هیجانی جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه داده است.»

پویش نذر خون؛ تغییر رفتارهای هیجانی به باورهای خردمندانه

قدس آنلاین- «امروزه در کشور ما اهدای خون هیجانی جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه داده است.»

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان این مطلب در مقوله آثار پویش نذر خون گفت: از آثار این حرکت می‌توان به افزایش علاقه مندی به اهدای خون اشاره کرد؛ چنان که به سبب تعلق خاطر معنوی هموطنان، میزان مراجعه مردم برای اهدای خون در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی در سراسر کشور پنج تا ۶ برابر روزهای معمولی افزایش می‌یابد؛ همچنین در سال گذشته در این ایام در استان‌های گیلان، کهکیلویه وبویر احمد، قزوین و گلستان شاهد رشد ۱۰۰ درصدی اهدای خون بوده‌ایم.

بشیر حاجی بیگی، با اشاره به آثار درازمدت این پویش خداپسندانه افزود: در سال گذشته حدود دو و نیم میلیون نفر به مراکز انتقال خون کشور برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند و نزدیک به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی همانند پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز فشرده شده در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور توزیع شده است.

حاجی بیگی با تأکید بر اینکه در مراکز انتقال خون هدف ما این است که کیفیت نباید فدای کمیت شود، ادامه داد: با توجه به اهمیت کیفیت خون‌های اهدایی و تضمین کیفیت آن‌ها توسط سازمان انتقال خون، از مردم می‌خواهیم که با صبر و حوصله کافی، به همکاران ما برای گرفتن خون‌های اهدایی کمک کنند و نذر خون خود را در طی روزهای ماه محرم و صفر انجام دهند و تنها به روزهای عاشورا و تاسوعا اکتفا نکنند؛ همچنین امسال بنا بر نیاز مبرم بیمارستان‌های کشور به پلاکت برای مصرف بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های خونریزی دهنده ارثی، از هموطنان می‌خواهیم در روزهای محرم به جای اهدای خون کامل، پلاکت‌شان را به روش پلاکت فرزیس اهدا کنند؛ البته حجم کیسه خون‌های اهدایی ۴۵۰ سی سی است که ۶۳ سی سی ماده ضد انعقاد درون کیسه‌ها موجود است.

سخنگوی سازمان انتقال خون اضافه کرد:در کشور ما به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۷ نفر اهدا کننده خون هستند که در کشورهای منطقه بی نظیر محسوب می‌شود. بیشترین تعداد اهدا کنندگان خون در کشور را نیز گروه سنی ۲۶ تا۳۵ سال تشکیل می‌دهند که ۳۸ درصد نیازهای خونی را بر طرف می‌کنند.

طی چند سال از اجرای «پویش نذرخون» استان اردبیل توانسته رکوردار این حرکت خداپسندانه باشد. دکتر بابک رضا زاده، رئیس سازمان انتقال خون این استان  در این باره تصریح کرد: از دلایل توفیق این مسئله بهره مندی از قابلیت‌های رسانه‌های مکتوب و تصویری بوده است، چنان که سعی شده از تمام بسترهای رسانه‌ای برای مشارکت مردم دراین پویش معنوی استفاده شود.

وی درباره آثار این طرح گفت: اجرای پویش یادشده علاوه بر رشد محسوس میزان اهداکنندگان خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)، سبب افزایش تعداد اهدا کنندگان مستمر خون در طول سال شده است، از همین رو به کفایت در تأمین خون و فرآورده‌های خونی رسیده‌ایم؛ همچنین با اجرای پویش «نذرخون» نگرش‌های فرهنگی اهداکنندگان در جامعه اصلاح شده چنان که طی سال‌های اخیر شاهد رشد۲۰ درصدی جمعیت بانوان اهدا کننده خون هستیم، این درحالی است که این گروه پیش از این، تمایل چندانی به مشارکت در اهدای خون نداشته‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.