غلامی همچون عون زمانی که امام حسین علیه السلام در دشت کربلا به او می گوید که دشمن با توکاری ندارد تو آزادی برو و زندگی کن به امام میگوید: بدون شما زندگی نخواهم داشت، خونم را به خون شما آغشته می کنم ودست از یاری شما نمی کشم چون غیر از بودن کنار شما عزت وآبرویی ندارم. بی گمان عون مصداق یک یار واقعی است در حالی که بسیاری از آقا زاده ها وصحابی زاده های آن عصر احساس نیازی برای یاری وهمراهی امام نکردند و نسبت به قیام امام بی تفاوت بودند.

اولویت بندی افراد در  زندگی برخی را عاشورایی و عده ای را از یاری امام محروم کرد/  انتظار ما برای حل مشکلاتمان از سوی امام سدی در برابر ظهور امام زمان(ع) است

قدس آنلاین- حجت الاسلام جواد جعفری استاد حوزه و معاون پژوهش پژوهشکده مهدویت (آینده روشن)  با بیان اینکه بین واقعه عاشورا و ظهور امام زمان علیه السلام شباهت ها و پیوندهایی وجود دارد به خبرنگار قدس آنلاین گفت: یکی از پیوندهای مهمی که در رابطه با عاشورای امام حسین و مهدویت مطرح است بحث یاران امام است به این معنا که امروز هم، همانند آن زمان که امام حسین علیه السلام ندای هل من ناصر ینصرنی سر دادند امام زمان علیه السلام نیز این خواسته را از یاران و شیعیان خود دارند. وی در ادامه افزود: امام زمان علیه السلام به دنبال یارانی کارآمد و مخلص هستند  که در عین اخلاص اهل عمل باشند از این جهت باید به دو نکته اساسی توجه کنیم و باید به این درک برسیم که آیا می توانیم یاری دهنده امام زمان علیه السلام باشیم؟ جعفری خاطرنشان کرد: عدم ظهور ولی عصر (عج) به دلیل عدم خواست امام در ظهور نیست و نه اینکه ما دعایی برای فرج امام نمی کنیم بلکه عدم ظهور ایشان به دلیل آن است که ما هنوز آمادگی یاری آن حضرت را نداریم هر چند که در ظاهر مشتاق تعجیل در ظهور هستیم.

 این استاد مهدویت در ادامه با اشاره به انتظارات بسیاری از منتظران از امام زمان و عدم ظهور آن حضرت تصریح کرد: نکته دوم توجه به راهکارهای عملی در یاری دادن به امام زمان علیه السلام است. یکی از نکات مهم مساله انتظار است درواقع ما خود را منتظر امام می دانیم و به اینکه منتظر امام زمان هستیم افتخار می کنیم که در جای خود قابل توجه است اما نکته مهم اندیشیدن به این موضوع است که آیا برای حل مشکلاتمان منتظر ظهور امام زمان علیه السلام هستیم؛ یعنی انتظار ما  نشات گرفته از انتظارتی است که از امام داریم یا واقعا برای یاری کردن امام منتظر او هستیم؟ وی ادامه داد: متاسفانه با واکاوی انتظار برخی از منتظران متوجه می شویم که آنها طبق آنچه از زندگی در دوران ظهور امام زمان علیه السلام به ما رسیده به دنبال ظهور برای حل مشکلاتشان هستند به این معنا که انتظار دارند با ظهور امام عدالت ایجاد شود و زندگی اشان در آرامش ورفاه قرار بگیرد. بدیهی است چنین منتظری نمی تواند یاری کارآمد برای امام زمان علیه السلام باشد. براساس روایات با ظهور امام زمان امام به یارانی نیازمند است تا به او در دفع و نابودی دشمنان و مبارزه با ظالمان و سرکشان یاری رسانند بنابراین امام در آغاز نهضت به یارانی جانباز واز خود گذشته نیاز دارد بنابراین کسی که منتظر امام برای رسیدن به رفاه بیشتر است و نمی تواند جانش را برای اهداف وآرمانهای امام به خطر بیاندازد نمی تواند یاری دهنده امام باشد. این کارشناس مسایل دینی اظهار داشت: در واقعه عاشورا سلیمان بن صرد خزاعی که یکی از نویسندگان نامه و دعوت کنندگان امام بود و اصلا منتظر آمدن امام، اما زمانی که عبیدالله بن زیاد عرصه را در کوفه تنگ کرد خود سلیمان بن صرد خزاعی می گوید ما ترسیدم و به گوشه ای از خانه  خزیدیم! آیا کسی که می ترسد و امام را برای آرامش بیشتر خود می خواهد می تواند یاری دهنده امام باشد؟ اینجاست که امام صادق علیه السلام فرمودند: ما و شما باید خون از پیشانی پاک کنیم تا حکومت عدل مهدوی بر پا شود بنابراین موضوع مهم در قیام امام زمان علیه السلام که شباهت زیادی با قیام امام حسین علیه السلام دارد بحث یاران لایق واز جان گذشته است.

 حجت الاسلام جعفری با اشاره به ویژگی های یاران صدیق و از جان گذشته خاطر نشان کرد: افرادی چون قیس بن مسهل به عنوان  سفیر امام حسین علیه السلام بارها و بارها برای بردن نامه کوفیان و رساندن نامه امام حسین علیه السلام به آنها فاصله ۱۴۰۰ کیلومتری مکه تا کوفه را با اسب و شتر به سختی طی کرد اما هنگامی که به دست حاکمان کوفه دستگیر میشود برای آنکه پیام امام را به مردم برساند آنها را فریب داده و می گوید حاضرم در بالای منبر مسجد کوفه از امام بدگویی کنم. وی در تشریح این ماجرا بیان داشت: قیس با جمع شدن مردم در مسجد کوفه و با گفتن واقعیات پلید خاندان امیه، بر امام سلام و درود می فرستد ومی گوید: من فرستاده امام حسین هستم امام در راه است باید اماده شوید و من آمده امتا پیام امام ر ا به شما برسانم و همین مساله منجر به شهادت او می شود. چنین یاری حاضر است برای رساندن پیام امامش به مردم دست از جان بشوید او از امام انتظاری ندارد بلکه خود را ذوب در دستگاه امام می بیند و آمده است تا مشکلاتی که بر سر راه قیام الهی امام است را بردارد نه اینکه مشکلات خود را حل کند. جعفری ادامه داد: متاسفانه اینکه ما منتظر امام برای حل مشکلاتمان هستیم سدی در برابر ظهورامام زمان علیه السلام ایجاد کرده است.

این استاد حوزه درباره نقش ما در ظهور امام زمان علیه السلام و یا عدم ظهور ایشان به قدس آنلاین گفت: نکته دیگر بحث اولویت بندی هاست یعنی اگر ما منتظر امام زمان هستیم و می خواهیم امام را یاری کنیم ومی گوییم اگر امام ظهور کند یار او می شویم باید به این سوال پاسخ دهیم که یاری کردن امام اولویت چندم زندگی ماست؟ و آیا برای یاری رساندن به امام سایر اولویت ها را در درجات بعدی قرار می دهیم؟ وی افزود: در حادثه کربلا به محمد بن بشیر که جزء یاران امام حسین علیه السلام است خبر داده می شود که پسر بزرگت در دست برخی اسیر شده و برای آزادی او مبلغی را درخواست کرده اند به کوفه برای تامین پول و آزادی پسرت بازگرد اما محمد بن بشیر پیام میفرستد که اولویت اول من یاری رساندن به امام است وخودتان هر کاری که می توانید برای آزادی فرزندم انجام دهید. از سوی دیگر افراد سرشناسی در کوفه بودند که امام از آنها یاری طلبید اما آنها زن و فرزند و مال و اموال خود را مثال زدند یعنی امام اولویت بعدی آنها بود بنابراین در عصر ما نیز زمانی امام زمان علیه السلام ظهور می کند که اولین اولویت ما امام و قیام الهی ایشان باشد نه اولویت های خودمان. جعفری خاطرنشان کرد: یقینا تا زمانی که اولویت های ما حول محور مسائل خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی باشد و با اولویت های امام در تعارض باشد نمی توان گفت که ما یک منتظر واقعی هستیم.

معاون پژوهش پژوهشکده مهدویت بیان داشت: غلامی همچون عون زمانی که امام حسین علیه  السلام در دشت کربلا به او می گوید که دشمن با توکاری ندارد تو آزادی برو و زندگی کن به امام میگوید: بدون شما زندگی نخواهم داشت، خونم را به خون شما آغشته می کنم ودست از یاری شما نمی کشم چون غیر از بودن کنار شما عزت وآبرویی ندارم. بی گمان عون مصداق یک یار واقعی است در حالی که بسیاری از آقا زاده ها وصحابی زاده های آن عصر احساس نیازی برای یاری وهمراهی  امام نکردند و نسبت به قیام امام بی تفاوت بودند. وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا به هر قیمتی حاضر به یاری امام زمان هستیم؟ درسی که عاشورا به منتظران می دهد غربالگری واقعی منتظر واقعی از کسانی است که امام زمان اولویت چندم آنهاست و ظهور امام را نه برای یاری رساندن به وی بلکه برای تامین نیازهای خود می خواهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.