قدس آنلاین: نفوذ کلام یک مداح می تواند از نفوذ کلام یک روحانی هم بیشتر باشد به شرط اینکه با سواد و با اعتقاد به مداحی بپردازد. اگر مداح پانصد مستمع داشته باشد و یک ساعت برای آنها مداحی کند به اندازه پانصد ساعت حق الناس برگردنش است واگر نتواند از آن ساعات استفاده بهینه ای کند در فردای قیامت مورد بازخواست قرار می گیرد.

مداح باید امام شناس و تاریخ شناس باشد/ برخی مداحی ها شبیه جلسه مداحی  نیست

قدس آنلاین -  علی پیله وران مداح اهل بیت علیهم السلام که مداحی را به طور رسمی از سال ۸۱ در حسینیه ارک آغاز کرد اما به گفته خودش قبل از آن به طور رسمی با قرائت زیارت عاشورا و دعای توسل و ترتیل قرآن کریم به دنبال آن بود که بتواند عرض ارادات خود را با مداحی به ائمه اطهار علیهم السلام ابراز کند. کربلایی علی پیله وران در جلسات هفتگی در هیئت قرآن و عترت در کلاسهای حاج احمد آقای ساری ملقب به احمد آقای عرب شرکت کرد تا بتواند اشکالات شعری را رفع و شیوه مداحی سنتی را به طور کامل بیاموزد وی در گفتگوی پیش رو با قدس آنلاین به نقد و بررسی مداحی های سنتی و جدید پرداخته است که درادامه می خوانید.

فراگیری دوره های امام شناسی ضرورت مداحی است

 وی می گوید: بهترین روشی که مداح می تواند براساس آن به مداحی بپردازد توجه به آموش و فراگیری دوره های امام شناسی است از این رو حضور مداحان در نزد روحانیون و اساتیدی که امام شناسی خوانده باشند از ضروریات یک مداحی اصیل است. اساتید امام شناسی معتقد هستند اگر مداحی دوره های امام شناسی را نگذرانده باشد و با زندگی اهل بیت علیهم السلام آشنا نباشد قادر به رعایت خط قرمزها نیست بنابراین برای عرض ادب به ساحت ائمه اطهار علیهم السلام شناختن سیره و روش زندگی ائمه امری حیاتی است. مسلما درصورت عدم شناخت از راه وروش و رفتار وزندگی ائمه اطهار مداح نمی تواند خط قرمزها را بشناسد بنابراین برای اینکه هر مطلبی را به زبان نیاورد و هر مقتلی را نخواند لازم  است که دوره ای را به مطالعه درباره زندگی ائمه بپردازد هر چند که مطالعه باید جزء جدایی ناپذیر از زندگی یک مداح اصیل باشد.

شاگردی در محضر علما رمز موفقیت در مداحی است

بنده معتقدم یکی از ملزومات مداحی فراگیری ادبیات عرب و صرف ونحو است در صورتی که مداح تمایل به مقتل خوانی داشته باشد باید بداند که کجای متنش تاکید یا نفی است و اصلا بر روی چه مطلبی باید تاکید ویژه ای داشته باشد. سواد عربی داشتن و شاگردی در محضر علما اصل کار مداحی است بی شک اگر مداح دست در دست عالم وروحانی با سوادی نداشته باشد هلاک خواهد شد. متاسفانه بوده اند مداحانی که بدون مطالعه وعدم حضور در محضر علما سخن و روضه بی موردی گفته وخوانده اند، این بی محابا حرف زدن آنها را از چشم مردم انداخته و منجر به عدم اعتماد مردم به آنها شده است. وی ادامه داد: لذا معتقدم هر مداحی باید درمحضر عالم روحانی و یک مورخ و تاریخدانی که با تاریخ اسلام آشنا باشد شاگردی کند تا بتواند روز به روز پیشرفت قابل قبولی داشته باشد هر چند که در کنار مطالعه تهذیب نفس نیز ازواجبات مداحی است. یکی ازاساتید معتقد است مداحی که نماز شب بخواند تاثیر کلامش بیشتر ازمداحی است که نماز شب نمی خواند بنابراین تاثیر گذاری مداح بسته به ارادت وی به اهل بیت، شناخت از آنها و تقوی وایمان الهی او دارد.

برخی جلسات کنسرت اسلامی است نه مداحی اهل بیت

به نظرم نیازمند احیای مجدد سبک های سنتی به شکل گسترده تری هستیم. هر چند که ممکن است جوانان سبک شور را به سنتی ترجیح دهند اما متاسفانه در بسیاری از شورهایی که خوانده می شود شعوری وجود ندارد و به صورت ریتمیک نواخته می شود بنحوی که در برخی جلسات متاسفانه ما شاهد برگزاری یک کنسرت اسلامی هستیم تا یک مداحی. امروز مداحانی وجود دارند که قادر به خواندن یک روضه یا قصیده نیستند در حالی که مداح باید روضه خوان خوبی هم باشد، حیف نیست برخی از مداحان هزار مستمع دارند اما روضه خوانی بلد نیستند و تنها با خواندن اشعاری شوری ایجاد می کنند بدون آنکه مستمع از آن جلسه بهره مند شده باشد و یا با اهداف امام حسین در قیام عاشورا آشنا شده باشد.

 شورخوانی باید توام با شعور باشد

بی توجهی به مداحی اصیل و رواج سبک های متفرقه از آفت های مداحی است. بی شک مداحی که بخواهد روضه بخواند باید شعر یاد بگیرد، مطالعه کند و پای سخن اساتید بنشیند و درباره مقتل تحقیق داشته باشد، هر چند که با شور خوانی مخالف نیستم اما شوری را تایید می کنم که درآن شبهه ای ایجاد نشود. اساتید بارها به مداحان تذکر می دهند که اگر سبکی ترانه است عین همان را نخوانید تغییری درآن ایجاد کنید در حالی که متاسفانه برخی عین همان ملودی ترانه را می خوانند که به نظر بنده چنین بی توجهی هایی جسارت به دستگاه سیدالشهدا علیه السلام است. بنده یک بار به یکی از مداحان گفتم اگر پدرت فوت شود حاضری این سبک را در مجلس ختمش بخوانی؟ گفت نه! این جای تعجب است. بنابراین  شور خوانی به شرطی که در محدوده خود  ودر شانیت اهل بیت باشد جایز است.

مداح باید نفوذ کلام داشته باشد

بنده معتقدم خوشبختانه مردم علاقه قابل توجهی به مداحی های اصیل دارند این را بنده درجلساتی می بینم که میانگین جمعیت آنها روز به روز بیشتر می شود بنابراین به نظرم سبک سنتی از سبک های جدید مستمع بیشتری دارد. بنابراین باید مداح با تقوی و اهل مطالعه باشد تا بتواند بر مردم تاثیر بگذارد. به نظر بنده نفوذ کلام یک مداح می تواند از نفوذ کلام یک روحانی هم بیشتر باشد به شرط اینکه با سواد و با اعتقاد به مداحی بپردازد. بنده معتقدم اگر مداح پانصد مستمع داشته باشد و یک ساعت برای آنها مداحی کند به اندازه پانصد ساعت حق الناس برگردنش است واگر نتواند از آن ساعات استفاده بهینه ای کند در فردای قیامت مورد بازخواست قرار می گیرد.

برگزاری کلاسهای آموزشی ضرورت امروز مداحی ماست  

بنده معتقدم سازمان تبلیغات یا کانون مداحان باید دوره های فراگیری ادبیات عرب؛ مقتل خوانی و ...برای مداحان برگزار کنند تا مداحانی تربیت شوند که بتوانند در شان اهل بیت علیهم السلام به نوحه خوانی وروضه خوانی بپردازند تا در دستگاه امام حسین فدائیان و مشتاقانی تربیت کنند که همچون شهدای کربلا خود را فدای حریم آل الله کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.